Keď americká automobilka Tesla v roku 2019 predstavila svoj „šialený“ Cybertruck, jej generálny riaditeľ Elon Musk sa chválil tým, že je vyrobený z ultra tvrdej nerezovej ocele. Spomenul tiež pri tom, že vozidlo bude vďaka tomuto materiálu pri bežnom používaní skoro nezničiteľné. Ako, ale píše Wired, nedávne sťažnosti od majiteľov naznačujú, že futuristické vozidlo nemusí byť také odolné voči prírodným živlom, ako sa predpokladalo. Narážajú najmä na vznik korózie na karosérii, ktorá sa mala objaviť už po pár dňoch.
Mimoriadne zaujímavá diskusia sa objavila najmä na fóre Cybertruck Owners Club, kde jeden majiteľ vozidla zverejnil svoj nepríjemný príbeh. Po tom, čo si prevzal Cybertruck v hodnote viac, ako 61 000 $ bol upozornený predajcom na možné problémy s koróziou, s ktorými sa môže stretnúť vo vlhkých podmienkach. Druhý majiteľ sa dokonca s touto koróziou aj fyzicky stretol a to už 11 dní po tom, ako si vozidlo kúpil. V tom čase sa v Los Angeles vyskytovalo daždivé počasie.
Na internete sa už samozrejme rozbehla diskusia o tom, čo tento problém spôsobuje. Za možnú príčinu problému s hrdzou bola označená absencia bezfarebného laku, štandardnej ochrannej vrstvy, ktorá sa nachádza na väčšine nových vozidiel. Je síce pravda, že Tesla dáva možnosť majiteľom pridať z výroby na Cybertruck špeciálnu ochrannú fóliu, na tá je k dispozícii len za príplatok 5 000 $. Nejde teda o žiaden štandard.
Za zmienku tiež stojí fakt, že Tesla neobjavila teplú vodu. Už v minulosti sa v automobilovom priemysle experimentovalo s použitím nehrdzavejúcej ocele, avšak výrobcovia od tejto možnosti upustili z dôvodu vysokej ceny, náročnosti na spracovanie či hmotnosti. Korózia je teda ďalšia negatívna vlastnosť, s ktorou treba počítať.
Nehrdzavejúca oceľ, ktorá hrdzavie?
Aj keď nám samotný názov naznačuje, že na „nehrdzavejúcej oceli“ sa nebude vyskytovať žiadna korózia, nemusí to byť celkom pravda. Za určitých podmienok sa totiž na tomto materiáli skutočne začnú vytvárať nepekné hnedé škvrny.
Spôsobovať to môžu napríklad častice náletovej hrdze, ktoré reagujú s vonkajším materiálom. Tie sa objavujú na všetkých autách, no vďaka kvalitným lakom nezvyknú reagovať s materiálom pod ním, ako na Tesle Cybertruck.
Na trhu sú rôzne typy nehrdzavejúcej ocele, pričom každý z nich má inú úroveň odolnosti voči korózii. Náchylnosť vozidla Cybertruck na koróziu, najmä v oblastiach vystavených morskej soli a vysokým teplotám môže byť preto zvýšená.
Caught an eye-opening detail in the Cybertruck's rust warranty 🕵️♂️: It only covers hole penetrations that starts from the inside out 😱 Given its tough rep, why the specific clause? 🚗💭 Makes you wonder, could we unknowingly be the culprits of exterior rust? How’s this possible?… pic.twitter.com/qlULf3lYoz
— Fresh (@FreshTechTherpy) February 16, 2024
Ku tejto téme sa dokonca objavujú informácie aj v originálnom návode na obsluhu samotného Cybertrucku, pričom sa v ňom odporúča, aby majitelia okamžite odstránili korozívne látky, čím zabránia vonkajšiemu poškodeniu karosérie.
Aj keď je teda Cybertruck prezentovaný, ako elektromobil, ktorý zvládne snáď úplne všetko, majitelia si musia dávať pozor na jeho údržbu a pravidelne ho čistiť. Tesla dokonca upozorňuje aj na určité čistiace prostriedky, ktoré môžu jeho karosériu poškodiť. Aby sme však boli fér, podobné informácie nájdete pravdepodobne v každej príručke od nového vozidla. Nie je to teda prekvapenie.
Tesla sa zatiaľ nevyjadrila
Odhalenie náchylnosti Tesla Cybertruck na možné hrdzavenie otvorilo diskusiu medzi majiteľmi vozidla a vyvolalo otázky o jeho odolnosti a praktickom využití.
Spoločnosť Tesla na tieto správy zatiaľ nereagovala a nechala komunitu čakať na oficiálne vyjadrenia, v ktorých bližšie konkretizuje, ako riešiť tento problém. Nechajme sa teda prekvapiť, ako to dopadne.
Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.