Určite sa vám stalo, že ste si niekedy vypĺňali alebo si aktuálne vypĺňate životopis a narazili ste na problém, ktorým je – správne odhadnutie vašich znalostí. Možno chcete zahviezdiť a niektoré veci si prikrášlite, verte nám, že sa to nemusí vždy vyplatiť. Za príklad si môžeme vziať balík MS Office, ako je MS Word, MS Excel, Powerpoint a podobne. Ruku na srdce, kto si pri týchto programoch niekedy uviedol level Pokročilý alebo Profesionál, pričom s týmito programami ste robili len sporadicky? Krútila sa vám hlava keď ste videli Excel vzorce? V tom prípade to na majstra MS Excelu určite nevidíme.

Ako si teda správne odhadnúť a zapísať svoje znalosti tak, aby zodpovedali vašim reálnym znalostiam?

Microsoft Excel je jedným z najpoužívanejších programov na svete a patrí k nevyhnutnej súčasti pre nespočetné množstvo pracovných pozícií. Pre mnohých ľudí je Excel však stále záhadou, pretože obsahuje mnoho funkcií a nástrojov. V tomto článku si preto prejdeme jednotlivé úrovne Excelu – od začiatočníka až po profesionála – a priblížime vám, čo musíte vedieť na každej úrovni.

Začiatočník

Pre začiatočníkov je MS Excel obvykle príliš komplikovaný a môže byť ťažké pochopiť, ako využiť jeho nástroje, ktorých je taký počet, ktorý si ako začiatočníci nevieme predstaviť. Tu sú niektoré základné veci, ktoré musíte poznať, aby ste mohli úspešne používať MS Excel, a aby ste si s kľudným svedomím mohli do vášho CV uviesť tento level:

  • Dokážete spustiť program, orientovať sa v ňom a viete rozoznať staršiu verziu MS Excel od novej.
  • Dôležité je vedieť, ako uložiť zošit do rôznych formátov (.xls, .xlsx, .pdf…). Dôležitým krokom je taktiež aj ovládanie klávesových skratiek, ktoré zvyšujú efektivitu vašej práce.
  • Vytváranie základných tabuliek pre vás nie je španielska dedina, rovnako vám nerobí problém ani ich formátovanie, kopírovanie, poznáte základné nástroje tabuliek a v poslednom rade vám nerobí problém tabuľky vytlačiť.
  • Formátovanie buniek: tento program ponúka rôzne spôsoby formátovania buniek, ako napríklad zmena farby, písma alebo výplne. Formátovanie textu a orámovanie buniek sú tiež dôležité, pretože pomáhajú prezentovať údaje v tabuľkách v prehľadnom a zrozumiteľnom formáte. Základné formátovanie buniek je ďalšou dôležitou zručnosťou, ktorú by mal začiatočník zvládať.
  • Vkladanie vzorcov: Excel umožňuje používanie vzorcov na výpočet výsledkov na základe vložených údajov. Preto by vám nemali chýbať vedomosti o základných funkciách, ako napríklad: SUM, AVERAGE, MIN, MAX, COUNT, COUNTA, LARGE, SMALL, SUBTOTAL
  • Zvládate jednoduché filtrovanie podľa automatických filtrov.
  • Bez problémov nastavíte hlavičky a päty a základy podmieneného formátovania sú vám taktiež nie sú cudzie. Ako začiatočník by mali tiež pochopiť princíp kontingenčných tabuliek a vedieť ich aj vytvoriť.
Prečítajte si tiež  Slováci môžu získať MS Office 2021 a Windows 11 v rekordných zľavách. Ušetríte aj stovky eur

Pokiaľ vás zarazili niektoré veci, ktoré by ste mali ako začiatočník vedieť ovládať, nemusíte smútiť. Ak sa chcete zlepšiť vo vašich zručnostiach ohľadom tohto programu, absolvujte online Excel kurz, ktorý vás naučí všetko potrebné, a vďaka ktorému uvidíte aj svoj progres.

Pokročilý

Považujete sa za pokročilého znalca MS Excel? Poďme sa pozrieť, čo by ste mali na tejto úrovni ovládať, prípadne si svoje znalosti zlepšiť prostredníctvom kurzu Excel pokročilý.

  • Mali by ste ovládať všetky znalosti, ktoré ovláda začiatočník.
  • Rozšírené formátovanie buniek je samozrejmosť – ako pokročilý by ste mali vedieť, ako upraviť vzhľad buniek, aby boli prehľadnejšie a prezentovateľnejšie. To zahŕňa vytváranie vlastných formátov a používanie podmieneného formátovania.
  • Ste schopní používať všetky možnosti automatického filtra – využívate automatické filtre na efektívne triedenie a filtrovanie záznamov v tabuľkách.
  • Schopnosť vytvoriť vlastný zoznam – to znamená, že by ste mali vedieť, ako vytvoriť a používať vlastné zoznamy na rýchlejšie a presnejšie zadanie hodnôt do buniek.
  • Ako používateľ by ste mali ovládať, ako používať rôzne spôsoby zoraďovania záznamov v tabuľkách na získanie relevantných informácií.
  • Používanie nástrojov nájsť a nahradiť – používate nástroje nájsť a nahradiť na rýchle a presné vyhľadávanie a nahradenie dát.
  • Vkladanie vzorcov do buniek – máte základné znalosti o vkladaní vzorcov do buniek a používaní relatívnych a absolútnych odkazov.
  • Ste schopní pracovať s pokročilými funkciami v Exceli vrátane ROUND, ROUNDUP, ROUNDDOWN, IF, AND, OR, SUMIFS, AVERAGEIFS, COUNTIFS, MAXIFS, MINIFS, VLOOKUP, HLOOKUP, IFERROR, AGGREGATE a ďalšími.
  • Viete nastaviť opakovania riadkov a stĺpcov, nastavenie strán a okrajov pri tlači a možnosti medzisúčtov.
  • Zvládate prácu s pomenovaním buniek a prepojenia, rozšíreným filtrom a zástupnými znakmi, hľadanie duplicít a ich odstraňovanie.
  • Dokážete vykonať zabezpečenie dokumentu/zošitu, používanie nástrojov na hľadanie riešenia a správu scenárov.
  • Vytváranie jednoduchých a mierne pokročilých makier a formulárov vám nie je cudzie.

Expert

Nevypisujte si vo vašom CV úroveň ovládania programu MS Excel ako Expert, pokiaľ neovládate nasledovné:

  • Máte v malíčku znalosti začiatočníka a pokročilého a nič vás z týchto úrovní neprekvapí.
  • Pokročilé využívanie vzorcov a funkcií je samozrejmosťou. Vrátane komplexných matematických vzorcov, logických funkcií, dátových modelov, databázových funkcií a makier. Expertný používateľ Excelu by mal vedieť ako vytvárať a upravovať vlastné funkcie a ako ich používať na automatizáciu výpočtov.
  • Ovládate špecializované funkcie a nástroje, ako sú napríklad Power Pivot, Power Query, Power BI, Pivot tabuľky, tabuľky pre dátové modelovanie, VBA (Visual Basic for Applications), a podobne.
  • Využívate pokročilé nástroje pre správu dát, vrátane rôznych funkcií na analýzu a vizualizáciu dát, napríklad zoznamy, prepojenia, analýza regresie, stromy rozhodovania, časové rady, heat mapy a mnoho ďalších.
  • Pokročilé formátovanie tabuliek je samozrejmosťou, vrátane prispôsobenia farieb, písma, štýlov, úpravy okrajov, zarovnania a ďalších nastavení. Experti by tiež mali vedieť ako využívať formátovanie na vytváranie prehľadných a atraktívnych vizuálnych prezentácií.
  • Nerobia vám problémy pokročilé funkcie tlače, ktoré zahŕňajú nastavenia okrajov, stránky, kopírovania a vkladania, filtrovanie, triedenie a ďalšie. Ako expert by ste mali vedieť ako nastaviť tlačové funkcie tak, aby vytvárali optimálne výstupy.
  • Zručnosti v oblasti zdieľania a spolupráce na dokumentoch, vrátane nastavení zabezpečenia a ochrany dokumentov, rôznych možností zdieľania, oprávnení a prístupových práv, a ďalších.
  • Používate špecializované techniky pre vytváranie a používanie makier, ktoré vám umožňujú automatizovať opakujúce sa úlohy a zvýšiť efektivitu práce.
Prečítajte si tiež  Zabudnite na pirátsky Windows: Originál kúpite v zľave za 7 €. Podobne je na tom MS Office

Pokiaľ ste sa dostali až sem, tak by ste už mali mať presnú predstavu o tom, do ktorej kategórie sa v používaní programu MS Excel môžete zaradiť. Buďte preto veľmi opatrní pri uvádzaní vašej úrovne do životopisu, pretože sa môžete veľmi ľahko popáliť.

Ak potrebujete zapracovať na svojich schopnostiach a znalostiach pri používaní tohto programu, určite absolvujte online kurzy, ktoré vám pomôžu napredovať. Kurz Microsoft Office je presne to, do čoho sa vám oplatí investovať peniaze, pokiaľ ide o vašu kariéru.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -