Medzi najväčšie obavy, ktoré majú ľudia pred kúpou nového elektromobilu radíme dojazd, otázny rozvoj nabíjacej infraštruktúry a samozrejme spoľahlivosť.

Pokiaľ zháňate darček na poslednú chvíľu, vyskúšajte Innocent Store. So zľavovým kódom SVETAPPLE10 získate 10 % zľavu na celý nákup. 

Je úplne pochopiteľné, že po viac ako storočí nadvlády spaľovacích motorov sa ich používatelia zdráhajú prejsť na čisto elektrický pohon, pretože sa obávajú, že táto technológia ešte nie je dostatočne „ďaleko“.

Aj preto sú pre takýchto ľudí najlepšími informáciami tie, ktoré s nimi zdieľajú skutoční majitelia elektrických vozidiel s vysokým kilometrovým nájazdom. Veď komu inému by koniec koncov mali veriť…

Dnes si ukážeme na prvý pohľad obyčajnú Teslu Model S 70D, ktorá bola vyrobená v roku 2015. Pokiaľ by ste sa nepozreli na ukazovateľ tachometra, kde svieti 424 000 míľ – čo je cca 682 360 kilometrov, pravdepodobne by vás ani nenapadlo, koľko má už toho za sebou. Toto auto bolo totiž využívané na prepravu ľudí v rámci služby Uber…

Ako je na tom automobil z pohľadu servisu a pôvodných dielov? 

Vo videu, ktoré zverejnil Braden Carlson, môžete vidieť hodnotenie tohto auta, ktoré patrí jeho dobrému priateľovi. Samotná Tesla Model S nie je ničím výnimočná a obzvlášť to platí o slabom vyhotovení 70D, ktoré už dlhšiu dobu nie je v ponuke.

Tento konkrétny kúsok je však dosť zaujímavý, pretože každý rok najazdil viac ako 70 000 miľ – čo je cca 112 650 kilometrov (cca 309 kilometrov denne). Za celý čas svojej existencie by teda mohol 17-krát prejsť okolo celej Zeme.

Prečítajte si tiež  Tesla tvrdí, že jej batérie prežijú aj štandardný spaľovací automobil

Po takejto záťaži by vás možno napadlo, že samotné vozidlo už nebude mať príliš veľa pôvodných komponentov hnacieho ústrojenstva. Nie je to však celkom pravda. Hoci predný elektromotor už bol vymenený (ale až pri 611 550 kilometroch), ten zadný je stále pôvodný!

Pokiaľ je reč o batérii, tá bola vymenená v rámci záruky po prejdení 402 335 kilometrov – keďže Tesla Model S sa v roku 2015 predávala so zárukou, ktorá neprihliadala na počet najazdených kilometrov ale len na vek vozidla. Dnes to už neplatí.

Len tak pre predstavu, priemerný obyvateľ v USA najazdí 700 000 kilometrov v priemere raz za 17 rokov! Taktiež to znamená, že „nový“ akumulátor vo vozidle už má za sebou 289 680 kilometrov a stále spoľahlivo slúži.

Okrem vyššie uvedeného boli v tejto Tesle Model S vymenené aj komponenty zadnej nápravy spolu s prednými ramenami a poloosami, zadnými uloženiami a niekoľkými ďalšími drobnosťami. Tento veľký servis sa ale vykonal až v čase, keď mal elektromobil 603 500 kilometrov!

Medzi ďalšie drahé položky, ktoré po čase prestali fungovať patril napríklad kompresor klimatizácie (pri cca 482 800 kilometroch) a tiež riadiaca jednotka médií (pri cca 539 130 kilometroch).

Samotnú cenu servisu nepoznáme, no zrejme nebola šialene vysoká 

Pokiaľ vás zaujíma, koľko majiteľ zaplatil za servis, odpoveď sa zrejme nedozvieme nakoľko to vo videu nezaznelo. Ak však budeme vychádzať z informácii voľne dostupných na internete, môžeme počítať s tým, že výmena zadnej nápravy a niektorých ďalších dielov podvozka stála cca 6 000 €, výmena predného elektromotora cca 5 000 € a nový kompresor klimatizácie vyšiel majiteľa na cca 1 000 €.

Ak k tomu všetkému pripočítame ešte 7 500 € do rezervy za ďalšie servisné úkony, ktoré nemuseli byť spomenuté pretože sa na ne zabudlo, dokopy sa dostaneme na čiastku 19 500 €. A aj keby sme ju zaokrúhlili na 20 000 € či dokonca 25 000 €, stále by to ešte nebolo také dramatické vzhľadom na to, koľko kilometrov táto Tesla urobila a koľko peňazí dokopy zarobila svojmu majiteľovi v rámci komfortnej a bezpečnej jazdy.

Prečítajte si tiež  Cena nabíjania elektromobilu: Koľko stojí jedno nabitie?

Pri elektromobile vás totiž netrápia žiadne výmeny oleja alebo iných náplní, len sporadicky riešite brzdy, taktiež sa nemusíte zaujímať o rozvodovú reťaz (majitelia moderných šesťvalcov vedia), automatickú prevodovku, vstrekovače či množstvo iných komponentov, ktoré radi potrápia a zďaleka nie sú lacné…

Zabúdať tiež nemôžeme na to, že aj v Amerike (kde je benzín lacnejší) zaplatíte za nabíjanie elektromobilu pri bežnom používaní zhruba polovičnú čiastku – ak ho nabíjate doma, tak je to len 1/4 v porovnaní s benzínovým vozidlom.

Pri prejdení 700 00 kilometrov sa teda úspora môže pretaviť do sumy na úrovni 20 000 €, za ktorú by ste si kúpili v prípade potreby aj úplne novú batériu. Tu sa však dá ušetriť, nakoľko sa nie vždy mení celý akumulátor ale len jednotlivé chybné články.

Dá sa teda povedať, že elektromobily môžu byť aj veľmi spoľahlivé a dajú sa bez problémov servisovať. Minimálne tento jeden kúsok je toho existujúcim dôkazom. Veď presvedčte sa sami vo videu nižšie:

Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach, kde nás sleduje dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?

Instagram Banner

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJInsideevs
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.