Spoločnosť Apple je výnimočná nielen vďaka svojim technológiám, ale aj schopnosťou vytvoriť si silné puto so svojimi zákazníkmi, ktorí sa k ich produktom vracajú ako verní fanúšikovia.
Významnú úlohu v tomto vzťahu zohráva takzvaný halo efekt – psychologický jav, kedy jeden produkt dokáže ovplyvniť zákazníka ku kúpe ďalších produktov. A to je presne to, čo Apple zvláda doslova dokonale.
Čo je to halo efekt a ako ho využíva Apple? Naštartoval to iPod v roku 2001
Halo efekt sa dá zjednodušene opísať ako situácia, kedy jeden produkt pozitívne ovplyvní celkový obraz zákazníka o značke.
Pre Apple je to dôkaz, že úspech zariadenia akým bol v minulosti napríklad iPod (2001) dokázal preniesť pozornosť zákazníka aj na MacBooky, iPhony alebo Apple Watch. Súčasťou tejto stratégie je predovšetkým kvalita a dôraz na detaily, ktoré Apple kladie na všetky svoje produkty.
Prvým jasným príkladom halo efektu bol už vyššie spomínaný iPod. Tento ikonický prehrávač hudby pritiahol pozornosť obrovskej masy zákazníkov, ktorí postupne začali obľubovať aj ostatné produkty tejto značky.
Samozrejme Apple už aj v tej dobe predával počítač Mac či zopár ďalších zariadení, no žiadne z nich sa nedalo označiť za tak masové, ako práve iPod.
V roku 2005 Apple zverejnil finančné výsledky, ktoré do značnej miery ovplyvnil práve tento produkt. V tom čase stúpli zisky firmy o neuveriteľných 384 % a cena akcii narástla o 177 %!
Rok | Zisk rast (%) | Cena akcií rast (%) |
---|---|---|
2005 | 384 | 177 |
Pokračovanie v budovaní ekosystému s iPhonom, iPadom či Apple Watch
Po úspechu iPodu sa Apple rozhodol rozšíriť svoje portfólio produktov o ďalšie kategórie, čo viedlo k uvedeniu iPhonu (2007) a neskôr iPadu (2010).
Tieto zariadenia nadviazali na dobrú povesť iPodu a každý nový model sa stával symbolom výnimočnej kvality a spoľahlivosti.
Rovnaký scenár môžeme pozorovať aj pri Apple Watch (2014) – hodinky sa stali pre fanúšikov iOS zariadení do niekoľkých rokov doslova nevyhnutným doplnkom.
Halo efekt nie je bez rizika a Apple to dobre vie
Halo efekt ale nie je bez rizika. Stačí jeden chybný produkt a zákaznícka lojalita môže značne poklesnúť. Apple si preto zakladá na tom, aby boli jeho produkty maximálne premyslené a vždy splnili alebo prekročili očakávania užívateľov.
Aj najmenší detail v dizajne alebo funkčnosti môže rozhodnúť o tom, či halo efekt bude pretrvávať alebo nie. Výrobca aj preto medzičasom rozšíril svoje línie napríklad o slúchadlá AirPods (2016), ktoré okamžite zmenili svet počúvania hudby a stali sa najpredávanejšími TWS na svete.
Každopádne postupne vstupujeme do ešte viac digitálnej éry, v ktorej nemusí zohrávať hardvér až takú významnú rolu. Apple preto investuje čas aj financie do svojich služieb, aby klientom poskytol všetko potrebné pod jednou strechou. Už dnes si od Apple môžete predplácať iCloud, Apple Music, Apple Arcade či Apple TV+ a ďalšie.
Pár slov na záver
Apple si svojimi produktmi a dôrazom na kvalitu dlhodobo buduje fenomén halo efektu, čo sa odzrkadľuje na ich neustále rastúcom trhovom podiele a lojálnych zákazníkoch.
Otázka je, či sa im tento efekt podarí udržať aj v budúcnosti, ale vzhľadom na ich doterajšie výsledky môžeme byť optimistickí. Aký produkt bol u vás ten prvý, pre ktorý ste sa stali „závislými“ na spoločnosti Apple? Dajte nám vedieť do komentára na sociálnej sieti Facebook alebo Instagram.
Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.