Doba elektromobility už klope na dvere a je zrejmé, že nás v budúcnosti čaká úplne vyradenie spaľovacích motorov. Aj preto je najvyšší čas zaujímať sa o nové technológie a ich funkčnosť v rôznych situáciách. Napadlo by vás niekedy, aký je dôležitý v tomto smere výber správnych kolies?
Samozrejme, fyzika platí aj pri spaľovacích motoroch. Čím väčšie koleso, tým vyššia hmotnosť celej sady ako aj valivý odpor počas jazdy. Zatiaľ čo ale pri štandardných naftových alebo benzínových motoroch by ste rozdiel videli možno v niekoľkých deci spálenej pohonnej hmoty na 100 kilometrov, pri Tesle je to trochu ináč.
Elektormobily majú vo všeobecnosti nižší dojazd, čo by nebol taký problém, keby sa nenabíjali oveľa dlhšie než tankujeme štandardné autá. K dobru tak chcete získať každý jeden kilometer a pokiaľ si vyberiete väčiše kolesá, nepodarí sa vám to.
Len o jeden palec väčšie kolesá majú na celkový dojazd zásadný vplyv
Demonštroval to youtuber Tesla Canuck, ktorý do testu použil Tesla Model Y Long Range v dvoch zhodných prevedeniach. Jedným rozdielom boli nasadené kolesá, pričom nižšiu verziu tvorili 19″ ráfiky Gemini a väčšiu zase 20″ Induction. No a výsledok?
Obe vozidlá sa vybrali na približne 50 kilometrový výlet, pričom jedno šoféroval youtuber a druhé jeho manželka. Počas cesty zistili, že dojazd na väčších kolesách sa celkovo znížil asi o 3,6 kilometra. To by bol vcelku zanedbateľný údaj, keby pri 100 km netvoril až 7,2 km a pri plnom nabití batérie dokonca 36 kilometrov!
Vo výsledku tak jediný palec na kolese zvýšil celkovú spotrebu o zásadných 7-8 %, čo je pri elektromobile veľké negatívum.
Tento výsledok by pochopiteľne nebol taký prekvapivý, keby na jednej Tesle boli použité o 3-4″ väčšie kolesá než na druhej. V tomto prípade to je ale až trochu absurdné, nemyslíte?