Vplyvné osobnosti na sociálnych sieťach sú na rozdiel od uznávaných celebrít oveľa lacnejšie a tiež majú veľké publikum, ktoré sa dá využiť.

Zaplatiť desiatim mikroinfluencerom za vedenie kampane na sociálnych sieťach by vás vyšlo lacnejšie než zaplatiť niekomu ako Beyoncé za zverejnenie jednej fotografie vášho produktu. V porovnaní s áčkovými celebritami si influencerov aj jednoduchšie získate.

V minulosti spoločnosti spolupracovali s celebritami, ktoré boli tvárou značky. Prieskumy trhu ukazujú, že na kampane celebrít reaguje len malé percento ľudí. Okrem toho sa zdá, že verné publikum sa vie lepšie stotožniť s influencermi.

Rozumné riešenie

Influenceri na sociálnych sieťach sa zdajú byť rozumným riešením. Majú publikum s podobným vkusom a preferenciami a pre svojich sledovateľov sú autentickí. V ideálnom prípade by táto forma marketingu mala fungovať.

Dá sa napríklad predpokladať, že influencerka v oblasti líčenia má sledovateľky s podobnými záujmami. Ak teda odporúčajú alebo používajú konkrétne produkty, je ľahké si predstaviť, že ich publikum ich bude nasledovať.

Nová spoločnosť by pravdepodobne dosiahla väčší úspech s pomocou influencerov než prostredníctvom tradičných marketingových metód, ako sú billboardy, či reklama v televízii, časopisoch, alebo v rádiu. Influenceri do istej miery prinášajú pozitívne výsledky. Žiaľ, tam, kde sa dajú zarobiť peniaze, sa čoskoro objavia aj podvodníci.

Pozor, podvod!

Podvod do influencerského a digitálneho marketingu preniká mnohými spôsobmi. Najčastejšie sú to boti a falošné účty. Väčšina influencerov má na sociálnych sieťach organicky vytvorené publikum, no niektorí majú kúpených falošných sledovateľov.

Tieto falošné účty zvyčajne len zriedkavo reagujú na zverejnený obsah a slúžia len na zvýšenie počtu sledovateľov. Preto neprekvapí, keď má influencer s miliónom sledovateľov len tisíc lajkov alebo menej než sto komentárov pod príspevkom.

Takýto scenár je formou zavádzania, najmä voči malým firmám, ktoré dúfajú, že oslovia široké publikum. Ak má influencer najviac sledovateľov z krajiny, v ktorej sa sledovatelia asi veľmi k propagovaným produktom nedostanú, firme sa počiatočné investície pravdepodobne nevrátia.

Trh s botmi a sledovateľmi, najmä z krajín tretieho sveta, je veľmi veľký. Ľudia, ktorí chcú preniknúť do sveta influencerov, pravdepodobne túto možnosť využijú.

Influencerom sa darí, lebo sledovatelia predpokladajú, že sa dozvedia skutočný názor na propagované produkty. A hoci väčšina influencerov hovorí pravdu, niektorí hovoria len to, čo im značka prikáže. Je ťažké určiť, či sa influencerovi produkt skutočne páči, alebo o ňom hovorí len dobre, pretože je to jeho práca.

Prečítajte si tiež  Cookie Monster v reklame od Apple

Samozrejme, že si ľudia na základe odporúčania influencera občas kúpia produkty, ktoré sú napokon hrozné. Nové regulácie sociálnych sietí vyžadujú, aby influenceri zverejňovali platené propagácie produktov, no stále sa nájdu aj takí, čo to nerobia.

Fasáda úprimnosti

Influenceri občas podporia aj falošné produkty alebo produkty, ktoré nepoužívajú. Slávne Kardashianky, hviezdy televíznej reality show, sa práve do takýchto škandálov zamotali. Kim vraj propagovala gumené medvedíky, ktoré údajne pomáhali chudnúť, no neboli až také nápomocné, ako tvrdila.

Firmy strácajú viac, ak sa partnerskí influenceri dopúšťajú nezákonného správania alebo morálne pochybných praktík. Jednoducho sa to negatívne odráža na partnerských značkách.

Na druhej strane je známe, že spoločnosti, ktoré sa snažia normalizovať určité lieky, využívajú na presadzovanie tejto agendy práve mikroinfluencerov.

Nie je neobvyklé, že sa spoločnosti snažia obísť zákony o reklame využívaním influencerov. V mnohých štátoch, napríklad, platia zákony zakazujúce aktívnu reklamu na stránky s hazardnými hrami a online kasína.

Nedávno vzniklo partnerstvo medzi spoločnosťou Stake a Drakeom, ktoré je problematické z mnohých dôvodov. Sú obavy, že by to mohlo povzbudiť alebo už povzbudilo jeho fanúšikovskú základňu, ktorú tvoria mladí ľudia, aby sa dali na hazardné hry s predstavou, že tiež môžu byť úspešní ako ich idol, aj keď v menšom rozsahu.

Tieto spoločnosti našli medzeru v zákone a využívajú influencerov a celebrity. Influencerom a známym osobnostiam stačí zverejniť fotografiu, na ktorej hrajú hru, staviť si alebo sa o stávke len letmo zmieniť, a značná časť publika prejaví záujem o tieto platformy.

Neboli sme pripravení na sociálne siete

Sila sociálnych sietí bola vždy obrovská, no nikto netušil, akú veľkú moc získajú influenceri. Zlá recenzia od influencera, či už nepravdivá alebo pravdivá, môže rýchlo ochromiť rast spoločnosti.

Mnohí influenceri sa týmto spôsobom vyhrážajú firmám a podnikom, aby si získali špeciálne výhody v obchodoch, kluboch, reštauráciách, či dokonca aj tovar zadarmo.

Zraniteľné publikum ako sú tínedžeri a ľudia liečiaci sa zo závislosti, by mohli byť ľahko ovplyvnení a priťahovaní k zlozvykom len preto, koho sledujú na Instagrame a TikToku.

Ešte desivejšie je, že mladí ľudia majú problémy so sebavedomím, keďže sú priam zavalení ponukou produktov.

Influenceri na každom kroku propagujú tabletky na chudnutie alebo prípravky na starostlivosť o pleť. Obraz dokonalosti, ktorý vytvárajú influenceri, je falošný, no mnohí mladí ľudia mu naletia.

Vzhľadom na tieto problémy je nevyhnutné nájsť spôsob ako regulovať marketing influencerov. Hoci existujú osobitné zákony, existuje ešte viac medzier, ktorými sa dá prekĺznuť. Treba šíriť osvetu, aby ľudia dokázali odolať a nespadnúť do tejto pasce.

Prečítajte si tiež  Google si robí srandu z Apple v najnovšej reklame, ktorá sa venuje 3,5 mm jacku
Môže ťa zaujímať
- Reklama -