Aj keď ide v súčasnosti o dvoch obrovských rivalov, v minulosti sa snažili nadviazať spoluprácu. Podľa denníka The Wall Street Journal rokovali spoločnosti Apple a Facebook (dnes už Meta) o možnosti vytvorenia špeciálnej verzie sociálnej siete pre operačný systém iOS, ktorá by fungovala na báze predplatného. Dialo sa tak v rokoch 2016 až 2018.

Keďže ide v oboch prípadoch o obrovský biznis, obe spoločnosti si chceli odhryznúť z koláča čo najväčší kúsok. Apple žiadalo až 30 % poplatok z každej mesačnej platby, pričom po roku by túto čiastku okresalo len na 15 % a zvyšok by putoval na účet spoločnosti Facebook.

Prečítajte si tiež  iPhone 14 a iPhone 14 Pro: Cena, dizajn, výdrž batérie a všetky novinky, ktoré potrebujete vedieť

Okrem toho si však Apple nárokovalo aj na ďalšie platby, ktoré je možné urobiť prostredníctvom Facebooku na platforme iOS. Jednou z nich bol 30 % poplatok za boostovanie príspevkov cez iPhone, s čím však nesúhlasila sociálna sieť.

Aj preto sa rokovania v roku 2018 prerušili a už nikdy nepokračovali ďalej. Firmy však začali proti sebe bojovať.

Pre Apple je ochrana súkromia svätá. Facebook ju ignoroval a aj na to doplatil

Apple logo v sklenenom Apple Store a mrakodrapy
Zdroj: Unsplash / Stephen L

Aj keď je pravda, že sociálna sieť Facebook v minulosti pracovala na zmenách, ktoré mali zvýšiť ochranu súkromia používateľov, generálny riaditeľ Mark Zuckerberg, ktorého nedávno kritizovala jeho vlastná umelá inteligencia ich jednoducho pozastavil, aby udržal reklamný biznis v chode.

Voči tomuto sa ale rozhodol zabojovať výrobca iPhonov, ktorý ešte v roku 2020 predstavil funkciu App Tracking Transparency (ATT). Tá je súčasťou každej novšej verzie operačného systému iOS.

Používatelia iPhonov a iPadov sa pomocou nej môžu vyhnúť sledovaniu aplikácií a webových stránok na účely zobrazovania cielených reklám na produkty, ktoré si predtým vyhľadali na internete.

Reklamy v novinách proti spoločnosti Apple

Mark Zuckerberg, generálny riaditeľ spoločnosti Facebook
Zdroj: Hypebeast

Marka Zuckerberga to však tak rozrušilo, že si zaplatil celostránkové reklamy vo veľkých metropolitných novinách, v ktorých sa písalo, že jeho sociálna sieť Facebook sa zastáva malých podnikov, ktorým komplikuje život práve Apple. Jeden z dôvodov bol ten, že len 37 % majiteľov iPhonu či iPadu súhlasilo s tým, aby ich apka sledovala.

Prečítajte si tiež  Komentár: Apple odštartovalo s AirTagom ďalší multimiliardový biznis

Správa od spoločnosti Lotame odhalila, že spoločnosti Facebook, Twitter, Snap a YouTube stratili v dôsledku príchodu App Tracking Transparency (ATT) v uplynulom roku príjmy vo výške približne 17,8 miliardy dolárov.

Nemôžeme sa teda čudovať tomu, prečo ma Mark Zuckerberg na Tima Cooka a celú spoločnosť Apple také ťažké srdce. Pokiaľ by však tieto dve spoločnosti spolupracovali, celé to mohlo dopadnúť aj ináč.

Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach. Sleduje nás dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?

Instagram Banner

Môže ťa zaujímať
- Reklama -