Spoločnosť Meta, ktorej šéfuje Mark Zuckerberg a pod ktorú spadajú sociálne siete Facebook a Instagram prišla v Európskej únii so zmenou, ktorá prekvapila mnohých obyvateľov. Vôbec po prvýkrát v histórii si môžete za tieto platformy zaplatiť, pričom po tom, ako to urobíte sa vám prestanú zobrazovať reklamy.

V prvom rade treba na pravú mieru uviesť fakt, ako to celé funguje. Mnohí ľudia sa totiž mylne domnievajú, že Facebook a Instagram zadarmo končia. To, ale nie je pravda. Meta len pridala možnosť predplatného za cenu 12,99 € / mesačne (pre obe platformy spoločne) no vy stále môžete používať bezplatnú verziu oboch sociálnych sietí, na ktorej sa bude vyskytovať reklama. A ak sa pýtate, prečo to firma urobila, odpoveď je jednoduchá.

Meta nič podobne pravdepodobne v pláne nemala, no všetko to zmenilo rozhodnutie Európskej únie, ktorej sa nepáčilo, ako firma pod vedením Marka Zuckerberga narába s osobnými údajmi Európanov a zneužíva ich na cielenú reklamu. Spoločnosť čelila viacerým nepríjemným pokutám a dokonca hrozilo, že Európu úplne opustí.

Predplatné ako riešenie na problémy v EÚ

Facebook
Zdroj: Pexels / Anton / Meta (úprava redakcie)

A keďže Facebook aj Instagram chcú zostať na starom kontinente, kompetentní museli prísť s plánom, ako to celé vyriešiť.

V rámci neho to vymysleli tak, že Facebook aj Instagram sú po novom platené platformy, avšak ak za ne platiť nechcete, musíte súhlasiť s tým, že sa vám na nich bude zobrazovať určitý reklamný obsah, ktorý vzniká na základe vašej aktivity, ktorú Meta sleduje (funguje to v podstate rovnako, ako doteraz).

Súčasťou plateného balíka by navyše malo byť aj to, že Facebook ani Instagram nebude o svojich predplatiteľoch zbierať žiadne informácie, ktoré sa dajú využívať na reklamné účely. No a ako to funguje v praxi?

Predplatné sme skúsili a zostali sme sklamaní

Zuckerberg Meta Facebook
Zdroj: Wikimedia / DonkeyHotey / Unsplash / Dima Solomin (úprava redakcie)

Keďže nás táto téma vcelku zaujíma, rozhodli sme sa ju preveriť v praxi. Doslova sme boli zvedaví na to, či sa oplatí platiť 12,99 € / mesačne za sociálne siete, na ktorých sa zobrazujú reklamy. No a verdikt je úplne jasný.

Aj keď je pravda, že otravné kampane zmizli, nástenka nám pripadá byť skoro rovnaká, ako v minulosti. Logicky sa tu objavuje viac príspevkov, na ktorých mieste sa predtým nachádzala reklama, no taktiež sú tu rôzne návrhy zo skupín či stránok, pri ktorých Facebook predpokladá, že by nás mohli zaujať.

Hoci je myšlienka odstránenia reklám teda vcelku dobrá, treba si uvedomiť, že Facebook ani Instagram nie je YouTube, kde sa za účet Premium 7,19 € / mesačne z našej skúsenosti určite platiť oplatí. Ak vás počas sledovania videí vyrušuje reklama, s predplatným tento problém zmizne.

Prečítajte si tiež  SkyShowtime zdražuje a zavádza nepríjemnú zmenu k horšiemu

Na Facebooku aj Instagrame sme sa však už akoby naučili skenovať obsah bez toho, aby sa naše oči „zasekávali“ na banneroch či videách. Možno aj to je dôvod, prečo zmysel v predplatnom za 12,99 € / mesačne v súčasnosti vôbec nevidíme. Funkcionalita sociálnej siete sa vôbec nezmení a navyše nedostaneme ani žiaden ďalší bonus.

Dokonca máme pocit, že Meta cenu naschvál nastrelila tak vysoko, aby si túto službu absolútne nikto nepredplácal. Možno je to, ale iba naša mylná domnienka, kto vie. Každopádne predplatné na Facebooku a Instagrame v tejto chvíli považujeme za úplnú zbytočnosť a ak vám vyslovene neprekážajú reklamy alebo to, že o vás Meta zbiera osobné údaje, pokojne naň môžete zabudnúť.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJSvetApple
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.