Apple poznáme poväčšine v pozitívnom slova zmysle čo sa nejakých predajov týka. Firme sa už dlhé roky darí a nevyzerá to tak, že by bola na zostupe. Ľudia z nej nadobudli dojem, že je neomylná a že nerobí žiadne chyby. Tento dojem je spôsobený predovšetkým tým, že ponúka nespočetné množstvo fantastických produktov. A aj keď je týchto produktov naozaj veľa, chyby naozaj robí, iPhone 5C bol jasný dôkaz! 

iPhone 5C ako jedna veľká chyba?

Okej, uveďme si to na pravú mieru. Predaje iPhonu 5C neboli nikdy také zlé ak sme sa pozreli na predaje ostatných spoločností. Ľahko sa vyrovnali Samsungu s predajom jeho vtedajšej vlajkovej lode, ale neboli ani tak dobré, aby sa mohli rovnať štandardom, ktoré má stanovené Apple. Firma s nakúsnutým jablkom v logu totižto bežne predáva desiatky miliónov iPhonov ročne a akonáhle je to len niekoľko miliónov ročne, už je to pomerne zlé.

Presne toto sa stalo s iPhonom 5C. Jeho predaje neboli nikdy také dobré ako mal jeho vtedajší výkonnejší braček, model 5S. Hlavný problém bol v tom, že model 5C bol príliš drahý. iPhone 5S mal na tú dobu podstatne lepší výkon, bol to prvý smartfón na svete, ktorý ponúkol procesor Apple A7 a koprocesor Apple M7 so 64-bitovou architektúrou. Odlišoval sa aj tým, že mal o čosi lepší fotoaparát, Touch ID a novú farbu Space-Gray. Celé jeho telo bolo vyrobené z pomerne exkluzívneho hliníku.

Apple pri iPhone 5C použilo plast. Ten síce nepatril medzi tie lacné, ale plast vo všeobecnosti príliš hodnotne nepôsobí. No a teraz k základnej chybe, ktorú Apple pri tomto zariadení urobilo. Ono nie len, že začalo predávať niečo tak drahé, čo sa od podstatne lepšieho modelu odlišovalo v merítku zhruba 100€. Chalani totálne znehodnotili iPhone 5, tým, že ho transformovali do modelu 5C.

iPhone 5C - svetapple.sk

Znehodnotili vlastný produkt

Ak sa nad tým, čo práve píšeme človek logický zamyslí, zistí, že samotné Apple znehodnotilo svoj vlastný produkt už len tým, že ho prerobilo na lacnejší model 5C. Prečo? Je to vlastne celkom jednoduché, iPhone 5C je úplne rovnaký čo sa parametrov týka, ako iPhone 5, ktorý bol predstavený o rok skôr. Ako poznáme Apple, tým že predstaví nový iPhone nekončí predaj toho starého. Inými slovami, ak v Apple spravia nový model, starší iPhone zlacnie o 100€ a predaj pokračuje ďalej.

Prečítajte si tiež  Z iPhonu počítač? Apple má na to patent!

Tu chceli ale predaj posilniť tým, že predstavili „celkom nové“ zariadenie, ktoré ale už vychádzalo zo staršieho zariadenia, ktoré prakticky nahradili. A nahradili ho tým, že jeho pomerne exkluzívny feeling nahradili plastovým telom. Nie príliš rozumná stratégia, čo povieš?

Možno by to dávalo zmysel, keby celý telefón zlacnel o 200€. Vtedy by sme to chápali a sme si na betón istí, že by Apple predalo podstatne viac kusov, ako ich predalo naozaj. Človek by už totižto tak nerozmýšľal nad tým či si radšej nepriplatiť za novší a lepší iPhone 5S a hlavne by sa objavilo obrovské množstvo úplne nových zákazníkov, ktorí nie sú ochotní vyhodiť toľko peňazí za telefón, no túžia po tom vlastniť iPhone.

iPhone 5C - svetapple.sk

Dôkaz, že to funguje

Na záver článku sme sa ti rozhodli ukázať dôkaz, že sa to dá a naozaj to funguje. Nie je to totižto tak dávno, čo Apple predstavilo iPhone SE. Je to prakticky iPhone 6S v tele iPhonu 5S. Parametre má takmer rovnaké, len o čosi menší displej a odlišný, trošku zastaralý dizajn. Inak je to ale fajn produkt a jeho cena nie je vôbec taká vysoká ako by sa predpokladalo. Je tu rozdiel 200-250€ oproti normálnemu iPhonu 6S a práve vďaka tomu si novinka našla takmer okamžite svoju klientelu, ktorá predtým iPhone nevlastnila.

Podotýkame, že hoci Apple použilo starý dizajn, nepoužilo žiaden plast ani nič podobné, čo by pôsobilo lacno. Výsledkom sú fantastické predaje zariadenia, ktoré má po dizajnovej stránke už 4 roky a na jeho vývoji sa v rokoch 2011 podieľal ešte aj Steve Jobs.

Ako by sme to teda zhrnuli? iPhone 5C nebol úplne zlý krok, ono to bol dobrý smartfón, dokonca aj relatívne pekný, ale cenová politika Apple, ktorá bola v tomto prípade skutočne nelogická mu nedovolila to, aby sa predával tak dobre, ako bol jeho skutočný potenciál. Aj napriek tomu, že šlo o taký „nepodarok“ si našiel krajiny, kde sa dokonca predával lepšie ako iPhone 5S.

Medzi jednu z nich patrí aj Veľká Británia. Apple sa tu skutočne snažilo aj s marketingom a miestnym sa zrejme páčia farby. Nech už je to teda akokoľvek, iPhone 5C je minulosť a dúfame, že sa takýmto chybám bude Apple v budúcnosti vyvarovať!

iPhone 5C - svetapple.sk

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.