Hoci na Slovensku nenájdeme ani jednu oficiálnu predajňu spoločnosti Apple, v zahraničí ich je habadej. Najbližší Apple Store (od Slovenska) sa nachádza vo Viedni. V dnešnom článku sa dozviete 7 faktov týchto predajniach, ktoré ste doposiaľ nevedeli. Poďme na to!
7. Nákupne centrá sa oň bijú
Aj keď si jablková spoločnosť často stavia vlastné budovy, v ktorých potom predáva svoje produkty, mnoho pobočiek sa nachádza aj v najrôznejších nákupných centrách. Firma je tu schopná vyjednať nižší nájom v porovnaní s ostatnými. Dôvodom je obrovský záujem širokej verejnosti.
Časopis Wall Street Journal pred niekoľkými rokmi zistil, že akonáhle je v nákupnom centre Apple Store, tržby sa v ostatných obchodoch zvýšia o cca 10%. To nie je zanedbateľné číslo. Kompetentní v Cupertine veľakrát ani nemusia hľadať správne miesto. Ponuky im chodia samé…
6. Celosvetovo tu pracuje viac ako 50 000 ľudí
Pokiaľ by sme zrátali všetkých zamestnancov Apple Store po celom svete, konečné číslo by presiahlo hranicu 50 000. Ak by sme ich všetkých umiestnili na jedno miesto, mohli by tvoriť obyvateľstvo stredne veľkého slovenského mesta, akým je napríklad Poprad alebo Martin.
5. Populárnejšie ako Disneyland
Navštíviť oficiálnu predajňu jablkovej spoločnosti je pre niekoho obrovskou atrakciou. Nehovoríme len o turistoch (v ktorých krajine napríklad Apple Store nie je) ale aj o domácich. Podľa štatistiky sa tu denne premelie zhruba 1 milión ľudí (celosvetovo).
Ľahkou matematikou sa dopočítame k ročnému číslu, ktoré predstavuje (hrubým odhadom) 365 miliónov návštevníkov. Len tak pre porovnanie, ak by sme zrátali návštevnosť každého Disneylandu, dokopy sa tu objaví cca 130 miliónov ľudí ročne. To je výrazne menej!
4. Rozloha 85 futbalových ihrísk
Pokiaľ by sme zrátali rozlohu všetkých pobočiek dokopy, tak by sme zistili, že spoločnosť Apple využíva globálne približne 455 225m² priestorov. Toto číslo je zároveň ekvivalentom pre 85 futbalových ihrísk.
Zhruba polovica zo všetkých predajní sa nachádza v USA. Zvyšok nájdeme „roztrúsený“ po celom svete. Dokopy sa dá narátať viac ako 500 obchodov v 25 krajinách.
3. Originálne architektonické a dizajnové riešenia
Nie je žiadnym prekvapením, že si táto spoločnosť navrhuje svoje predajne do posledných detailov úplne sama. Nájdeme tu viacero zaujímavostí a premyslených maličkostí, ktoré sú doslova fascinujúce.
Nehovoríme len o mohutných sklenených konštrukciách či točených schodoch za 1 milión dolárov. Spomenúť by sme mali napríklad maloobchodnú predajňu v Sydney, v ktorej nájdete rásť živé stromy. Podobných „špecialít“ je mnoho. Každé miesto má niečo do seba…
2. Prvý Apple Store sa objavil v roku 2001
Aj keď ich sú po svete už stovky, história nie je zas až taká dlhá. Prvé dve maloobchodné predajne boli oficiálne otvorené 3. mája 2001. Jedna z nich sa nachádzala v Tysons Corner Centre v McLean (Virgínia) a druhá v Glendale (Kalifornia). Na navrhovaní sa osobne zúčastňoval aj Steve Jobs!
1. Sú to extrémne drahé stavby
Uspokojiť nároky spoločnosti Apple nie je jednoduché. Potrpí si na každom centimetri štvorcovom. Všetko musí byť dokonalé bez ohľadu na cenu. Aj preto je priemerná čiastka za výstavbu Apple Store v nákupnom centre cca 1,3 milióna amerických dolárov.
Stále je to ten lepší prípad. Pokiaľ si Apple stavia budovu a areál samé, lietajú trochu iné cifry. Bavíme sa o sumách na úrovni 35 miliónov amerických dolárov a viac. Dôvodom sú drahé materiály, vybavenie, konštrukčné prvky a ďalšie veci… Navštívili ste niekedy nejakú predajňu? Napíšte nám do komentára kde a kedy to bolo!