Toyota síce nie je prvý výrobca automobilov, ktorý vytvoril autonómne vozidlo, ale chce sa odlíšiť aspoň prístupom k automatizovanému riadeniu. V súčasnosti v uliciach Tokia testuje prototyp, ktorý má preukázať jej odlišnú filozofiu.
Vozidlo nazvané Highway Teammate je vlastne modifikovaný Lexus GS a ide o prvý výsledok spolupráce Toyoty s MIT a Stanfordovou univerzitou na využití umelej inteligencie. Podľa vyjadrenia automobilky by testovaná technológia mohla byť pripravená do výroby v roku 2020.
Automobil bol vyskúšaný na tokijskej Shuto Expressway, pričom testy sa zamerali najmä na vjazd na diaľnicu a výjazd z nej, ako aj na zmenu jazdných pruhov. Vodič sa môže prepnúť do automatizovaného režimu až po prejazde bránou mýta. Vozidlo používa na orientáciu podrobné mapy a vlastné senzory a sleduje všetko dianie okolo seba. Má zabudované mikrovlnné radary, kamery a laserové radary (LIDAR).
Zatiaľ čo iní výrobcovia pri propagácii svojich autonómnych vozidiel vyzdvihujú najmä odbremenenie vodiča, Toyota kladie dôraz na partnerstvo medzi človekom a strojom. Nemá v úmysle vytvoriť úplne autonómny automobil, ale vozidlo vybavené inteligentnými systémami na pomoc vodičom. Plnoautomatizované autá sú vraj len pre tých, ktorí nemôžu riadiť, napr. pre starších ľudí a osoby so zdravotným postihnutím.
Koncepcia Mobility Teammate (voľne možno preložiť ako mobilný spoluhráč) je podľa Toyoty možná. Vyžaduje si však pokrok v oblasti umelej inteligencie, zatiaľ sa musia samostatne jazdiace autá spoliehať na vopred naprogramované odpovede ponúkané softvérom napísaným ľuďmi.
Konkrétne Toyota pracuje na troch druhoch automobilovej „inteligencie“. Prvá oblasť zahŕňa schopnosť rozpoznať situáciu a prijímať rozhodnutia, druhá komunikáciu s inými vozidlami a infraštruktúrou a do tretej patria interakcie s vodičom, napr. schopnosť rozpoznať, v akom stave je vodič, a koordinovať, kedy možno presúvať zodpovednosť medzi človekom a strojom.
zdroj:itnews.sk