Spoločnosť Apple vznikla ešte v roku 1976, keď Steve Jobs a Steve Wozniak predstavili svoj prvý produkt, počítač Apple I, ktorý spojil nadšencov elektroniky. Vďaka jeho dobrým predajom mohol vzniknúť aj druhý, oveľa prepracovanejší počítač s označením Apple II, ktorý bol extrémne úspešný a práve vďaka ktorému sa spoločnosti Apple postupom času podarilo etablovať na trhu ešte koncom sedemdesiatych rokov. S prichádzajúcimi úspechmi sa však objavovali aj prekážky a niektoré z nich bolo veľmi náročné prekonať.

Jednou z nich bol dnes už legendárny Macintosh z roku 1984, ktorý predstavoval obrovskú revolúciu. Šlo o počítač určený pre širokú verejnosť, pretože priniesol intuitívne rozhranie s myšou a ovládal sa v podstate rovnako jednoduchým spôsobom, ako dnešné počítače. Macinotsh bol ale na svoju dobu  veľmi drahý a jeho predaje neboli nikdy ktovieako oslnivé.

Zdroj: Apple

Aj to bol jeden z dôvodov, pre ktoré zakladateľ Apple Steve Jobs v roku 1985 túto firmu opustil a začal sa venovať inému projektu s názvom NeXT a neskôr Pixar.

A hoci už aj v tej dobre bol Apple veľmi rozbehnutou značkou so silným používateľským zázemím, kvôli chýbajúcemu novátorovi začala spoločnosť postupne upadať a predstavovala jeden neúspešný produkt za druhým.

Návrat Steva Jobsa: Zrodenie dokonalého ekosystému

iMac G3
Zdroj: Apple

Celé to trvalo viac ako desať rokov, pričom firma sa pod vedením viacerých generálnych riaditeľov dostala do tak zlej kondície, že o nej kompetentní hovorili ako o potápajúcej sa lodi s tým, že zachrániť ju môže iba zázrak. Ten sa napokon predsa len stal. Steve Jobs sa rozhodol vrátiť, aby firmu skúsil zachrániť.

Po návrate do Apple v roku 1997 priniesol Jobs koncept jednoduchej integrácie medzi produktmi, ktoré mali unikátny dizajn a vlastný operačný systém. Postupne predstavil iMac (1998), iPod (2001), iPhone (2007) a iPad (2010) – každý z týchto produktov mal svoju rolu v tom, aby zákazníci zostali v Apple rodine a používali čo najviac zariadení od jednej značky.

Ekosystém Apple sa stal magnetom pre verných fanúšikov a priťahuje ich (nás) do dnešných dní. Samozrejme, produktové portfólio sa ešte viac rozšírilo.

prvý iPhone 2G 2007
Zdroj: Unsplash / Sophia Stark / YouTube / Marques Brownlee (úprava redakcie)
Model Rok uvedenia Význam
Apple I 1976 Prvý produkt, začiatok Apple
Apple II 1977 Prvý komerčný úspech
Macintosh 1984 Revolučné používateľské rozhranie + myš
iMac 1998 Nový prístup k dizajnu
iPhone 2007 Najúspešnejší smartfón histórie

Čo znamená Apple ekosystém pre zákazníkov?

Apple sa od konkurencie odlišuje najmä svojím prístupom k zákazníkom. Každý produkt je navrhnutý tak, aby fungoval plynulo s ostatnými. Aplikácie ako iTunes a App Store podporili dôraz na vernosť, pretože všetko potrebné majú zákazníci pod jednou strechou.

Prečítajte si tiež  Známa sociálna sieť prichádza s predplatným. Čo dostanete za malý mesačný poplatok na Telegrame?

Tim Cook a nová éra Apple

Zdroj: Midjourney

Tim Cook, ktorý prevzal vedenie po Jobsovi ešte v roku 2011 dokázal Apple prispôsobiť novej ére. Zameral sa na služby ako Apple Music a Apple TV+, ktoré zvýšili zisky spoločnosti. Niektorí kritici však tvrdia, že Apple za Cookovej éry vsádza skôr na výnosy z predaja ako na inovácie. Nie je to však celkom pravda, pretože aj počas tohto obdobia sme sa dočkali mnohých revolučných nápadov, ktoré naopak kvitujeme.

Tim Cook napríklad hneď v roku 2012 predstavil menšiu verziu celosvetovo najpredávanejšieho tabletu, iPad mini. Takisto v roku 2014 vznikli práve pod jeho vedením inteligentné hodinky Apple Watch a v tom istom roku sa Apple odviazal od 3,5″, respektíve 4″ displeja pri iPhone a po prvýkrát v histórii predstavil okrem 4,7″ verzie aj gigantický 5,5″ iPhone 6 Plus.

Apple Watch Series 7 na ruke používateľa
Zdroj: Unsplash / Daniel Romero

Doba ale pokračovala a Apple objavil ďalší segment, ktorý dokonalo zapadá do jeho ekosystému a používatelia tento typ produktu potrebujú. Šlo o AirPods, ktoré prišli v roku 2016 a išlo o reakciu na odstránenie 3,5 mm jack konektora z iPhonu 7.

A hoci sa zo začiatku hovorilo, že sa AirPods veľmi predávať nebudú, pretože sú drahé, Apple ich vyrobil tak precízne a zabezpečil im tak špičkovú konektivitu, že sa rázom stali najpredávanejšími TWS na celom svete.

Dnes už sa predávajú v štyroch samostatných verziách (AirPods 4, AirPods 4 ANC, AirPods Pro 2 a AirPods Max) a Applu prinášajú miliardové zisky.

AirPods Pro 2
Zdroj: YouTube / Mark Spurrell / Max Tech (úprava redakcie)

Netreba tiež zabúdať na to, že Apple už predstavil aj Apple Vision Pro (2023), ktorý otvára segment pre budúcnosti AR/VR zariadení. Hoci dnes nevieme, ako to celé dopadne, keď sa ku tomuto článku dostaneme o pár rokov, už budeme poznať odpoveď na otázku, či šiel výrobca na čele s Timom Cookom v prípade tohto hardvéru tou správnou cestou.

Apple Vision Pro a slúchadlá AirPods Pro
Zdroj: Apple

Net Promoter Score (NPS): Lojalita na prvom mieste

Apple dosahuje vysoké skóre NPS, čo naznačuje veľkú lojalitu zákazníkov. V roku 2022 dosiahlo NPS 72 bodov zo 100, čo je významne vyššie ako priemer v odvetví. Vysoké NPS odzrkadľuje dôraz na zákaznícku podporu a zjednodušenie používania.

Ľudia si skrátka raz kúpia iPhone, iPad alebo Mac a už nechcú používať nič iné. Navyše si ku týmto produktom dokúpia aj ďalší hardvér, napríklad Apple Watch, AirPods či rôzne typy príslušenstva a samozrejme si priplácajú aj za softvérové služby.

Tajomstvá úspechu: Ako si Apple získal vernosť vďaka dokonalosti a detailom

MacBook Pro 16
Zdroj: Unsplash / Bram Van Oost (úprava redakcie)

Apple kombinuje jednoduchosť, dizajn a podporu, čím dosahuje unikátnu zákaznícku skúsenosť. Či už ide o iPhone alebo MacBook, každý produkt má premyslené detaily, ktoré na ňom zákazníci doslova milujú.

Prečítajte si tiež  Apple Vision Pro dostane špičkový procesor aj výkon

A hoci ide o drobnosti, Apple ich vďaka svojej silnej značke a reputácii lídra v odvetví dokáže ľuďom predať lepšie, ako konkurencia. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je Apple pravidelne na prvých priečkach v porovnaní najhodnotnejších technologických spoločností sveta.

Budúcnosť Apple: Výzvy a príležitosti v službách

Zdroj: Apple (úprava redakcie)

Apple čelí výzve, ako inovovať v dobe, keď sú technológie stále dostupnejšie. Spoliehať sa na existujúci ekosystém môže byť síce výhodné, no konkurencia v oblasti hardvérových produktov sa neustále rozrastá

Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa Apple posledných približne desať rokov až extrémne zameral na služby a okrem App Store či iTunes Store predstavil aj Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade, Apple Fitness+, Apple News a podobne.

Neustále narastajúci obrat a zisky z tejto oblasti sú dôkazom, že Apple na to ide správne. Navyše už čoskoro ich doplnia aj zárobky, ktoré Apple získa z umelej inteligencie. Držíme teda palce!

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -