V súčasnej dobe, kedy na cestách stále jazdia z prevažnej väčšiny spaľovacie motory, sme zvyknutí na to, ako vlastne funguje palivová nádrž. Akonáhle nám dochádza palivo, okamžite sa rozsvieti kontrolka a vďaka informácií o dojazde vieme aj to, ako ďaleko sa ešte dostaneme. Auto obvykle ešte spraví slušné kilometre a človek stihne doraziť na pumpu. Ako je na tom ale elektromobil? Vypne sa hneď alebo má podobnú „rezervu“ ako klasický automobil so spaľovacím motorom? Zvládne nejaké kilometre navyše? Prezradí ti to video! 

Tesla

Keď nepíšeme o Apple a náhodou sa dostaneme k inej téme, či k inej značke, obvykle to je Tesla, ktorá nás inšpiruje svojím prínosom do automobilového priemyslu skoro rovnako, ako Apple do toho mobilného či počítačového. Tesla je firma, ktorá dokázala vyrobiť automobil, na ktorom sa nikto nemusí hanbiť jazdiť a môže ho naplno využívať aj na dlhších trasách. Vozidlá sú okrem revolučného pohonu aj veľmi pekné po dizajnovej stránke a hlavne prinášajú futuristické inovácie.

Počas tohto roka bol napríklad predstavený veľmi úspešný elektromobil model 3. Tesla ale okrem iného láme aj rekordy v tom, ako ďaleko dokáže prejsť na jedno nabitie. V tom poslednom prípade to bolo úctyhodných 728 kilometrov čo je vzdialenosť, s ktorou môže mať problém aj automobil so spaľovacím motorom. Okrem toho sú samozrejme Tesly extréme rýchle a akceleráciou sú na mieste superšprotových automobilov, o čom sa môžeš presvedčiť napríklad tu. Keď tu už ale píšeme o tom výkone a hlavne dojazde, poďme sa pozrieť na niečo, o čom zatiaľ nie sme dobre informovaní. 

Čo sa stane ak na elektromobile dôjde šťava a ukazuje dojazd „0“ kilometrov? Pri spaľovacích motoroch je to obvykle ešte v pohode a okrem iného stav nádrže nie je úplne presný. Môžu ovplyvniť vonkajšie podmienky, kedy sa plavák, ktorý meria stav paliva, môže dostať napríklad do nesprávnej polohy. Tesla je však (logicky) iná.

Tesla - svetapple.sk

Elektromobil vie presne, koľko má v batériách šťavy. Problémom je, že nie je tak ľahké dostať sa s ním na miesto, kde by ju doplnil. Zástrčky sú síce skoro v každom väčšom meste (už aj u nás), ale zďaleka nie sú v také samozrejmé ako benzínky. Ak ti teda ukáže Tesla „0“, je koniec! Či? Nakoniec to až také tragické byť nemusí.

Video, kde to istý dánsky majiteľ vyskúšal a to konkrétne na modeli P85D nám to ukazuje. Závod s tým, ako ďaleko sa na Tesle dostane, začína vtedy, kedy mu stav batérie na palubnom počítači ukazuje -6% a dojazd 0 kilometrov. Akonáhle toto vypíše Tesla, končí sranda a majiteľ už doslova čaká, že auto zastaví. To sa ale akosi nedeje a hoci je to veľmi nepríjemné, elektormobil pokračuje jazdu na autopilotovi ešte slušných 16km pri rýchlosti 110 km/h. 

Prečítajte si tiež  Tesla predstavila svoj Model X: 7 miest, 762 koní, stovka za 3,2 sekundy

Po tejto vzdialenosti sa ale nezastaví. Tesla ale prestane nízky stav energie zvládať a rýchlosť obmedzí len na 40 km/h. V tomto režime je schopné vozidlo prejsť ešte ďalších 6 kilometrov. V podstate teda Tesla po vyčerpaní dokáže prejsť ešte vyše 20 kilometrov na nulové baterky a to pri vonkajšej teplote len 10 stupňov nad nulou. Netvrdíme, že v lete by to bolo výrazne iné, ale ako dobre vieme, pri nižších teplotách majú elektromobily nižšiu výdrž. Je teda teoreticky možné, že by sa táto Tesla mohla dostať aj niekde ku 30 kilometrom a pokiaľ by nešla zrovna 110 km/h, určite by sa jej to podarilo aj pri tejto teplote.

Tak či onak, nejaký inžinier očividne chcel, aby bola Tesla, ktorá nie je označovaná ako automobil, ale ako elektromobil, svojou podstatou práve automobilom, a tak veľmi podobne funguje aj ukazovateľ zvyšnej energie. My musíme povedať, že je to ozaj fajn a ak by sa niekto dostal na „0“, môže si byť istý, že najbližších minimálne 20 kilometrov nájde nejaké miesto, kde sa bude dať dobiť! 🙂

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.