Výroba

Možno by ste čakali, že začnem pri inej téme, no absolútnym základom pre vznik akéhokoľvek produktu je výroba. Tak ako iné firmy, aj Apple sa spolieha na svojich externých dodávateľov a mnohé technológie dokážu byť vyrobené iba v určitých počtoch. Trh ale nie je iba Apple a sú tu aj iné spoločnosti, ktoré ich odoberajú.

Aby som to zjednodušil, uveďme si príklad LTPO OLED displejov, pripravovaných na rok 2021. Apple očakáva, že ich bude potrebovať zakomponovať do 70 miliónov zariadení (iPhone 12S), ktoré sa predajú medzi septembrom a decembrom. Nakoľko sú však ročné kapacity výroby displejov nastavené na cca 300 miliónov kusov (fiktívny odhad redakcie) pre všetkých, výrobcovia ich nemôžu poskytnúť Applu v takom množstve. Máme tu aj iné technologické spoločnosti, ktoré sa ku týmto displejom hlásia a tak majú v Cupertine zviazané ruky.

Výsledkom bude, že sa LTPO OLED displej dostane iba do verzií „Pro“, ktoré sa vyrobia v počte 40 miliónov kusov. Na druhej strane to ale môže Applu vyhovovať, nakoľko si zvýši rozdiel medzi štandardným a prémiovým prevedením a vyselektuje tak potencionálnych záujemcov vďaka cene.

Doplnené: Niektorí výrobcovia (Samsung, LG) majú veľkú výhodu v tom, že mimo Applu vyrábajú technológie aj sami pre seba. Okrem nižších nákladov si teda sami diktujú, čo a v akom množstve dokážu pustiť do sveta.

Stávka na istotu

Ak by som mal definovať dôvod kúpy akéhokoľvek Apple produktu za posledné roky (na osobné a pracovné účely), určite by vyhrávalo slovo „istota“. Odkedy som sa dostal do tohto ekosystému, zvykol som si na funkčnosť zariadení a ich špičkovú komunikáciu medzi sebou. V žiadnom prípade by som teda neriskoval prechod z MacBooku na iný konkurenčný počítať alebo z iPhonu na Android. Apple funguje výborne a ja som s tým spokojný.

Možno to teraz vyznie príliš subjektívne, no z môjho pohľadu za týmto tvrdeniami stoja technológie, ktoré nie sú veľmi inovatívne, no Apple ich dokázalo vyladiť v rámci prepojenia HW+SW tak, ako nikto iný.

Ako príklad si opäť môžeme uviesť displeje (v iPhone 12). Nie sú zaoblené, nedajú sa otvárať-zatvárať a dokonca nemajú ani 120Hz. Posledný menovaný prvok niektorým používateľom prekáža, no kým používam iPhone so 60Hz, prechod na to isté mi nerobí žiaden problém. Na druhej strane, samotný kapacitný displej, jeho ovládanie, reakcie, farby, úspornosť a prepojenie s iOS je na takej vysokej úrovni, že to jednoducho milujem a oceňujú to aj odborníci.

V žiadnom prípade nepotrebujem zaoblenie po okrajoch, ktoré z mojich skúseností nie je príliš ergonomické, alebo skladacie displeje, ktoré nie sú odolné a urobíte do nich ryhu s nechtom. Toto všetko sú samozrejme zaujímavé experimenty, ktoré môžu časom zmeniť technologický priemysel. Dnes ale nie sú pripravené na masovú výrobu a tak sa v Apple sústredia len na to, čo funguje a na čo sa vedia na 100% spoľahnúť. Ich produkty nakupujú stámilióny ľudí ročne a tak s nimi nemôžu byť spokojní iba „geekovia“ ale úplne všetci. No a tu vzniká kompromis medzi inovatívnym a funkčným.

Prečítajte si tiež  Spoločnosť Apple údajne dokončila výrobné testy náhlavnej AR/VR súpravy

Dlhodobo spokojný zákazník

Na záver tu máme bod, ktorý je skôr trendom posledných rokov. Telefóny, počítače, inteligentné hodinky a dokonca ani tablety už nekupujeme v období 12 či 24 mesiacov, ale skôr 36-60 mesiacov. Spomeňme napríklad iPhone 6S z roku 2015 či MacBook Pro predošlej generácie (prestal sa vyrábať na prelome rokov 2015/2016), ktoré aj dnes predstavujú početnú používateľskú základňu.

Ak by sme si porovnali medziročný upgrade v rámci iPhonov, prípadne Macov, samozrejme, že tu nie je veľký dôvod na výmenu. Nakoľko to ale Apple robí pomaly a sofistikovane, z dlhodobého časového hľadiska vzniká obrovský rozdiel. Porovnajte si iPhone 6S a iPhone 12 mini, alebo MacBook Pro 13″ s Intelom (2015) s MacBookom Pro 13″ s čipom M1 (2020). Produkty sú natoľko iné, že zákazníkov dostatočne motivujú ku kúpe.

Niektorí majitelia môžu byť z tohto prístupu sklamaní a tak isto naň často narážajú tí, ktorí vlastnia konkurenciu s Androidom alebo Windowsom. Nech si ale tvrdí kto chce čo chce, ľudia sú voči Applu extrémne lojálny a aj napriek silnej kritike zo všetkých strán nakupujú stále viac a viac. Tento výsledok sa nedá oklamať.

Zaujíma ma váš názor

Samozrejme, nakoniec by sa patrilo doplniť, že všetky informácie, s ktorým nemusí súhlasiť nikto z vás, sú len subjektívnym názorom autora. Tak isto sa nejedná o vedeckú štúdiu ale len krátky komentár, ktorý nezahrnul rôzne dôležité podrobnosti. V princípe mal ale vyjadriť, že inovovať „nasilu“ nie je úplne možné a asi to nie je ani správne. Mne aktuálny prístup vyhovuje, pretože odzrkadľuje, ako moc si ide Apple vlastnou cestu a neberie ohľad na konkurenciu. Aj tak mu to vychádza.

Do komentára mi prosím napíšte, s čím súhlasíte, s čím nesúhlasíte a čo by sa sem hodilo doplniť. Budem veľmi rád za každý komentár, názor a príspevok do debaty.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.