Spoločnosť Apple vydáva neustále nové updaty systémov iOS a OS X a my tak môžeme vidieť to, ako sa veľké operačné systémy, ktoré nájdeme v našich iPhonoch, iPadoch či Macoch vyvíjajú. iOS a OS X ale už nie sú to, čo bývali a nehovoríme to len tak. Dokonca to má dôvod, ktorý nám prezradili dvaja bývalí dizajnéri spoločnosti Apple, Don Norman a Bruce Tognazzini.

Hlavný problém

Hlavným problémom paradoxne nie je to, že by spoločnosť Apple už toľko neskúšala, poprípade jemne flákala vývoj systémov ale skôr to, že sa priamo nezameriava na užívateľa. Apple akoby nechce prednostne vyhovieť jemu ale skôr tomu aby sa operačné systémy iOS a OS X približovali k sebe čo najviac.

Ako isto všetci vieme, iOS sa za posledné roky pomerne dosť otvoril, iPhony boli známe tým, že oproti Android smartfónom mali okresané funkcie. Dnes to už ale tak skoro vôbec nie je a Apple na túto otvorenosť, kvôli ktorej sa priblížil k OS X dopláca. Chalani, ktorý robili rozhovor s FastCo však aj upresnili, kde Apple robí chybu.

  • Rozpoznateľnosť – Všetky funkcie, ktoré prináša iOS čo OS X musia byť jasne rozpoznateľné!
  • Feedback & feedforward – Každý používateľ vie, čo daná funkcia urobila, poprípade ešte len urobí.
  • Obnovenie – Vrátiť sa späť, vďaka čomu sa človek dokáže rýchlo vrátiť tam, kde spravil chybu a opraviť ju..
  • Konzistencia – Používanie rovnakých gest na všetkých platformách a zariadeniach.
  • Podpora rastu – Jednoducho pomôcť používateľovi s riešením náročnejších zadaní, akonáhle už vyriešil tie zložitejšie!

Z tohto, priznajme si, Apple v poslednej dobe dodržiava stále menej a menej pravidiel, čo sa zaručene podpisuje aj pod kvalitou iOS – OS X. Samozrejme nie je to nič tragické, ale pokiaľ si spomenieme na staršie časy, zistíme, že vtedy boli systémy ešte lepšie ako sú dnes. A to nie je len môj subjektívny názor, takýto názor majú totiž aj 10- ľudí v mojom okolí, ktorý iPhone pred rokom 2012 vlastnili.

Okrem toho vraj Apple v poslednej dobe, vo veľkom porušuje veľa techník alebo lepšie povedané pravidiel Dietreho Ramsa, od ktorého sa v minulosti inšpiroval Steve Jobs a dá sa povedať, že práve táto osoba dokázala v Jobsovi prebudiť jeho cit pre dizajn, ktorý u neho nebol do vtedy v takej miere výrazný.

Aj Dieter Rams určite má svoj podiel na tom, ako za Jobsovej éry vyzeral iOS čo OS X. Veď ich navrhoval Jobs a použil pri tom Ramsové pravidla. Nakoniec už asi iba dodáme, že sa v poslednej dobe vo veľkom hovorí o tom, že Apple sa riadi len jedným pravidlom po Jobsovej smrti. „Dobrý dizajn je čo najmenší dizajn“.

Prečítajte si tiež  Apple vydalo iOS 10.3 Public Beta 4

zdroj: 9to5mac

 

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.