Degradácia batérií je reálny a pomerne závažný problém všetkých elektromobilov. Ide v podstate o rovnaký princíp, aký zažívate so svojim iPhonom. Batérie s pribúdajúcim vekom a nabíjacími cyklami strácajú svoju kapacitu, čo má výrazný vplyv na ich dojazd, ale aj celkový výkon.

Ako informuje portál Insideevs, na svete je štúdia, ktorá prináša zaujímavé zistenia o životnosti batérií vo vozidlách značky Tesla. Postarala sa o ňu spoločnosť Recurrent, ktorá sledovala až 12 198 elektrických vozidiel výrobcu. Podľa jej zistení ich akumulátory degradujú oveľa rýchlejšie, ako by ste očakávali.

Aby sme boli konkrétnejší, spoločnosť Recurrent využila dáta celkovo z 7 078 Tesla Modelov 3 a 5 120 Tesla Modelov Y, pričom ich súčasťou bolo takmer takmer 1,6 milióna záznamov (okolo 130 pozorovaní na vozidlo) na určenie priemerných štatistík dojazdu.

Tesla prejde po 3 rokoch len 64 % z udávaného dojazdu?

Zistenia a namerané údaje poukazujú na fakt, že po troch rokoch (1 100 dní) od uvedenia elektromobilov do prevádzky dosahujú Modely 3 a Modely X v priemere len 64 % svojho pôvodného dojazdu podľa cyklu EPA, čo znie popravde dosť tragicky.

Na druhej strane sa však podarilo zistiť, že aj elektromobily, ktoré sú úplne nové a zatiaľ neprešli ani jeden jediný kilometer dosahujú len približne 70 % až 72,5 % uvádzaného dojazdu. No presne v tom je zakopaný pes.

graf tesla model 3 dojazd
Zdroj: Recurrent (snímka obrazovky)

Podľa Recurrent nie je tento problém jedinečný pre Teslu. Ako uvádza vo svojej správe, základný testovací protokol EPA je chybný pre všetky elektromobily. Testy podľa odborníkov nezohľadňujú napríklad teplotné zmeny ani jazdu nad 60 míľ za hodinu (cca 97 km/h). To je veľká chyba.

Oveľa dôležitejšie, ako samotný dojazd je však sledovať rozdiel medzi dojazdom nového auta s čerstvou batériou a dojazdom jazdeného elektromobilu po troch rokoch v prevádzke. Tento rozdiel sa pohybuje medzi 6 % a 8,5 %, čo vo výsledku vôbec nie je zlé.

Ničí rýchle nabíjanie elektromobily? 

Štúdia tiež ukazuje, že Tesly nie sú tak ovplyvnené rýchlym DC nabíjaním, ako niektoré iné značky, čo je plus pre tých, ktorí radi podnikajú dlhé cesty a radi využívajú túto funkciou.

Batéria v Tesle degraduje tak pomaly, že by ste to nečakali 

Tesla Model 3 Performance
Zdroj: Tesla

Po tom, čo spoločnosť Recurrent zverejnila svoju štúdiu, ozval sa Martin Viecha, súčasný VP pre vzťahy s investormi v spoločnosti Tesla.

Ten zdôraznil, že Tesla porovnáva zachovanie kapacity batérie s reálnymi najazdenými kilometrami, zatiaľ čo štúdia Recurrent porovnáva reálny dojazd s odhadovaným dojazdom cyklu EPA. Aj preto ho nedokážu splniť ani nové vozidlá. 

Prečítajte si tiež  Musk sa opäť predviedol: Spoločnosti Apple a ďalším inzerentom venoval spŕšku nadávok

Graf, ktorý Viecha pridal ukazuje, že Tesla dosahuje priemernú retenciu kapacity nad 80 % aj pri 150 000 míľach / cca 240 000 kilometroch, čo je vlastne fantastický výsledok.

graf tesla model 3 dojazd
Zdroj: X / Martin Viecha

Jazdenej Tesly sa netreba báť. Vždy si ju však preverte 

Na záver môžeme na základe vyššie uvedených skutočností napísať, že nákup ojazdeného elektromobilu od spoločnosti Tesla nemusí byť vôbec zlým nápadom.

Ušetríte na ňom pokojne aj desiatky tisíc eur (v závislosti od modelu) a pokiaľ v ňom budete mať akumulátor s kapacitou 90 – 95 %, rozdiel v dojazde či výkone si zrejme ani nevšimnete.

Môže ísť pri tom pokojne aj o tri a viac rokov staré vozidlo s vyšším počtom najazdených kilometrov. Na druhej strane však treba myslieť na to, že nikdy neviete, akým spôsobom ho majiteľ pred vami používal. Aj preto si treba overiť celkovú kapacitu batérie a až potom zvažovať nákup.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -