To, čoho sa mnohí motoristi báli sa stáva oficiálne realitou. Rada Európskej únie totiž oficiálne „odklepla“ novú emisnú normu Euro 7, ktorá sa stala terčom veľkej kritiky. Dobrou správou je však aspoň to, že nová norma je vo finálnej podobe o čosi miernejšia než to, čo EÚ pôvodne navrhovala. Výrobcovia osobných alebo nákladných automobilov to, ale aj tak nebudú mať jednoduché.

Cieľom Euro 7 je dosiahnuť čistejšiu mobilitu a taktiež zvýšiť celkovú kvalitu nášho ovzdušia. Zaujímavé však je, že presadenie tejto normy nebolo vôbec také jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Celkovo za jej schválenie hlasovalo 297 europoslancov, pričom proti ich bolo až 190 a 37 z nich sa hlasovania zdržalo. Pokiaľ vás zaujíma, aký postoj zaujalo Slovensko, tak ten bol pomerne jednoznačný.

Spolu s Českom, Francúzskom, Talianskom, Bulharskom, Rumunskom, Maďarskom a Poľskom sme stáli v koalícii, ktorá sa postavila striktne proti pôvodnému prísnemu návrhu Euro 7. Aj vďaka tomu sa podarilo vybojovať lepšie podmienky.

Ich súčasťou je napríklad to, že emisné limity výfukových plynov zostávajú na úrovni predošlej normy Euro 6 a to vrátane limitov testovania pre osobné automobily a dodávky. Výrobcovia nákladiakov a autobusov sa však musia pripraviť na sprísnenie.

Euro 7 sa zameria na brzdy, pneumatiky ale aj batérie 

Rovnako tiež platí, že v Euro 7 začne zahŕňať limity miery oderu pneumatík a emisií brzdných častíc (PM10). Týkať sa to bude osobných automobilov aj dodávok.

EÚ sa týmto spôsobom tiež snaží presadiť minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérie v elektrických a hybridných automobiloch. Snahou je najmä to, aby sa stali pre konečného spotrebiteľa atraktívnejšie.

Kedy vstúpi Euro 7 do platnosti? Máme dobré správy 

Skoda superb
Zdroj: Unsplash / Jonas Jaeken

Rovnako nastal kompromis aj ohľadom dátumu začiatku platnosti Euro 7. Predtým sa hovorilo o tom, že by sme sa s ňou v osobných automobiloch mali stretnúť po prvýkrát v roku 2025 a v nákladných automobiloch v roku 2027.

Po novom to však bude 2,5 roka od dátumu nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných automobilov a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. EÚ sa tiež rozhodla viac vyhovieť výrobcom nákladných vozidiel, kde sú podmienky prísnejšie, no podľa expertov je ich stále možné splniť. Tým dáva na implementáciu zmien štyri, respektíve päť rokov.

Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Prečítajte si tiež  App Store bude rozdelený na dve časti: Apple prehral boj s EÚ
Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJSvetApple
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.