Apple v roku 2021 predstavil funkciu App Tracking Transparency (ATT), ktorá znamenala zásadný krok smerom k ochrane súkromia používateľov. Majitelia iPhonov totiž prvýkrát dostali možnosť rozhodnúť, či chcú, aby aplikácie zbierali a zdieľali ich osobné údaje s tretími stranami.

Ak ste si v posledných rokoch nainštalovali novú aplikáciu, určite ste už videli známe okno, ktoré vyzýva na povolenie aplikáciám sledovať vašu aktivitu. Používateľ mal iba dve možnosti a to bude sledovanie povoliť, alebo požiadať aplikáciu o nesledovanie. Ako sa tento nástroj zmenil od systému iOS 14.5, kedy bol predstavený?

Ako funguje zákaz sledovania v iOS? 

Ak je sledovanie povolené, aplikácia môže zbierať široké spektrum dát. Konkrétne hovoríme o informáciách od veku, pohlavia, polohy, nákupov až po informácie o tom, na ktoré reklamy klikáte. Tieto údaje sú pre inzerentov doslova zlatou baňou.

Ak však zvolíte druhú možnosť, iOS zablokuje prístup k vášmu identifikátoru zariadenia, vďaka čomu reklamné siete nedokážu spájať vaše správanie naprieč rôznymi aplikáciami.

iOS Sledovanie apiek
Zdroj: Apple (úprava redakcie)

Napriek tomu má Apple v otázke formuláciu „Požiadať“ a nie „Zakázať“. Dôvod je jednoduchý. Niektorí vývojári môžu na sledovanie využiť iné údaje, ako je IP adresa, e-mail alebo telefónne číslo. Apple teda dokáže blokovať len to, čo je priamo prepojené.

Funguje táto funkcia aj v roku 2025? 

Podľa analytikov je tento nástroj stále nápomocný. Pred zavedením tejto vychytávky bolo v USA sledovateľných približne 73 % používateľov. Dnes je to len okolo 18 %. Technologickí giganti ako napríklad Meta pocítili dôsledky naplno. V roku 2022 totiž prišli o odhadovaných 12,8 miliardy dolárov na reklamných príjmoch.

Šok v EÚ: Apple môže vypnúť ochranu súkromia na iPhone!

Napriek tomu sa reklamný biznis prispôsobil. Začali sa využívať nové techniky, ako napríklad device fingerprinting, ktorý zhromažďuje údaje o zariadení. Apky zistia napríklad veľkosť obrazovky, verziu systému či časové pásmo. Rovnako sa rozšírila aj kontextová reklama, ktorá sleduje správanie používateľa iba v rámci jednej aplikácie.

App Tracking Transparency teda nedokázala sledovanie úplne odstrániť, ale výrazne ho obmedzila a predražila. V praxi to znamená, že vaše dáta sú síce stále cenné, no získať ich je pre inzerentov oveľa ťažšie. Presne to mala spoločnosť Apple za lubom, keď funkciu predstavila.

Prečítajte si tiež  Ľudskoprávne organizácie útočia na Apple v EÚ. Majú pravdu?

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1200 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -