Už je to niekoľko rokov, čo nám Apple predstavilo softvér pre automobily. Jednoducho si tu napojíte váš iPhone a môžete na infotainmente používať niektoré iOS aplikácie a funkcie. Niekto ale softvéru stále neverí. Často sa objavuje otázka “Priplatiť si za CarPlay?”. Pomôžeme vám…

Priplatiť si za CarPlay alebo ide len o zbytočnosť, ktorá sa neoplatí?

CarPlay nájdeme vo veľkom množstve vozidiel v štandardnej výbave. Paradoxne sa jedná skôr o lacnejšie automobilky, ktoré ním vybavia infotainment od Applu ako bonus. V iných automobilkách sa ale za jeho podporu platí. Nie je to možno žiadna šialená suma pri kúpe nového auta ale pár stoviek viete zúžitkovať aj iným spôsobom. Objavuje sa teda otázka, či sa vám systém oplatí alebo nie. Aké sú jeho hlavné benefity?

Do auta si nemusíte priplácať za navigáciu, dostanete ju zadarmo od Applu, Googlu či Wazu!

Automobilky si v dnešnej dobe nenechávajú priplácať len za CarPlay. Veľmi radi si niečo prihodia aj na navigácii. Vo väčšine prípadoch sa bavíme aj o sumách prevýprevyšujúcich stovky či tisíce eur. Pokiaľ sa pozrieme napríklad čo i len na konfigurátor automobilky Škoda, zistíme, že CarPlay do novej Octavie môžete získať už za 176€ vrámci 6,5″ základného rádia Swing.

Priplatiť si za CarPlay alebo ide len o zbytočnosť, ktorá sa neoplatí?
Príplatok je vrámci Octavie a základného 6,5″ rádia (nie je na fotke) len 176€ – svetapple.sk

Za rádio s väčším 8″ displejom (rovnakú uhlopriečku ponúka aj jednoduchšia navigácia “Amudsen”) priplatíte ešte 149€. Výsledok je teda v tomto prípade 325€ za obstojný displej a navigáciu cez CarPlay k tomu. Spomínaný Amudsen sa ale líši jediné tým, že v ňom nájdeme navigáciu od Škody (a zakomponovaný CarPlay). Jeho cena je ale 850€. To je obrovský rozdiel, ktorý vás možno prinúti premýšľať.

Priplatiť si za CarPlay alebo ide len o zbytočnosť, ktorá sa neoplatí?
Bolero s 8″ displejom stojí len 149€. Spolu so SmartLinkom+ je to 325€ – svetapple.sk
Priplatiť si za CarPlay alebo ide len o zbytočnosť, ktorá sa neoplatí?
Navigačný systém Amundsen je v princípe rovnaký ako Bolero. Cena je ale úplne inde – svetapple.sk

Navyše veľa vodičov na Slovensku vstavané navigačné systémy nepoužíva. Nemajú tu podporu TMC a tak neviete, čo vás na ceste čaká. Aj preto pri veľkom počte automobilov vidíme skôr držiaky na telefón a navigáciu od Google či Waze. Tá vám povie presne kde sú kolóny, nehody a nebezpečenstvo na ceste. Toto všetko ale môžete mať vrámci obrazovky v aute. Ak teda každé ráno spúšťate Waze klasickým spôsobom cez telefón, určite sa vám príplatok za CarPlay veľmi oplatí…

Jednoduché a rýchle prehrávanie hudby

Ak sa vám zle mení pesnička, album či interpret vrámci zariadenia, oveľa ľahšie to bude cez CarPlay. Prepínanie je hračka aj keď niekto uvádza, že sa mu to robí za jazdy lepšie práve cez smartfón. Nebudeme stáť na nikoho strane. Je to predsa len dosť citlivý a subjektívny názor. Na druhú stranu by ste ale telefón počas jazdy nemali používať vôbec. Hrozí vám za to okrem pokuty aj potencionálne nebezpečenstvo.

Nehovoríme, že infotainment toto robiť nebude ale predsa len je to aspoň “legálnejšie”. Ak si budete prepínať hudbu na displeji vo vašom aute, nebudete tak moc dráždiť policajtov. Samozrejmosťou sú tu aj všetky potrebné informácie o skladbe, interpretovi či náhľadový obrázok. Na druhú stranu ale toto zvládne aj vstavaný systém pri väčšine automobilkách…

Perfektné ovládanie samotného infotainmentu, ktorý bude dlho podporovaný

CarPlay je urobený tak aby ste ho vedeli bezpečne ovládať dotykom alebo tlačidlami. Veľké ikonky zachovávajú udržovanie vašej pozornosti na cestu. Keď vidíte periférne veľkú červenú kocku, viete, že je to aplikácia hudba. Pokiaľ chcete telefonovať, držíte sa zase zelenej (môžu tu byť samozrejme aj iné aplikácie v týchto farbách). Podľa ich usporiadania si ale na ovládanie veľmi rýchlo zvyknete a jazda bude bezpečnejšia.

Najlepšie na tom celom je ale to, že CarPlay sa neustále vyvíja, zatiaľ čo infotainment zvykne skončiť na určitej verzii. Nehovoríme, že automobilky nerobia aktualizácie. Robia. Nebývajú však také výrazné ako tie od Applu. Ak máte teda podporovaný CarPlay, je dosť možné, že ostane podporovaný celé roky a počas nich sa úplne zmení. Prvá verzia, ktorá prišla niekedy v roku 2014 predsa len vyzerá dosť odlišne a zastaralejšie ako tá dnešná z roku 2019.

Priplatiť si za CarPlay alebo ide len o zbytočnosť, ktorá sa neoplatí? - svetapple.sk
CarPlay a iOS 13 – svetapple.sk

Princípom ale je, že CarPlay z roku 2019 spustíte aj na vozidle, ktoré ho podporovalo ešte v roku 2014. Nezáleží na tom aký hardvér do neho zakomponovala automobilka. Záleží na tom aký hardvér nosíte vo vrecku. To je veľký rozdiel. Ak niečo nebude v infotainmente aktuálne o pár rokov. Cez váš telefón do vášho auta budete môcť stále priniesť moderný softvér.

Budete mať kúsok vašej obľúbenej technologickej spoločnosti so sebou aj počas jazdy.

Na záver pár “teplých slov” o tom, prečo si zaň priplatiť alebo si ho predplácať tak ako v BMW. Na jednej strane sú dnešné systémy v automobiloch naozaj vymakané. Je to niečo na čom zvyčajne automobilky nešetria (aj keď v niektorých prípadoch vedia stále nepekne prekvapiť).

Na strane druhej ste ale fanúšikom Applu a moderných technológii. Každý rok si kupujete nový iPhone alebo iné produkty. Patrilo by sa mať Apple svojim kúsočkom aj v aute. Nie len, že vaše cestovanie bude pohodlnejšie a bezpečnejšie. Aj počas jazdy budete v ekosystéme Jablkovej spoločnosti. Bavíme sa o tom ekosystéme, ktorý by mal bezchybne pracovať a fungovať. No a hoci aj Apple niekedy zlyhá, čo sa týka CarPlayu, je to naozaj dobrá a užitočná vec. Navyše nie je ani tak drahá a niekde ju máte úplne zadarmo. Keď si to teda zrátate, má to viacej benefitov ako negatív. A to je hlavné…

Na záver by sme chceli počuť niečo od vás. Používate CarPlay alebo si telefón do systému vôbec nepripájate? Aký je podľa vás počas cestovania? Svoje názory nám píšte do komentárov pod článok alebo na sciálnych sieťach.

Priplatiť si za CarPlay alebo ide len o zbytočnosť, ktorá sa neoplatí?
Priplatiť si za CarPlay alebo ide len o zbytočnosť, ktorá sa neoplatí?
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here