Apple máme radi všetci v redakcii. Vlastníme MacBooky, iPhony, iPady či malé iPody a používame tieto produkty na dennej báze. Sú fantastické, jednoduché, intuitívne a v neposlednom rade aj veľmi pekné. Hoci boli drahé, poslúžia aj niekoľko rokov bez nutnosti výmeny a je radosťou používať ich. Tak či onak, aj tak úžasná firma ako Apple môže mať svoje nedostatky a tie najväčšie nedostatky prichádzajú práve v tomto období. Máme pocit, ako by firma zaspala a myslíme si, že by sa mala trošku prebrať zo sna. Ten totižto nebude trvať naveky!
Vzostup a pád
To, že Apple je v súčasnosti na vrchole, vieme úplne všetci. Dokonalá produktová línia, ktorá je pravidelne obnovovaná si získava svojich zákazníkov prakticky denne a Apple na tom zarába miliardy dolárov. Predaje stále rastú a aj keď niekedy poklesnú, Apple si ich vie vypýtať späť ďalším skvelým produktom.
Problém ale je, že niekedy tie produkty už jednoducho nie sú také skvelé, ako boli kedysi, respektíve z nich nemáme taký pocit, aký sme mávali v minulosti. Za posledné roky začíname pociťovať dojem, že napriek stúpajúcim tržbám sa z Applu stáva akási „mainstream“ spoločnosť, ktorá nám dá len to, čo chceme, ale nič navyše. A práve preto „navyše“ sme Apple vždy kupovali.
MacBooky boli kedysi drahšie a hoci mali o čosi slabší hardvér, ich kúpa sa oplatila viac ako kúpa WinPC, pretože boli rýchlejšie a spoľahlivejšie, napríklad aj pri práci s grafikou. Dnes už v tomto smere zaostávajú a grafici a tiež mnohí iní používatelia na ne pomaly začínajú rezignovať a radšej kupujú zariadenia, kde je nainštalovaný Windows.
Ten síce nie je lepší a ani bezpečnejší ako MacOS, ale veľmi sa zlepšil (to jednoducho nemôžme zapierať). Apple akosi začalo vyrábať počítače pre masy a nie pre profesionálov. Problém je ale v tom, že masy kupovali počítače pre profesionálov, aby sa aj z nich stali časom profesionáli. Dnes je to žiaľ trošku ináč.
To isté platí aj v oblasti iPadu. Nechceme to napísať úplne na rovinu, ale iPady nám posledných 5 rokov skrátka prídu nudné. Stále vyzerajú rovnako a neprinášajú v zásade žiadne inovácie, pre ktoré by sme si ich mali kúpiť prípadne vymeniť za novšie modely či konkurenčné zariadenia.
Na iPody už Apple rezignovalo dávno. Dávnejšie síce ešte aktualizovalo iPod Touch, ale aj to bola len taká aktualizácia aby sme videli, že sa niečo deje. Okrem zmeny farieb na ostatných produktoch sa na nich za posledných 5 rokov prakticky nič neurobilo a to je škoda. iPhony sú síce aktualizované pravidelne a poväčšine sú vyhovujúce, avšak chcelo by to revolúciu.
Chýba nám obdobie, kedy prišiel iPhone 4. Bol to tak prelomový telefón (v porovnaní s modelom 3GS), že sa poň ľudia doslova a do písmena hrnuli a tlačili v obchodoch Apple Store. Dnes sa dočkávame len akýchsi upgradov jedného dizajnu, ktorý oslávi už 3 roky. Nie, že by nám nestačili, ale asi by sme nemali problém 3 roky používať iPhone 6.
Tento rok by mala prísť pomerne veľká zmena. Apple značne pozmení dizajn, iOS a tiež celú štruktúru iPhonu. Mali by sme sa dočkať poriadne prelomového zariadenia s nadčasovým dizajnom a veľkým OLED displejom. Tešíme sa naň asi všetci a strategicky pôjde o dôležitý upgrade, pretože práve iPhone tvorí Applu zhruba 65% všetkých ziskov. Je teda nutné, aby sa neustále predával. To ale stále nestačí. Firma predsa musí napredovať. Stačí sa pozrieť, akým smerom ide konkurencia. Hoci nie sme zástancami ich zariadení a nepracuje sa nám s nimi dobre, niektoré riešenia sa nám skutočne páčia a sú lepšie ako riešenia od Apple.
Apple by malo zamakať ako na najbližšom iPhone, tak aj na ostatných produktoch. Netvrdíme teraz, že práve na iPode, ale keď sa nepredáva, tak by ho mohli prestať predávať. Myslíme skôr na hlavné produkty ako iPad či Mac. V tomto smere spoločnosť poriadne zaostáva a mala by to zmeniť. Maximalizuje tým zisky a vlastne aj úplne všetko ostatné. Na druhej strane budú potom spokojní zákazníci a práve to je to, o čo by sa malo Apple snažiť ešte pred naháňaním zisku!