Márny pokus o zmenu Facebooku

Najväčšia sociálna sieť musí experimentovať, aby mohla ponúkať inovatívne produkty. Prieskumník mal byť alternatívou, ktorá sa vôbec neuchytila. Na Slovensku fungoval od októbra 2017 do marca 2018 a okrem toho, že niektorým stránkam poškodil, väčšina ľudí si naň nezvykla.

V princípe sa tomu nečudujeme, nakoľko práve v našej krajine fungoval mimoriadne agresívnym spôsobom. V zahraničí boli jeho verzie miernejšie a prívetivejšie k používateľom, no ani tam sa nestretol s pozitívnymi ohlasmi.

- Reklama -

Facebook vyhodnotil jeho prítomnosť po šiestich mesiacoch ako kontraproduktívnu a následne ho navždy odstránil.

Ako fungoval Facebook Prieskumník na Slovensku a v zahraničí?

Ako sme už načrtli vyššie, Prieskumník nebol rovnaký v každej krajine. Na Slovensku táto funkcia rozdeľovala príspevky zo stránok do samostatného feedu a na hlavnej nástenke (kde ste mali priateľov) sa organickým spôsobom vôbec nezobrazovali. Výnimku tvorili príspevky zdieľané vašimi priateľmi alebo propagované inzerentmi.

V teoretickej rovine mali byť používatelia v bližšom kontakte so svojimi priateľmi a rodinou, no v praxi boli iba zmätení, nakoľko na sociálnej sieti nevedeli nájsť očakávaný obsah. Rozdelenie bolo skrátka príliš komplikované a chaotické.

Facebook Prieskumník

Trpeli aj veľké stránky, ktorým zo dňa na deň klesol organický reach o desiatky percent a ani zďaleka nedosahovali také čísla ako predtým. Sociálna sieť ich navyše pred zavedením funkcie nevarovala a tak sa nedokázali včas pripraviť.

Zahraničie

Ak by sme sa pozreli na Facebook Prieskumník v zahraničí, zistili by sme, že tu pracoval celkom iným spôsobom.

Vývojári sa snažili jednotlivým používateľom priniesť unikátny obsah ako napríklad videá, fotografie či správy zo stránok, ktoré nesledujú no mohli by ich zaujímať. To čo ste mali označené ako “páči sa mi to”, sa naďalej zobrazovalo na hlavnej nástenke medzi príspevkami od priateľov.

Táto forma Prieskumníka teda Facebookovým stránkam neškodila, no naopak im pomáhala. Dalo by sa povedať, že šlo o dva protichodné extrémy a ani jeden nebol úplne ideálny.

Klesla interakcia a ľudia chceli naspäť starý Facebook

Ako sme už naznačili vyššie, Prieskumník narobil viac problémov ako osohu. Mnohých stránkam klesol organický dosah o viac ako 40-50% a ich prevádzkovatelia, spoliehajúci sa na inzerciu, nevedeli ako ďalej. Facebook s touto funkciou pochopiteľne strácal popularitu a aj preto sa ju rozhodol po niekoľkomesačnom teste navždy ukončiť.

Na oficiálnom blogu sociálnej siete sa objavilo toto vyjadrenie: “Ľudia nechcú dva samostatné kanály. V prieskumoch nám hovorili, že nie sú spokojní s príspevkami, ktoré vidia, a mať dva samostatné kanály im nepomohlo vo väčšom spojení s priateľmi a rodinou.”

Na záver sa hodí doplniť, že aj keď Prieskumník nebol úspešný, stále to neznamená, že sa nemôžeme stretnúť s podobným pokusom aj v budúcnosti. Ak náhodou prevádzkujete internetovú stránku, blog, YouTube alebo čokoľvek iné, nikdy sa nespoliehajte len na jeden kanál, kde zdieľate svoj obsah. Mohli by ste na to tvrdo doplatiť.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJfacebook
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.