Do redakcie nám pre nejaký časom prišiel jeden postreh od nášho čitateľa Vlada a jeden jeho postreh súvisiaci s umiestňovaním produktov spoločnosti Apple vo filme ZOOTOPIA. Praktiky product placementu sa používajú veľmi často a sú efektívne obzvlášť vo filmoch. Stačí, ak vaša obľúbená postava, s ktorou sa stotožňujete, používa nejaký produkt, ktorý dovára jej osobnosť – vytvorí sa vysoká miera pravdepodobnosti, že si rovnaký produkt zaobstaráte aj vy. O čo ide v spomínanom filme? Na to sa pozrieme spoločne v tomto článku.
Krátky obsah filmu Zootopia
iOS vs. Android vo filme
Vo filme Zootopia sa zreteľne vyskytli dve mobilné platformy: iOS – ktorý je na jasne identifikovateľnom telefóne s logom nahryznutej mrkvy (aj dieťaťu dôjde, že ide o iPhone) a Android – kde bol jasne zobrazený operačný systém, aj keď na vzhľad telefónu nebol kladený dôraz. Samotný film obsahoval množstvo odkazov na súčasnú spoločnosť (od značiek tvorených slovnými prešmyčkami po narážku na krstného otca), ale obzvlášť nás zaujal hlavne spôsob, akým bola vykreslená spoločnosť Apple voči Androidu.
Hlavná postava a jasné prvky iOS
Konšpirácia? Možno, ale zaujímavá!
Celé to môže znieť konšpiratívne, čo v podstate aj je, ale skutočne nás to zaujalo hlavne preto, že sa vo filme, ktorý tvorilo Disney, nevyskytovali iba iMrkvičky – čo by v podstate pôsobilo ako milá narážka na dobu. Ale vyskytol sa tam aj Android. To by bola tiež milá narážka na súčasnosť, keby…
Keby nebolo tak zreteľne vidno, že Android používajú „zlé“ postavy a „Apple“ používajú tie dobré postavy. Skutočne más takéto umiestnenie produktov do „rozprávky“ zaujalo. Síce si to všimol náš fanúšik, ale po preskúmaní a pozretí si tohto filmu/rozprávky nám takýto pohľad priniesol úplne iný film.
Náhoda
Suma sumárom nám z toho vychádzajú dve možnosti:
Prvá je taká, že to je naozaj náhoda a tvorcovia len ironicky odrážajú dobu narážkami na popkultúru. V tom prípade je otázne, prečo tak detailne zobrazujú používateľské rozhrania mobilných OS? V takejto možnosti by stačil už len ten fakt, že zvieratá používajú mobily? Či nie?
Po druhé je to cielené umiestnenie a poziciovanie produktov, vykresľovanie operačného systému iOS ako „toho lepšieho“. Koniec koncov ide napokon o OS vyvinutý partnerskou spoločnosťou; Jobs založil Apple, potom bol spoluzakladateľom Pixaru, následne ho s podielom predal Disney a Disney spravilo animák Zootopia – zaujímavé nemyslíš ?
Ak je správna druhá možnosť, tak Disney aj Apple zažíva win-win situáciu. Disney ponúklo skvelý animák so zvieratkami a „odkazom doby“ a Apple už malým deťom (divákom) podvedome vštepuje, že ich produkty používajú tí dobrí (hoci sú pre nich možno pridrahé). Potom neskôr, keď si diváčikovia našporia prvé peniažky, budú stať pred otázkou aký mobil si kúpia, vyberú si iPhone – lebo hlboko v ich hlave bude zakódovaný ako niečo pozitívne.
Záver
Keď som čítal správu od nášho fanúšika, najskôr som bol trochu skeptický a pravdupovediac, znelo to trochu „pritiahnuté za vlasy“, ale po pozretí filmu, som zistil, že veľa veci sa naozaj dá doložiť faktami a aj to, že táto teória nebude nezmyselná a nepodložená.
Možno sa môžeme zamyslieť nad tým, ako funguje náš pohľad na značky. Kupujeme si ich preto, lebo to potrebujeme a využijeme alebo preto, lebo cítime, že je to čosi dobré, ani nevieme prečo, ale cítime to tak a preto to chceme mať? 🙂