Nedávno ohlásený program pre vlastnoručnú opravu iPhonu pre užívateľov s názvom Self Service možno považovať za nanajvýš zvláštny krok. Analytici si však myslia, že sa nestretne s očakávaným pochopením. Množstvo užívateľov totiž radšej volí nákup nového smartfónu, ako by si mali svoj starší či pokazený iPhone opraviť.
Začiatkom tohto týždňa spoločnosť Apple oznámila program Self Service Repair. Program poskytuje užívateľom prístup k originálnym súčiastkam, nástrojom a príručkám spoločnosti Apple, vďaka ktorým si bude možné opraviť telefón v pohodlí domova. Iniciatíva sa má týkať hlavne telefónov modelovej rady iPhone 12 a iPhone 13.
Hoci sa tento program stretol s chválou zo strany zástancov práva na opravu, zdá sa, že v praxi ho využije len málo používateľov iPhonov. Aspoň tomuto scenáru naznačujú zistenia agentúry CIRP (Consumer Intelligence Research Partners).
Kúpiť nový alebo opraviť starý?
Z prieskumu CIRP vyplýva, že takmer všetky používané iPhony majú displej v „použiteľnom“ stave, rovnako ako aj v prípade batérie či prvkov nabíjania. 12% displejov iPhonov je prasknutých, no stále použiteľných, a len 6% je nepoužiteľných a potrebuje výmenu.
O 26% batérií iPhonov sa hovorí, že ich výdrž trvá pol dňa bez nabíjania, a 14% je potrebné nabíjať každých pár hodín. Výmena batérie preto pravdepodobne patrí medzi najčastejšie opravy. Ostatné komponenty, ktoré by mohli takisto podliehať výmene, sa ale neriešia v takom veľkom počte.
Malý počet aktívnych zariadení, ktoré potrebujú výmenu súčiastok, v kombinácii so skutočnosťou, že mnohí používatelia sa nebudú cítiť pohodlne pri dokončovaní vlastných opráv naznačuje, že program samoobslužných opráv bude mať len veľmi málo záujemcov.
Zdá sa, že životnosť batérie ovplyvňuje spotrebiteľov viac ako stav obrazovky. 14 % kupujúcich iPhonov uviedlo, že musia batériu vo svojom starom iPhone nabíjať v rámci jedného dňa aj niekoľkokrát.
Len 6% kupujúcich uviedlo, že mali prasknutú obrazovku, kvôli ktorej sa starý telefón nedal používať. Ďalších 12 percent malo prasknutú obrazovku, ktorá nepredstavovala žiadnu závažnú prekážku v používaní.
Samozrejme, dôvodov na prechod k novšiemu zariadeniu je oveľa viac. Najčastejšie skloňovanou kategóriou je vyšší výkon procesora alebo kapacita úložiska. Ako sa na tento koncept samoobslužných opráv pozeráte vy? Dajte nám vedieť v sekcii komentárov pod článkom.