„Apple“ sa ľuďom javilo vždy ako veľmi zvláštny názov pre počítačovú a technologickú spoločnosť. Určite je to ale originálne meno, ktoré vystihuje elegantné a jednoduché logo. To sa v priebehu rokov niekoľkokrát zmenilo. Všetko o jeho jednotlivých verziách a vývoji si prečítate v tomto článku.
Prečo sa Apple volá „Apple“?
Určite ste sa už zamysleli nad tým, prečo firma vyrábajúca počítače, smartfóny, tablety či inteligentné hodinky nesie názov podľa ovocia. Jasný dôvod sa pravdepodobne nikdy nedozvieme, no existujú určité „historky“ zo zákulisia, ktoré nám ho interpretujú.
Niekto hovorí, že za všetkým stojí Isaac Newton a jeho známa myšlienka (o gravitácii). Iní sú zase presvedčení o tom, že Steve Jobs pomenoval túto spoločnosť podľa vydavateľstva Beatles, pretože sa mu páčila ich hudba.
Jeden z často uvádzaných dôvodov je ten, že slovo „Apple“ sa vyskytovalo abecedne vysoko vo všetkých telefónnych zoznamoch. Dokonca predbiehalo aj spoločnosť Atari (pre ktorú Jobs pôvodne pracoval). Taktiež existujú teórie, ktoré tvrdia, že jablko je ovocím poznania v príbehu o Adamovi a Eve.
Niekto ho spája aj s Alanom Turingom, pravda sa však skrýva úplne inde…
Pri hľadaní pravdy sme narazili aj na veľmi zaujímavú súvislosť s anglickým matematikom, logikom, kryptoanalytikom a počítačovým vedcom, Alanom Turingom. Jeho koncepcie zohrávali mimoriadne dôležitú úlohu pri vývoji moderného počítačového systému. Turing bol, prenasledovaný kvôli svojej homosexualite (v tej dobe to bolo vo Veľkej Británii nezákonné).
Jeho život skončil samovraždou v roku 1954. Pri nevládnom tele bolo objavené jablko, z ktorého bol kúsok odhryznutý (predpokladá sa, že sa v ňom nachádzal kyanid).
Alan Turing a jeho celoživotné dielo mohlo byť symbolom pre názov a následne pre dúhové logo spoločnosti s odkazom na jeho sexuálnu orientáciu. Samotné Apple a takisto aj jeho tvorca, však tieto teórie dávno popreli.
V skutočnosti za názvom firmy stojí práve Steve Jobs, ktorý dlhé mesiace pracoval v jabloňových sadoch, v Oregone. Táto skúsenosť v ňom zanechala hlbokú stopu a tak si podľa nej nazval vlastné podnikanie.
Nahráva tomu aj fakt, že legendárny Macintosh sa nazýva podľa špecifickej odrody jabĺk McIntosh. K názvu sa v minulosti vyjadril aj druhý spoluzakladateľ technologického giganta, Steve Wozniak. Podľa jeho slov šlo o rýchly a jasný proces. S kolegom jednoducho zvážili všetko, čo bolo zaujímavé a výsledkom bolo slovo Apple. Kreativite sa medze nekladú.
Originálne Apple logo z roku 1976
Poďme pekne postupne od toho, čo tu bolo na začiatku. Vrátiť sa musíme do roku 1976, kedy bola spoločnosť Apple založená. Na obrázku prvého loga môžeme vidieť Isaaca Newtona sediaceho pod stromom, na ktorom visí jablko.
O tento vizuál sa postaral jeden z troch zakladateľov spoločnosti Apple, Ronald Wayne (neskôr sa vzdal svojho podielu). Pokiaľ sa naň pozriete lepšie, všimnete si text napísaný na okraji: „Mind Forever Voyaging Through Strange Sea of Thought – Alone“ (William Wordsworth), ktorý by sme si mohli preložiť ako „Myseľ navždy plaviaca sa cez zvláštne moria myšlienok“. Celkom výstižné, čo poviete? Steve Jobs a Steve Wozniak tvorili v tej dobe priekopnícke produkty, ktorým ľudia zo začiatku nerozumeli. Oni však verili, že pôjde o revolúciu a napokon sa to podarilo.
Dizajn prvého loga pôsobí príliš „klasicky“. Určite by sme ho nemohli označiť za moderné (aj keď má viac ako 40 rokov). S jeho používaním sa navyše vyskytli aj problémy. Narážame najme na „praktickosť“. Zakomponovať tento znak do tela počítača bolo veľmi náročné, či dokonca nemožné. Jobs sa teda rozhodol, že logo treba okamžite prepracovať.
Dúhové logo spoločnosti Apple
Jedným z najkultovejších vizuálov spoločnosti Apple sa stalo dúhové prevedenie loga, o ktoré sa postaral Rob Janoff. Ten stanovil prísne jednoduché tvary a pestré farby, ktoré pôsobili moderne a aktuálne. Písal sa rok 1977. Ak sa pýtate, prečo je toto logo „nahryznuté“ odpoveď je jednoduchá. Autor tvrdí, že nechcel, aby si ľudia pomýlili jablko s čerešňou.
Okrem toho uhryznutie môžeme v angličtine preložiť ako „bite“. Toto slovo sa často vyskytuje aj v počítačovej terminológii. Čo sa týka farieb, tak tie odkazovali na farebnú obrazovku počítača Apple II. Pozorné oko si však všimne, že nie sú umiestnené v správnom poradí, podľa dúhy. Jean Louis Gassée (bývalý pracovník spoločnosti) povedal, že v ňom toto logo vyvoláva následujúce slová: túžba, znalosti, nádej a anarchia. Vraj ani nebolo možné lepšie popísať procesy, ktoré sa v tom čase diali v Apple.
Firma fungovala pod touto identitou celých 22 rokov. Všetko sa začalo meniť v roku 1997, kedy sa veľkolepo vrátil Steve Jobs. Automaticky začal hľadať možnosti, ako ho zjednodušiť. Jedným z hlavných dôvodov zmeny boli vysoké výrobné náklady (pri použití na osobných počítačoch). Michael M. Scott (CEO Apple 1977 až 1981) označil toto loga za najdrahšie, aké bolo kedy navrhnuté.
Dizajnéri v tej dobe začali brať do úvahy aj vek samotnej značky. Predsa len mala v roku 1999 za sebou už takmer štvrť storočia činnosti. Bolo načase predstaviť modernú, jednoduchšiu identitu. Apple začalo na svoje počítače umiestňovať nové verzie loga, ktoré označujeme ako „aqua“ alebo „glass“. Takisto sa vyskytovalo aj v jednofarebnej podobe. Jobs vždy trval na tom, aby sa nemenila jeho legendárna silueta. Tá sa úspešne zachovala dodnes.
Toto spoločnosť Apple napísala o aktualizovanom logu a identite: „Rovnako ako naše produkty a naši zákazníci, značka Apple sa neustále vyvíja. Aby sme to vyjadrili, urobili sme niekoľko dôležitých zmien v logu, ako ho používame a ako očakávame, že ho bude používať náš kanál. Nebojte sa: Logo sme nenahradili, iba sme ho aktualizovali. Aj naďalej budeme reflektovať to, kým sme a za čím stojíme v rovnakom nadčasovom symbole nahryznutého jablka. V pôvodnom dizajne sme znížili množstvo „neporiadku“ a aktualizovali sme spôsob, akým používame farby a svetlo. Inými slovami, prijali sme rovnaké štandardy štýlu a inovácie, vďaka ktorým sú naše výrobky a náš dizajn nezameniteľné a aplikovateľné na logo spoločnosti. Odstránili sme farebné prúžky dúhy. Nové logo obsahuje plné farby a vyhovuje rôznym použitiam. Plné farby zdôrazňujú nadčasový tvar“.
V roku 2007 prišla ešte jedna dôležitá zmena. S príchodom prvého iPhonu začalo Apple používať pri svojich softvérových produktoch strieborné prevedenie loga s ostrou líniou uprostred.
To trvalo do roku 2013 (príchod iOS 7), odkedy je logo zobrazované v rôznych farbách s „plochým“ dizajnom. Za nás ide určite o najlepšie riešenie. Tvary sú elegantné a jednoduché rovnako, ako všetky produkty od spoločnosti Apple. Máte radi toto ikonické logo? Napíšte nám do komentára, ktorá verzia sa vám páčila najviac…