Americký technologický gigant Meta, ktorý vlastní platformy Facebook a Instagram, sa rozhodol pre radikálny krok. Od októbra 2025 úplne zakáže všetky politické, volebné a spoločensky citlivé reklamy v rámci Európskej únie. Dôvodom je nová legislatíva s názvom Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA), ktorá začne platiť 10. októbra 2025. Informuje o tom agentúra Reuters.

Cieľom tohto nariadenia je zvýšiť transparentnosť online politickej reklamy. Technologické firmy budú musieť povinne označovať, kto si danú reklamu objednal, koľko za ňu zaplatil a na aké voľby sa vzťahuje.

V prípade porušenia pravidiel hrozia pokuty až do výšky 6 % z celosvetového ročného obratu, čím by spoločnosť Meta riskovala potenciálne straty vo výške miliárd eur. Aj preto sa jej viac oplatí politickú reklamu v EÚ jednoducho neponúkať.

Meta hovorí, že nové pravidlá EÚ sú nejasné

Facebook
Zdroj: Pexels / Anton / Meta (úprava redakcie)

Meta označila nové pravidlá za „výrazne nejasné“ a tvrdí, že spôsobujú právne aj prevádzkové riziká, ktoré nedokáže v praxi zvládnuť.

Spoločnosť zároveň upozornila, že obmedzenie personalizovaných kampaní môže oslabiť schopnosť informovať voličov o dôležitých spoločenských témach.

Veríme, že personalizovaná reklama je kľúčová pre mnohé kampane, ktoré majú informovať voličov o dôležitých otázkach,“ uviedla firma v oficiálnom blogu. Dodala, že nové pravidlá môžu negatívne ovplyvniť slobodu informácií a efektivitu komunikácie.

Google prijal podobné nariadenie ešte minulý rok 

Google Slovensko
Zdroj: Ideogram AI / (vygenerované pomocou umelej inteligencie)

Meta nie je jediná spoločnosť, ktorá takto reaguje. Podobné rozhodnutie prijal už v minulom roku aj Google. Oba kroky ukazujú, že veľké technologické firmy sa snažia vyhnúť potenciálnym pokutám a radšej obmedzujú reklamné služby v celej EÚ.

Facebook a Instagram sú aktuálne vyšetrované v súvislosti s politickou reklamou 

Európska komisia aktuálne vyšetruje platformy Facebook a Instagram kvôli ich údajnej nečinnosti v boji proti dezinformáciám pred eurovoľbami v roku 2024. Prípad spadá pod nový zákon Digital Services Act (DSA), ktorý má chrániť online priestor pred škodlivým obsahom.

Pod paľbou kritiky je aj TikTok, najmä za údajné ovplyvňovanie volieb v Rumunsku. Ako uviedla BBC, aktuálne túto platformu prešetruje EÚ. Tá ku tomu pridala aj oficiálnu správu.

Zdá sa, že EÚ sa rozhodla raz a navždy vyčistiť digitálny priestor pred volebnými manipuláciami. Nechajme sa prekvapiť, či sa jej to podarí. Do komentára na sociálnych sieťach Facebook a Instagram nám dajte vedieť, čo si o tom myslíte vy. Tešíme sa na všetky vaše postrehy a názory.

Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 200 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Prečítajte si tiež  Spoločnosť Apple zverejnila novú reklamu na žltý iPhone 14. Robí to ináč ako Samsung
Môže ťa zaujímať
- Reklama -