Spoločnosť Apple má po vyhodnotení 2. štvrťroku 2016 v rukách pomerne zaujímavé čísla. Tie jej, čo sa tabletov týka, prezrádzajú dve dôležité veci. Prvou vecou je, že je stále najväčším predajcom týchto zariadení na svete a konkurencia sa doťahuje len veľmi pomaly. Druhá vec je potom tá, že Applu stále predaje klesajú, čo určite vedenie spoločnosti vôbec o neteší.
iPad
iPad ako taký bol predstavený Stevom Jobsom ešte v roku 2010, kedy už jeho vôbec prvá generácia zaznamenala obrovský úspech po celom svete. Následne prišli ďalšie generácie, ktoré boli vždy lepšie a lepšie a ľudia postupne zisťovali, že im stačia – používajú ich dodnes. Obrovské zastúpenie v domácnostiach má aj v dnešnej dobe iPad 2. Ten bol predstavený ešte v roku 2011, ale očividne je dosť dobrý na to, aby ľudia nemali potrebu meniť ho za novší model.
Na browsovanie po webe, písanie správ či hranie jednoduchších hier skrátka stále stačí, tak na čo kupovať nový a drahý? To je pravdepodobne otázka, ktorú si kladú používatelia. Taktiež je tu dôvod, že keď majú svoj iPhone, napríklad model 6S Plus, iPad sa im zdá zbytočný a drahý. Ich smartfón má už dosť veľký displej na to, aby na ňom zobrazili všetko potrebné a navyše prináša vlastnosti tabletu. Presne preto sa začína stávať, že smartfóny začínajú tablety vytláčať z trhu a tento jav nie je iný ani v prípade spoločnosti Apple.
iPady poklesli, Apple a však stále drží
Za druhý štvrťrok 2016 sa podarilo firme predať pomerne slušné množstvo iPadov. Ich predaje sa zastavili na hodnote 10 000 000 predaných kusov, čo vôbec nie je také zlé číslo. Omnoho lepšie to znie v spojitosti s tým, že konkurenčný Samsung, ktorý sa s predajmi tento rok umiestnil na druhom mieste dokázal predať len 6 000 000 zariadení, čo je skoro o polovicu menej. To je už dosť priepastný rozdiel v predajoch medzi dvomi firmami, ktoré si takto konkurujú. Netreba zabúdať ale ani na to, že zrejme ani v Apple nie sú so svojim tohtoročným výkonom úplne spokojní.
Prepadol sa celý trh s tabletmi
Ono predať 10 000 000 tabletov je síce jedna vec, no druhá vec je tá pozrieť sa na to, koľko sa ich predávalo v minulosti a bolo to podstatne viac. Medziročný pokles predajov v prípade Applu činí 9,2%. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako vysoké číslo, no pri matematike Applu znamená rozdiel niekoľkých dôležitých miliónov. Napríklad taký Samsung zaznamenal s predajmi pokles len zhruba 2,5%. Na druhej strane, predaje sú omnoho nižšie a tak je pochopiteľné, že aj pokles nemohol byť až taký výrazný.
Netreba v tomto prípade zabúdať ani na to, že Samsung predáva aj obrovské množstvo „low-cost“ tabletov, ktoré stoja častokrát ani nie polovicu toho, čo najlacnejší iPad a tak zisky z nich nie sú také vysoké. Apple v tomto smere teda jasne vedie. Celkové predaje všetkých tabletov klesli o 12,3%. Znamená to teda, že o ne klasá záujem aj naďalej. My sme zvedaví, dokedy budú predaje klesať a či sa ich niekomu podarí spasiť. Zatiaľ to tak nevyzerá, ale jeden nikdy nevie. Možno budú mať tablety v roku 2017 ten najlepšie obdobie, veď uvidíme!