Apple je jedna z najznámejších značiek na svete, za čo nevďačí len svojmu netradičnému názvu ale aj ľahko zapamätateľnému logu. To nájdeme prakticky na každom produkte, v operačných systémoch ale aj v oficiálnych predajniach. Ľudia sa často pýtajú, prečo je toto logo v pravej časti nahryznuté. Hoci existujú rôzne teórie, pravda je oveľa jednoduchšia.
Žiadosť o vypracovanie loga pre spoločnosť Apple
Písal sa rok 1977, keď Steve Jobs zadal reklamnej agentúre úlohu na výrobu loga, ktoré by mohlo byť použité na tele budúcich počítačov. Od roku 1976 firma disponovala len kresleným logom, o ktorého návrh sa postaral tretí zakladateľ Roland Wayne.
To zobrazovalo Isaaca Newtona sediaceho pod stromom, nad ktorého hlavou sa nachádzalo jablko. Odkazovalo tak na legendu, kedy tento významný fyzik, matematik a filozof sedel pod stromom, rozmýšľal nad svojimi myšlienkami a pritom mu z ničoho nič spadlo jablko na hlavu, na základe čoho si uvedomil funkciu zemskej príťažlivosti.
Problémom však bolo, že táto grafika bola príliš komplikovaná na použitie v technologickom priemysle. Dokonca aj v 70-rokoch pôsobila mimoriadne zastaralo a bežný človek by ju možno zaradil niekedy na začiatok 20. storočia.
Rob Janoff a jeho jedinečný výtvor
Projektu sa okamžite zmocnil šikovný grafický dizajnér Rob Janoff, ktorý viedol konzultácie priamo so Stevom Jobsom. Jediná požiadavka spoluzakladateľa Apple bola, aby logo nepôsobilo príliš roztomilým dojmom. V rozhovore mu priamo povedal vetu „Don’t make it cute„.
Janoff teda začal pracovať, pričom sa vôbec neinšpiroval inými počítačovými spoločnosťami, ktoré v danej dobe valcovali trh. Hovoríme napríklad o firmách ako IBM alebo HP (Hewlett-Packard), ktoré používali striktne typografické logá založené na texte.
Vzhľadom na názov začal grafik pracovať na jednoduchej siluete jablka, ktorá mala vo vrchnej časti dnes už ikonický lístok. Vo výsledku tak vzniklo skoro rovnaké logo ako poznáme dnes, avšak v pravej časti sa nevyskytovala žiadna stopa po „hryznutí“.
Aj keď logo ako také pôsobilo pekne, Jenoff mal neustále problém, že pripomínalo aj iné ovocie. Azda najviac sa zhodovalo s čerešňou, čo bolo potrebné vyriešiť. Zamyslel sa teda nad tým, čo je typickým znakom jablka a okamžite ho napadlo, že je to práve zahryznutie.
Jablko sa vyskytuje aj v biblickom príbehu ako zakázané ovocie, do ktorého sa zahryzol Adam a Eva. Presne tento prvok zakomponoval do svojej grafiky a tú poznáme dnes už viac než štyridsať rokov.
Pridanie farieb a nečakaná reakcia Steva Jobsa
Jednoduchý dizajn sa stal pre spoločnosť Apple okamžite typickým. Zo začiatku bol však prepletený farbami. Hovoríme konkrétne o šiestich farebných pruhoch nachádzajúcich sa vo vnútri loga.
Dnes existujú dohady, že Apple tým chcelo odkázať na skupinu LGBT. Problém je ale v tom, že tá vznikla až zhruba o 10 rokov neskôr. Janoff v skutočnosti ťažil z faktu, že počítač Apple II z roku 1977 ponúkal ako prvý na svete farebné používateľské rozhranie a túto výhodu chcel zobraziť už pri pohľade na logo. To je celé.
Keď Steve Jobs po prvýkrát videl nahryznuté farebné jablko, jeho reakcia bola veľmi prekvapivá. Jenoffovi povedal len „Ok that’s nice“ (Ok, to je pekné) a následne ho prikázal používať pri všetkých nových produktoch.
Možno by ste očakávali, že človek ako Steve Jobs nebude s takouto grafikou súhlasiť. Predsa len bol veľmi náročný na dizajn. Jednoduchosť loga ho však zrejme samého prekvapila a tak ho prijal bez akýchkoľvek dotazov či zásadných úprav.
Ešte jedna teória, ktorú vyvrátil priamo autor Apple loga
Na záver Rob Janoff vyvrátil ešte jednu teóriu, ktorá sa dlhé roky traduje o skutočnom význame záhryzu. Celé desaťročia sa šepkalo, že to má súvis so slovnou hračkou. Hrýzť sa po anglicky povie bite. Veľmi podobné slovo s ypsilonom byte sa ale používa na určenie veľkosti pamäte v počítačoch.
Autor to ale označil za obyčajnú náhodu, pričom tento fakt pri návrhu vôbec nebral do úvahy. Ak sa teda budete najbližšie zamýšľať nad Apple logom, spomeňte si na tento článok. Vysvetlenia sú častokrát jednoduché. To len my si ich zbytočne komplikujeme…