V posledných rokoch sa rozvinula diskusia o spravodlivom zaobchádzaní v rámci digitálneho obchodu App Store. Vývojári dvoch aplikácií zameraných na média, TV Time a Musi, vyjadrili obavy, že Apple nemá konzistentný prístup k riešeniu otázok autorského práva, čo má negatívny dopad na ich podnikanie. Nejde však o ojedinelé prípady.
Spomínané spoločnosti sa sťažujú na to, ako Apple rieši obvinenia z porušenia autorských práv. Apple má ako správca digitálneho obchodu povinnosť zabezpečiť, aby aplikácie dodržiavali zákony a nekradli obsah. Niektorí vývojári cítia, že spoločnosť je príliš rýchla v aplikovaní sankcií bez dostatočného dôkazu.
Nespokojnosť s prístupom Apple k autorským právam
Príkladom je aplikácia TV Time, ktorá bola odstránená z App Store po nesprávne podanej sťažnosti týkajúcej sa autorských práv.
Táto apka umožňovala používateľom sledovať ich obľúbené televízne programy a zdieľať obrázky alebo GIFy z týchto programov vo svojich komunitách.
Podľa Jerryho Inmana, šéfa marketingu spoločnosti Whip Media, ktorá vlastní TV Time, bola aplikácia obvinená z porušenia autorských práv na základe obsahu nahraného používateľmi.
Napriek tomu, že Whip Media rýchlo reagovala a odstránila sporný obsah, Apple stiahol aplikáciu z obchodu. Týmto spôsobil významné obavy a prejavil nadmernú kontrolu nad vývojármi.
Podobný osud postihol aj aplikáciu Musi, zameranú na streamovanie hudby. Tá využívala YouTube ako zdroj obsahu. Po viacerých sťažnostiach, vrátane samotného YouTube, bola aplikácia stiahnutá z obchodu.
Musi následne zažalovala Apple v snahe obnoviť svoju aplikáciu v App Store, čo zvýraznilo problémy súvisiace s autorským právom a distribučnou politikou spoločnosti Apple.
Ako na tieto obvinenia reaguje Apple?
Apple trvá na tom, že jeho postup je v tomto prípade v súlade s právnymi normami a že spoločnosť sa snaží zostať neutrálna.
Vo svojich vyhláseniach firma uviedla, že verejný záujem na ochrane práv duševného vlastníctva pokladá nad žiadosti o súdne príkazy na znovuzavedenie aplikácií.
Firma zároveň upozorňuje, že by sa od nej nemalo očakávať, že bude investovať zdroje do prešetrovania každej jednotlivej sťažnosti, ktorá príde.
Podobné udalosti musí riešiť Apple na pravidelnej báze, keďže je správcom jedného z najväčších digitálnych obchodov na svete.
Spoločnosť je pod neustálym tlakom nielen zo strany vývojárov, ale aj zákazníkov, ktorí si želajú spravodlivejšie zaobchádzanie a transparentnosť.
Výsledkom toho je aj postupné otváranie ekosystému, ktorému sa Apple musí prispôsobiť. Je to tak hlavne kvôli požiadavkám zo strany EÚ, ktorá si kladie podmienky na to, ako by mal vyzerať obchod bez monopólnych taktík.
Uvidíme, ako sa App Store v najbližšom období zmení a či sa opäť dočkáme ďalšieho uvoľňovania podmienok pre digitálne obchodovanie.
Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.