Je neuveriteľné, akým tempom sa v dnešnej dobe inovuje. Kedysi sme sa kochali nad grafikou hier, ktoré sme mali na prvých iPhonoch. Boli sme zvyknutí na to, že na našich Nokiách so Symbianom boli maximálne „3D“ hadíkovia, avšak veľa zážitku z toho aj tak nebolo. Rok, dva po predstavení prvého iPhonu sa už ale začali objavovať prvé, pomerne slušné tituly a grafika sa zlepšovala. Dnes je až 240x lepšia ako pred 10. rokmi a tento rok by mohol prísť ďalší miľník. Prečítaj si viac!

Grafika, hry a iPhone

Kedysi som povedal, že budúcnosť hrania je práve v mobilných zariadeniach. Mal som pravdu. Dokonca som venoval tejto tématike aj samostatný článok, ktorý nájdeš tu. Onedlho sa z našich telefónov stane niečo, ako Playstation, Xbox a podobne. Samozrejme, nebude to také rýchle a také ľahké.

Konzoly majú tiež svoje výhody a možnosti, ako napríklad pohodlnejšie ovládanie či možnosť používania na televízore a monitore. Na druhú stranu, s našími iPhonmi, iPadmi, ale aj Android zariadeniami sme prakticky stále, a tak je čas na hranie kedykoľvek máme chuť.

Kedysi sme boli nadšení z grafiky, ktorú poskytli prvé úspešné tituly na iPhone. Modern Combat, Brothers in Arms či N.O.V.A boli vážne dobre vypracované tituly. Problém tu ale predsa len jeden bol. Nemohli mať všetko. Boli tu stále značne obmedzované tým, čo v tej dobe iPhone ponúkal.

Myslím ale, že bude na mieste tvrdiť, že už v tej dobe mali tieto hry kvalitu toho, s čím sme sa mohli stretnúť napríklad na PSP, teda mobilnej verzie Playstationu. Postupne sa hry vyvíjali a vyvíjali. Dokonca tu máme už aj pomerne rozsiahlu sériu GTA. Vrcholným titulom je zatiaľ San Andreas a momentálne čakáme, či sa autorom podarí priniesť aj GTA IV, čo by bola v istom smere ďalšia revolúcia v mobilnom hraní.

Medzi prvé populárne tituly na iPhone patrila napríklad aj hra Brothers in Arms, ktorá vyšla ešte v roku 2008 a hoci je to už dnes archaický kúsok, na tú dobu to bol v mobilnom hraní skutočne posun – svetapple.sk
Teraz pohľad do súčasnosti. CSR2 je veľmi populárna hra, ktorá funguje na základe in-app nákupov, nakoľko si ju môžeš stiahnuť zadarmo. Tieto zábery vznikli ešte v roku 2015 a sú to originálne „in-game“ fotky. Posun je tu teda razantný a to sme už o dva roky ďalej! – svetapple.sk

Pokiaľ ide o grafiku či procesor, nemusel by to byť žiaden problém. Stačí sa pozrieť na tie najlepšie tituly súčasnosti, myslím po grafickej stránke a zistíme, že tie hry majú naozaj vysokú úroveň, a to aj práve vďaka perfektnej grafike. Problém by mohol byť s úložiskom. Tento diel nám na našich PC-čkách zaberal pokojne cez 16 GB miesta, čo bolo ešte donedávna základné pamäťové úložisko pre iPhone.

Dnes už to ale tak nie je a hra sa dá okresať. Napríklad také GTA San Andreas, ktoré malo na počítači zhruba 4,7 GB má na našom iPhone „len“ okolo 2 GB. Vzhľadom na to, že dnes je už základ 32 GB a ďalšie varianty sú 128 GB a 256 GB, nemyslíme si, žeby bol problém s pamäťou, ak by táto hra mala do 10 GB.

Prečítajte si tiež  Apple testuje skladací iPhone s 9" displejom. Prípadní záujemcovia si naň ale ešte počkajú

Kedysi bol najväčším problémom práve fakt, že AppStore mal obmedzené možnosti pri sťahovaní. V skratke sa nedal prekročiť určitý limit. Tento problém sa už ale aj tak podarilo vyriešiť, respektíve obísť. Prvú časť hry si stiahneš ako aplikáciu a zvyšná sa ti do telefónu stiahne následne, keď ju otvoríš (už to nebude vrámci sťahovania priamo z AppStore).

Ak by sme sa dostali až sem, už by sme sa mohli iba modliť, aby tá hra bola lepšie optimalizovaná ako pre PC, kde mala, povedzme si na rovinu, zásadné problémy. Na druhú stranu, toto je už iná debata. Už dnešné iPhony by v pohode dokázali utiahnuť tak náročnú hru ako GTA IV, podotknem, že s tou malo a dokonca stále má problém veľa bežných počítačov. Apple má ale v smartfónoch vynikajúci výkon a ten bude ešte lepší. Vďaka čomu?

Hrať sa dá už aj dnes, dokonca aj napríklad GTA V. Všetko ale pomocou streamu. V tomto prípade ide napríklad o Nvidia Game Stream Moonlight službe – svetapple.sk

Imagination Technologies dnes oznámilo, a rovno aj predstavilo celú paletu nových mobilných čipov, PowerVR Furian, ktoré by mali byť s vysokou pravdepodobnosťou už súčasťou budúceho iPhonu 8 a možno aj modelov 7S a 7S Plus. Ich hlavná výhoda je ale v tom, že okrem fantastického zvýšenia výkonu by sa mali ukázať aj na nižšej energetickej spotrebe.

Inými slovami, zahráme si krajšie hry a zmizne nám menej baterky (aj keď to hovoríme stále len v teoretickej rovine). Nové čipy ponúkajú novú architektúru a ponúkajú možnosť podpory 4K a zvýšenie grafického výkonu v hrách o 70-90%!! To je ozaj razantné číslo.

Ďalej tu máme 35% zvýšenie výkonu pre shadery a 80% nárast pre Fill Rate. V praxi to znamená neskutočnú kvalitu, s ktorou nás budú nové iPhony dráždiť k hraniu tých najlepších titulov súčasnosti. Najlepšia správa na tom celom ale možno nie je ani fakt, že onedlho budeme na smartfóne hrať hry typu GTA IV a podobne či to, že ďalšie iPhony budú raz také výkonné ako tie súčasné, ktoré nabrali až 240 násobný výkon oproti tomu, čo tu bolo niekedy v rokoch 2007-2009.

Zaujímavejšie je to, že kvalita bude stále rýchlejšie a rýchlejšie rásť. Smartfóny sa teda budú vyvíjať aj tým, čo ponúknu „vo svojom vnútri“ a používatelia z toho budú profitovať práve týmto spôsobom. Nech už to dopadne akokoľvek, tento trh je zaujímavý aj pre herných vývojárov a predovšetkým pre tých, ktorí majú veľké herné štúdiá a v minulosti predstavili úspešné tituly pre PC či konzoly.

Prečítajte si tiež  Prajeme vám šťastný nový rok 2024 z redakcie SvetApple.sk

Tieto hry sa dajú totižto prepracovať a použiť znovu, čím sa maximalizujú zisky. Tie pokojne môžu prekročiť prah rekordov z minulosti. Zaujíma nás ale aj tvoj názor na túto tému. Tešíš sa na budúce hranie? Napíš nám komentár, ak sa ti náš článok páčil tak ho zdieľaj a ak nás chceš podporiť, tak nám daj na Facebooku palec hore. Budeme radi!

Takto sa vyvíjal graf nárastu výkonu pri iPhone za posledných 10 rokov – svetapple.sk
Môže ťa zaujímať
- Reklama -
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.