Ako píše Európska komisia na svojom webe, v posledných desaťročiach sa stalo zvykom, že spoločnosti namiesto opravy tovaru uprednostňujú jeho výmenu za nový kus po uplynutí zákonnej záručnej doby.

Toto pochopiteľne nie je pre spotrebiteľov príliš výhodné, pretože nákup nového kusu vyžaduje vyššie investície. Rovnako tak týmto spôsobom dochádza aj ku zbytočnému zahlcovaniu životného prostredia elektronickým odpadom, ktorý ešte mohol slúžiť svojmu pôvodnému účelu.

Európska komisia preto navrhla nové pravidlá, ktoré by mali donútiť výrobcov elektronických zariadení, aby poskytovali opravu výrobkov, medzi ktoré môžeme zaradiť práčky, vysávače, chladničky alebo televízory aj po uplynutí záručnej doby.

Pravidlá by sa navyše čoskoro mali vzťahovať aj na mobilné zariadenia, medzi ktoré radíme smartfóny či tablety. Pôjde skrátka o všetky výrobky, ktoré sú považované za „opraviteľné“. Servis by mali mať byť pre ne k dispozícii po dobu piatich až desiatich rokov od predaja.

Servis aj po uplynutí záruky 

Nové pravidlá sa vzťahujú aj na 24 – mesačnú zákonnú záruku, v rámci ktorej bude EÚ vyžadovať od predajcov, aby ponúkli zákazníkom s pokazeným tovarom bezplatnú opravu s výnimkou prípadu, kedy by bola oprava drahšia ako výmena tovaru kus za kus.

Oveľa dôležitejšie sú ale pravidlá, ktoré majú platiť po uplynutí zákonnej záruky. Spotrebitelia by mali mať k dispozícii nový súbor práv a nástrojov, vďaka ktorým bude servis pokazeného elektronického zariadenia jednoduchou a dostupnou možnosťou, ako ho uviesť znova do prevádzky. V praxi pôjde o:

  • právo spotrebiteľov žiadať od výrobcov opravu výrobkov, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi EÚ technicky opraviteľné, ako sú práčka alebo televízor. Tým sa zabezpečí, aby sa spotrebitelia mali vždy na koho obrátiť, ak sa rozhodnú pre opravu svojich výrobkov, a zároveň dôjde k stimulácii výrobcov, aby vyvíjali udržateľnejšie obchodné modely.
  • povinnosť výrobcov informovať spotrebiteľov o výrobkoch, ktoré sú povinní si opraviť sami.
  • online platforma na sprostredkovanie opráv na účely prepojenia spotrebiteľov s opravovňami a predajcami opraveného tovaru v ich okolí. Prostredníctvom tejto platformy sa umožní vyhľadávanie podľa polohy a noriem kvality, spotrebitelia získajú možnosť nachádzať atraktívne ponuky a dôjde k zviditeľneniu opravovní.
  • európsky formulár pre informácie o oprave, ktorý si spotrebitelia budú môcť vyžiadať od akéhokoľvek opravára, čím sa zabezpečí transparentnosť, pokiaľ ide o podmienky opravy a cenu, a spotrebiteľom sa uľahčí porovnávanie ponúk na opravu.
  • vypracovanie európskej normy kvality pre opravárenské služby, ktorá pomôže spotrebiteľom identifikovať opravovne ponúkajúce vyššiu kvalitu. Táto norma „jednoduchej opravy“ bude prístupná všetkým opravovniam v celej EÚ, ktoré sa chcú zaviazať k dodržiavaniu minimálnych noriem kvality, napríklad na základe dĺžky trvania alebo dostupnosti výrobkov. (píše Európska komisia v tlačovej správe)

Nové pravidlá sú kritizované a to oprávnene. EÚ vraj zbytočne zabila príležitosť

Ako upozorňuje The Register, nový návrh zo strany Európskej komisie už stihla skritizovať aktivistka Cristina Ganapini z kampane Right to Repair (ďalej R2R), ktorá v oficiálnom vyhlásení uviedla, že hoci oceňuje snahy EÚ vylepšiť pravidlá týkajúce sa opraviteľnosti, zákonodarcovia vraj premeškali svoju príležitosť, aby bolo právo na opravu viac univerzálne.

Prečítajte si tiež  Facka pre Instagram, ktorý nedodržal pravidlá EÚ. Teraz zaplatí pokutu vo výške viac ako 400 miliónov eur

Európska komisia sa podľa Ganapini zameriava na znižovanie odpadu tým, že výrobky sú ľahšie opraviteľné no absolútne nerieši dostupnosť opráv. Náhradné diely a servisné úkony bývajú mimoriadne drahé, na základe čoho sú buď pre spotrebiteľa nedostupné alebo nevýhodné. V konečnom dôsledku teda aj tak siahne po novom kuse.

„Potrebujeme skutočne univerzálne právo na opravu vrátane nezávislých poskytovateľov a poskytnutie univerzálneho prístupu k cenovo dostupným náhradným dielom, opravárenským manuálom a diagnostickým nástrojom,“ povedala koordinátorka R2R Cristina Ganapini.

„Vyzývame Európsky parlament a Radu EÚ, aby zintenzívnili ambíciu tohto prvého návrhu práva na opravu v EÚ,“ doplnila ďalej.


Tento článok vznikol aj vďaka internetovému obchodu Loopi.sk, kde nájdete kvalitné Apple príslušenstvo pre iPhone, Apple Watch, Mac, AirPods, AirTag a veľa ďalších. Na e-shope nájdete široký sortiment produktov v rôznych farbách a prevedeniach skladom, ktoré sú expedované do 24 hodín od zadania objednávky. Taktiež môžete zaplatiť veľmi jednoducho kartou ale aj cez Apple Pay, čo vám ponúkne vysokú bezpečnosť a tiež komfort.

Loopi Eco Case
Reklama

Uvidíme teda či nové pravidlá EÚ prejdú v rovnakom znení, v akom ich navrhla Európska komisia alebo sa zákonodarcovia pokúsia vyriešiť aj problém predraženého servisu a náhradných dielov na staré elektronické zariadenia. Dajte nám vedieť do komentára, čo si o tom myslíte vy.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -