Hotely naprieč Európou dostali výzvu zapojiť sa do hromadnej žaloby proti platforme Booking.com. Iniciatíva, ktorú koordinuje holandská nadácia Stichting Hotel Claim Alliance, vznikla na základe rozsudku Európskeho súdneho dvora z roku 2024. Podľa neho zmluvné podmienky, ktoré Booking uplatňoval voči hotelom, mohli porušovať právo hospodárskej súťaže v EÚ. Píše o tom portál PhocusWire.

Jadrom sporu sú tzv. „paritné klauzuly“, ktoré nútili hotely, aby na vlastnej stránke alebo iných platformách neponúkali nižšie ceny ako na Bookingu. Prvotne išlo o „širokú paritu“ (od roku 2006), neskôr ju v roku 2015 Booking nahradil „úzkou paritou“. Ani tá však podľa rozhodnutí súdov v Nemecku a EÚ nebola v súlade so zákonom.

Len v Nemecku sa zapojilo 2000 hotelov, ktorí žiadajú cca 750 miliónov eur 

Žaloba, ktorú podporuje aj európska asociácia Hotrec, chce prinútiť Booking vrátiť provízie, ktoré mohli byť nadmerné.

Hovorí sa o miliardových sumách, pričom len v prípade Nemecka sa zapojilo asi 2 000 hotelov s nárokmi vo výške 750 miliónov eur. Pre platformu je to pochopiteľne obrovský problém, ktorý jej môže spôsobiť obrovské finančné problémy.

Právnik Volker Soyez z advokátskej kancelárie Schneider Geiwitz & Partner tvrdí, že ide o problém celej Európy, nielen Nemecka. Menšie hotely si nemôžu dovoliť viesť súdne spory samostatne, preto vznikla spoločná iniciatíva s externým financovaním.

Booking chce bojovať. Svoju chybu odmieta 

Bookingobvinenia odmieta a tvrdí, že rozhodnutie súdu nevyznelo jednoznačne proti nim. Podľa ich stanoviska v rozhodnutí (paragraf 92) súd neoznačil paritné klauzuly za protisúťažné. Firma zároveň upozornila, že už v minulosti upravila svoje praktiky a v niektorých prípadoch zaplatila pokuty.

Hotely, ktoré sa chcú zapojiť do žaloby, tak môžu urobiť do 31. júla 2025. Žiadosť môžu podať nielen hotely z EÚ, ale aj zo Spojeného kráľovstva, Nórska, Islandu, Švajčiarska či Lichtenštajnska. Budú musieť predložiť informácie o svojej registrácii a faktúry od Bookingu.

Aj odborníci zostávajú skeptickí 

Niektorí odborníci však zostávajú skeptickí. CEO spoločnosti GuestCentric Pedro Colaço tvrdí, že hotely sa medzitým naučili diverzifikovať predaj a zamerať sa na priamu distribúciu. Podľa neho je táto žaloba skôr zbytočným rozptýlením než reálnou šancou na zmenu.

Kritickejší je Max Starkov, digitálny stratég v oblasti hotelierstva, podľa ktorého si za dominanciu Bookingu môžu hotely samy – roky zanedbávali technológie, CRM systémy či SEO. „Namiesto investovania do vlastného marketingu si zvolili pohodlnú cestu cez OTA platformy. A teraz sa sťažujú?“. Mnohí stoja práve na strane platformy Booking.

Prečítajte si tiež  Na iPhone si nainštalujeme apky priamo z internetu. EÚ premenila iOS na Android

Či táto žaloba prinesie skutočnú zmenu, ukáže čas. Jedno je však isté – boj o férovejšie podmienky medzi hotelmi a digitálnymi gigantmi práve vstupuje do novej fázy.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1100 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -