Elektrifikácia automobilového priemyslu je často prezentovaná ako ideálna cesta pre čistejšiu a udržateľnejšiu budúcnosť. Ako, ale informuje portál Autosalon, nemusí to byť celkom pravda. Je síce pravda, že tieto vozidla nemajú spaľovacie motory, no počas recyklácie batérií, ktoré sú v nich nasadené, vznikajú nebezpečné emisie. Upozornila na to Toyota.

Práve táto spoločnosť, ktorá je z historického hľadiska považovaná za jedného z lídrov v ekologických inováciách v automobilovom sektore, sa dlhodobo spoliehala na konvenčné metódy recyklácie batérií z elektromobilov a hybridov prostredníctvom spaľovania. Tento postup však vedie k tomu, že sa pri tomto procese uvoľňuje nemalé množstvo CO2 do atmosféry a tým pádom ide o neekologické riešenie.

Toyota si však celú problematiku uvedomuje a presne preto nedávno zaviedla nový, omnoho šetrnejší prístup k recyklácii týchto komponentov, ktorým by sa mohli inšpirovať aj ďalší výrobcovia. Je omnoho šetrnejší k životnému prostrediu.

Toyota vymyslela efektívnejší spôsob spaľovania starých batérií z elektromobilov a hybridov 

Toyota prius
Japonská Toyota patrí medzi priekopníkov v hybridnom pohone (Foto: Unsplash / Raivis Razgals)

Spomínaná technológia funguje tak, že Toyota najskôr naplní staré batérie elektrolytickým roztokom, ktorý uľahčuje pohyb iónov a umožňuje efektívnejšie nabíjanie a vybíjanie batérií. Problémom je, ale to, že táto kvapalina je vysoko horľavá, na čo si v Toyote taktiež posvietili. Aby zabránili vysokému riziku vzniku požiaru, elektrolytický roztok destilujú a extrahujú. Neskôr sú staré akumulátory spálené aj s touto tekutinou.

Ďalším krokom v recyklačnom procese je skartovanie článkov a získavanie cenných materiálov, ako sú kobalt či lítium a hliník so železom, ktoré sú následne posielané do spolupracujúcich spoločností na ďalšie spracovanie. Tento prístup prispieva k efektívnejšiemu využívaniu vzácnych zdrojov.

Doterajšia metóda spaľovania využíva princíp, kedy sa akumulátory najskôr vhodia do spaľovne a až potom sa z nich získavajú cenné kovy, čo znižuje celkové množstvo získaného materiálu. Na záver už treba iba uviesť, že s narastajúcim dopytom po elektrických vozidlách a súčasným tlakom na znižovanie emisií sú otázky spojené s recykláciou batérií omnoho významnejšie.

O slovo sa v tomto smere hlási aj EÚ

Európska únia napríklad plánuje do roku 2031 zaviesť predpisy, ktoré výrobcom batérií ukladajú povinnosť využívať určitý podiel vzácnych kovov získaných z recyklovaných batérií, čím sa zvýši dôraz na udržateľné a zodpovedné využívanie zdrojov.

Tento príbeh odkrýva dôležité aspekty elektrifikácie automobilového priemyslu, ktoré sa často prehliadajú. Zatiaľ čo cesta k ekologickejšej mobilite je nevyhnutná, je dôležité si uvedomiť aj skryté výzvy a pracovať na ich riešeniach s cieľom skutočne minimalizovať dopad na naše životné prostredie.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Prečítajte si tiež  350 € od štátu na nový počítač? Na Slovensku realita
Môže ťa zaujímať
- Reklama -