Spoločnosť Apple vznikla ešte v roku 1976, keď Steve Jobs a Steve Wozniak predstavili svoj prvý produkt, počítač Apple I, ktorý spojil nadšencov elektroniky. Vďaka jeho dobrým predajom mohol vzniknúť aj druhý, oveľa prepracovanejší počítač s označením Apple II, ktorý bol extrémne úspešný a práve vďaka ktorému sa spoločnosti Apple postupom času podarilo etablovať na trhu ešte koncom sedemdesiatych rokov. S prichádzajúcimi úspechmi sa však objavovali aj prekážky a niektoré z nich bolo veľmi náročné prekonať.

Jednou z nich bol dnes už legendárny Macintosh z roku 1984, ktorý predstavoval obrovskú revolúciu. Šlo o počítač určený pre širokú verejnosť, pretože priniesol intuitívne rozhranie s myšou a ovládal sa v podstate rovnako jednoduchým spôsobom, ako dnešné počítače. Macinotsh bol ale na svoju dobu  veľmi drahý a jeho predaje neboli nikdy ktovieako oslnivé.

Zdroj: Apple

Aj to bol jeden z dôvodov, pre ktoré zakladateľ Apple Steve Jobs v roku 1985 túto firmu opustil a začal sa venovať inému projektu s názvom NeXT a neskôr Pixar.

A hoci už aj v tej dobre bol Apple veľmi rozbehnutou značkou so silným používateľským zázemím, kvôli chýbajúcemu novátorovi začala spoločnosť postupne upadať a predstavovala jeden neúspešný produkt za druhým.

Návrat Steva Jobsa: Zrodenie dokonalého ekosystému

iMac G3
Zdroj: Apple

Celé to trvalo viac ako desať rokov, pričom firma sa pod vedením viacerých generálnych riaditeľov dostala do tak zlej kondície, že o nej kompetentní hovorili ako o potápajúcej sa lodi s tým, že zachrániť ju môže iba zázrak. Ten sa napokon predsa len stal. Steve Jobs sa rozhodol vrátiť, aby firmu skúsil zachrániť.

Po návrate do Apple v roku 1997 priniesol Jobs koncept jednoduchej integrácie medzi produktmi, ktoré mali unikátny dizajn a vlastný operačný systém. Postupne predstavil iMac (1998), iPod (2001), iPhone (2007) a iPad (2010) – každý z týchto produktov mal svoju rolu v tom, aby zákazníci zostali v Apple rodine a používali čo najviac zariadení od jednej značky.

Ekosystém Apple sa stal magnetom pre verných fanúšikov a priťahuje ich (nás) do dnešných dní. Samozrejme, produktové portfólio sa ešte viac rozšírilo.

prvý iPhone 2G 2007
Zdroj: Unsplash / Sophia Stark / YouTube / Marques Brownlee (úprava redakcie)
Model Rok uvedenia Význam
Apple I 1976 Prvý produkt, začiatok Apple
Apple II 1977 Prvý komerčný úspech
Macintosh 1984 Revolučné používateľské rozhranie + myš
iMac 1998 Nový prístup k dizajnu
iPhone 2007 Najúspešnejší smartfón histórie

Čo znamená Apple ekosystém pre zákazníkov?

Apple sa od konkurencie odlišuje najmä svojím prístupom k zákazníkom. Každý produkt je navrhnutý tak, aby fungoval plynulo s ostatnými. Aplikácie ako iTunes a App Store podporili dôraz na vernosť, pretože všetko potrebné majú zákazníci pod jednou strechou.

Prečítajte si tiež  Elon Musk opäť kritizuje App Store. Toto mu na platforme od spoločnosti Apple vadí najviac

Tim Cook a nová éra Apple

Zdroj: Midjourney

Tim Cook, ktorý prevzal vedenie po Jobsovi ešte v roku 2011 dokázal Apple prispôsobiť novej ére. Zameral sa na služby ako Apple Music a Apple TV+, ktoré zvýšili zisky spoločnosti. Niektorí kritici však tvrdia, že Apple za Cookovej éry vsádza skôr na výnosy z predaja ako na inovácie. Nie je to však celkom pravda, pretože aj počas tohto obdobia sme sa dočkali mnohých revolučných nápadov, ktoré naopak kvitujeme.

Tim Cook napríklad hneď v roku 2012 predstavil menšiu verziu celosvetovo najpredávanejšieho tabletu, iPad mini. Takisto v roku 2014 vznikli práve pod jeho vedením inteligentné hodinky Apple Watch a v tom istom roku sa Apple odviazal od 3,5″, respektíve 4″ displeja pri iPhone a po prvýkrát v histórii predstavil okrem 4,7″ verzie aj gigantický 5,5″ iPhone 6 Plus.

Apple Watch Series 7 na ruke používateľa
Zdroj: Unsplash / Daniel Romero

Doba ale pokračovala a Apple objavil ďalší segment, ktorý dokonalo zapadá do jeho ekosystému a používatelia tento typ produktu potrebujú. Šlo o AirPods, ktoré prišli v roku 2016 a išlo o reakciu na odstránenie 3,5 mm jack konektora z iPhonu 7.

A hoci sa zo začiatku hovorilo, že sa AirPods veľmi predávať nebudú, pretože sú drahé, Apple ich vyrobil tak precízne a zabezpečil im tak špičkovú konektivitu, že sa rázom stali najpredávanejšími TWS na celom svete.

Dnes už sa predávajú v štyroch samostatných verziách (AirPods 4, AirPods 4 ANC, AirPods Pro 2 a AirPods Max) a Applu prinášajú miliardové zisky.

AirPods Pro 2
Zdroj: YouTube / Mark Spurrell / Max Tech (úprava redakcie)

Netreba tiež zabúdať na to, že Apple už predstavil aj Apple Vision Pro (2023), ktorý otvára segment pre budúcnosti AR/VR zariadení. Hoci dnes nevieme, ako to celé dopadne, keď sa ku tomuto článku dostaneme o pár rokov, už budeme poznať odpoveď na otázku, či šiel výrobca na čele s Timom Cookom v prípade tohto hardvéru tou správnou cestou.

Apple Vision Pro a slúchadlá AirPods Pro
Zdroj: Apple

Net Promoter Score (NPS): Lojalita na prvom mieste

Apple dosahuje vysoké skóre NPS, čo naznačuje veľkú lojalitu zákazníkov. V roku 2022 dosiahlo NPS 72 bodov zo 100, čo je významne vyššie ako priemer v odvetví. Vysoké NPS odzrkadľuje dôraz na zákaznícku podporu a zjednodušenie používania.

Ľudia si skrátka raz kúpia iPhone, iPad alebo Mac a už nechcú používať nič iné. Navyše si ku týmto produktom dokúpia aj ďalší hardvér, napríklad Apple Watch, AirPods či rôzne typy príslušenstva a samozrejme si priplácajú aj za softvérové služby.

Tajomstvá úspechu: Ako si Apple získal vernosť vďaka dokonalosti a detailom

MacBook Pro 16
Zdroj: Unsplash / Bram Van Oost (úprava redakcie)

Apple kombinuje jednoduchosť, dizajn a podporu, čím dosahuje unikátnu zákaznícku skúsenosť. Či už ide o iPhone alebo MacBook, každý produkt má premyslené detaily, ktoré na ňom zákazníci doslova milujú.

Prečítajte si tiež  Video: Dámy a páni, takto bude vyzerať iPhone 14 Pro - procesor A16 Bionic, 2 TB úložiska a úplne nový dizajn

A hoci ide o drobnosti, Apple ich vďaka svojej silnej značke a reputácii lídra v odvetví dokáže ľuďom predať lepšie, ako konkurencia. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je Apple pravidelne na prvých priečkach v porovnaní najhodnotnejších technologických spoločností sveta.

Budúcnosť Apple: Výzvy a príležitosti v službách

Zdroj: Apple (úprava redakcie)

Apple čelí výzve, ako inovovať v dobe, keď sú technológie stále dostupnejšie. Spoliehať sa na existujúci ekosystém môže byť síce výhodné, no konkurencia v oblasti hardvérových produktov sa neustále rozrastá

Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa Apple posledných približne desať rokov až extrémne zameral na služby a okrem App Store či iTunes Store predstavil aj Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade, Apple Fitness+, Apple News a podobne.

Neustále narastajúci obrat a zisky z tejto oblasti sú dôkazom, že Apple na to ide správne. Navyše už čoskoro ich doplnia aj zárobky, ktoré Apple získa z umelej inteligencie. Držíme teda palce!

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -