V posledných rokoch sa na Slovensku vo veľkom rozmohol trend podvodných volaní, ktoré zneužívajú kriminálnici na to, aby vás pripravili o osobné či bankové údaje a následne vám vybielili účet. Aj v našich končinách sa môžete stretnúť s tým, že vám z ničoho nič zazvoní telefón a na obrazovke sa objaví text „POLÍCIA“ alebo názov finančnej inštitúcie (napr. TATRA BANKA, ČSOB a podobne).
Neskúseného človeka môžu podobné praktiky zmiasť alebo dokonca vystrašiť a ľahko na ne naletí. Akonáhle zdvihne číslu, ktoré sa tvári ako jeho banka a podvodník sa predstaví ako jej zamestnanec, môže to v ňom vyvolať dôveru v to, že skutočne komunikuje s finančnou inštitúciou, v ktorej má uložené svoje peniaze. No a na toto si treba dávať obrovský pozor.
Podvodníci a hackeri sú v dnešnej dobe veľmi vynaliezaví a využívajú moderné technológie na to, aby oklamali svoje obete. To, že sa vám na telefóne zobrazí názov inštitúcie je totiž iba ilúzia a výsledok metódy, ktorá sa nazýva „Caller ID spoofing„.
Čo je to Caller ID spoofing a ako funguje?
Technika Caller ID spoofing je podľa FCC označovaná za úmyselné falšovanie informácií o volajúcom s cieľom zakryť svoju identitu. Podvodníci sa často vydávajú za mená spoločností, vládne agentúry alebo organizácie.
Vo svete sa však už objavili aj také prípady, kedy podvodníci niekoho oklamali po tom, čo mu zavolali „z čísla“ suseda. Poškodený nemal najmenšie tušenie o tom, že sa rozpráva s niekým úplne cudzím.
V praxi to funguje tak, že akonáhle na takýto telefonát odpoviete, človek alebo robot na druhej strane linky začne pracovať na podvodnom scenári, pomocou ktorého sa vás pokúsi okradnúť o peniaze alebo osobné údaje. Ak sa dostanete do jeho pasce, vystavujete sa veľkému riziku.
Spooferi môžu zneužiť aj vaše telefónne číslo, aby oklamali iných
„Spooferi“ sa zvyčajne vedia vydávať za všetky čísla, ku ktorým majú prístup na internete. Pokiaľ sa tomu chcete vyhnúť, urobte všetky kroky preto, aby nemal ku vášmu telefónnemu číslu prístup nikto, komu nedôverujete.
Ako píše Avast vo svojom oficiálnom blogu, v reálnom svete sa to docieľuje pomerne ťažko no začať môžete napríklad tým, že si číslo vymažete zo sociálnych sietí alebo internetových stránok. Rovnako tak by ste si mali dávať pozor na to, kde svoje telefónne číslo zadávate. Rôzne služby ho môžu predávať tretím stranám.
Na druhej strane, šanca, že sa vám stane niečo podobné je mimoriadne nízka. Podvodníci zvyčajne zneužívajú políciu, finančné inštitúcie alebo napríklad vládne organizácie, pomocou ktorých môžu cieliť na masy.
Na čo sa slúži tento druh hovorov v bežnej praxi?
Okrem podvodov existujú aj legitímne dôvody, pre ktoré chce niekto využívať techniku Caller ID spoofingu. Pekným príkladom môžu byť napríklad detektívi, keď vyšetrujú prípad. Pomocou spoofingu si môžu ochrániť svoje osobné údaje.
Rovnako tak zvykne byť táto technológia využívaná aj nemocnicami či klinikami, keď volajú svojim pacientom z neznámeho čísla. Pomocou Caller ID spoofingu ich je možné jednoduchšie identifikovať. Pre niekoho, kto nedvíha cudzie čísla to teda vie byť užitočná pomôcka.
Prečo s podvodnými telefonátmi nemôžu nič urobiť operátori?
Odpoveď je vlastne uvedená vyššie. Existujú legitímne dôvody, pre ktoré niekto potrebuje využívať technológiu spoofingu. Navyše, pokiaľ podvodníci zneužívajú VoIP systém (Voice over Internet Protocol), mobilný operátor nemá žiadne informácie o tom, čo telefónna ústredňa vysiela ako ID volajúceho.
Ako zamedziť tomu, aby ma niekto oklamal cez telefón?
Existuje viacero spôsobov, ako sa nenechať dobehnúť telefonickým podvodníkom. Vybrali sme štyri základné tipy, ktorých by ste sa mali držať, či už sa stretnete so spoofingom alebo inými typom podvodu:
- Nedôverujte cudzím alebo neznámym číslam – pokiaľ vám zatelefonuje číslo, ktoré nepoznáte, vždy si dajte pozor na to, či vám na hovore nepríde niečo podozrivé.
- Osobné a bankové údaje si nechajte pre seba – tak ako by ste tieto informácie nikdy nepovedali cudziemu človeku na ulici, rovnako si ich nechajte pre seba aj počas telefonických hovorov. Podvodníci budú skúšať rôzne triky, ako ich z vás dostať. Nenechajte sa nachytať.
- Nezávisle overujte – pokiaľ sa volajúci tvári, že pochádza z banky, polície alebo akejkoľvek inej inštitúcie či organizácie, vždy je to podozrivé. Informácie si preto nezávisle overte (zatelefonujte do svojej banky alebo na políciu).
- Nereagujte na nátlak – pokiaľ na vás niekto cez telefón tlačí (napríklad ku vydaniu bankových údajov) nikdy na to nereagujte. Naliehanie na volajúceho je jeden zo základných spôsobov, akými sa snažia podvodníci dosiahnuť svoj ciel.
Dúfame, že vám tento článok aspoň trochu ozrejmil tému spoofingu. Zároveň tiež chceme dodať, že ak vám niektoré veci prišli samozrejmé, treba si uvedomiť, že niektorí (poväčšine) starší ľudia o nich nevedia, pretože sa s nimi nestretávajú.
Práve na nich sú však podobné telefonické podvody páchané azda najčastejšie. Upozornite preto na spoofing svojich blízkych, najmä tých vo vyššom veku. V tomto prípade platí, že prevencia je základ toho, ako sa nenechať oklamať.