O tom, že spoločnosť Apple zásadne skomplikovala sledovanie svojich používateľov vývojárom aplikácií tretích strán ste už asi počuli. Funkcia App Tracking Transparency vstúpila do prevádzky iba nedávno spolu s aktualizáciou iOS 14.5.

Už prvé prieskumy naznačili, že to bude mať obrovský dopad na inzerentov. Akonáhle sa človek môže rozhodnúť, či bude alebo nebude zdieľať svoje osobné údaje či informácie o aktivite s vývojármi, v drvivej väčšine volí možnosť “nezdieľať”. Pri vzorke 850 opýtaných respondentoch sa takto rozhodlo až 98 % z nich (išlo o prvý prieskum z apríla).

- Reklama -

Aby sme to uviedli na pravú mieru, problém nie je v tom, že by určitá apka získavala informácie o ľuďoch a následne by ich používala výhradne pri svojej činnosti.

Vývojári však do bezplatných hier, kalendárov a podobne pridávajú funkcie sledovania, ktoré získavajú rôzne dáta a tie následne predávajú korporáciám ako Facebook či Google, ktoré ich využívajú na optimalizáciu reklamy.

Aj preto sú banery, textové reklamy a podobne tak dokonalo optimalizované presne podľa vašich vyhľadávacích dopytov či preferencií. Niekedy až človek nerozumie, ako je to možné.

Sledovať sa nechá na iOS iba 25 % ľudí. Ostatní volia druhú možnosť

Nedávno bol uskutočnený ďalší prieskum, ktorý sa zaoberal rovnakou tématikou. S funkciou sledovania sa už ľudia zžili a tak sú výsledky oveľa presnejšie než v apríli. Pre inzerentov ale stále nejde o dobré správy. V priemere sa rozhodne udeliť povolenie na sledovanie iba 1 zo 4 majiteľov iOS zariadení.

Apple zavarilo inzerentom: Až 75 % iOS používateľov nechce byť sledovaných!

Zvyšných 75 % nechce zdieľať svoje osobné údaje či informácie o aktivite a to podľa expertov zásadne zranilo reklamný biznis.

Niektorým firmám klesli príjmy z reklamy aj o viac než 30 % až 40 %, čo je nepredstaviteľné číslo. Najviac to pociťujú inzerenti na Facebooku, no výnimku netvorí ani Google a iné platformy.

Zavedenie App Tracking Transparency spôsobilo, že firmy stratili prístup k niektorým veľmi cenným údajom, určeným na presné cielenie reklamy.

Najlepšie si to môžete predstaviť na spoločnostiach špecializujúcich sa na výrobu a predaj príslušenstva pre Apple produkty, ktoré si oveľa ťažšie hľadajú zákazníkov.

Ak vás apka požiada o sledovanie, vyberiete:

View Results

Loading ... Loading ...

Pocítiť to môžeme všetci 

Aj keď sa to pre bežného človeka nemusí zdať ako zásadný problém, v skutočnosti je obrovský. V obehu zrazu chýbajú milióny či miliardy eur, ktoré by sa za normálnych okolností investovali do reklamných kampaní na platformách ako Facebook, Instagram, Google a podobne.

Apple zavarilo inzerentom: Až 75 % iOS používateľov nechce byť sledovaných!

Tieto nadnárodne spoločnosti už avizovali, že ak sa v budúcnosti situácia nezlepší a používatelia nebudú udeľovať povolenie na sledovanie, nezostane im nič iné než zakročiť. Jednotlivé služby môžu byť spoplatnené pravidelným mesačným príspevkom.

Uvidíme, ako sa táto situácia vyvinie, no neočakávame, že spoločnosť Apple ustúpi. Dá sa však povedať, že do obrovskej miery ovplyvnila celý reklamný priemysel a ten si teraz bude musieť poradiť.

Napíšte nám do komentára, čo si o tom myslíte vy. Stojíte na strane Apple alebo inzerentov?

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJiMore
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.