Spoločnosť Apple minulý rok spustila program, v rámci ktorého si môžu používatelia sami opraviť svoje Apple zariadenia. Hoci sa firma tomuto kroku dlhodobo bránila, napokon kvôli rôznym legislatívnym dôvodom ustúpila. Celý svoj program však navrhla spôsobom, z ktorého oveľa viac ako používatelia či servisy profituje len ona sama.

Ako informuje denník New York Times, ľudia si začali v posledných rokoch oveľa viac priplácať za program AppleCare+, ktorý spoločnosti Apple generuje cca 9 miliárd dolárov ročne. Okrem toho však firma nastavila nové iPhony tak, aby boli kódované spôsobom, že pokiaľ pri ich oprave nerospoznajú sériové čísla originálnych komponentov, nemusia fungovať správne.

Zaujímavé je, že zatiaľ čo v roku 2017 spôsobovali takéto problémy tri diely, ktoré sa vyskytovali v iPhone, v roku 2023 je to až sedem dielov, čo proces servisu značne komplikuje.

Pôvodne sa totiž Apple zameriaval „na blokovanie“ náhrad, ktoré súviseli so systémom rozpoznávania tváre alebo odtlačku prstov, ktoré mohli ohroziť bezpečnosť používateľov. Dnes je to, ale úplne ináč.

Reklama: Využite zľavový kód „svetapple20“ a nakupujte na Loopi.sk všetko príslušenstvo pre Apple zariadenia s 20 % zľavou. Akcia platí aj na produkty, ktoré už sú zľavnené. Ušetriť teda môžete pomerne dosť peňazí. 

Apple sa voči zákazníkom nespráva férovo 

Apple iphone servis
Zdroj: Unsplash / insung yoon

Po novom firma nechce, aby ste si s neoriginálnymi dielmi nahrádzali na iPhone aj úplne bežné kompoentny, medzi ktoré patrí napríklad displej alebo batéria. Celý zoznam je tu:

  • Snímač Face ID alebo Touch ID
  • Displej
  • Batéria
  • Predná kamera
  • Taptic Engine
  • Zadná kamera
  • senzor LiDAR

Známy servis iFixit podľa Appleinsider dopĺňa, že až päť z týchto siedmych komponentov nefunguje ani vtedy, keď ich zameníte za tie isté komponenty z identických modelov iPhonu. Konkrétne ide o snímač Face ID alebo Touch ID, displej, batériu, prednú kameru a LiDAR skener.

Zahraničný portál tiež uvádza, že nekonzistentne sa správa aj TapTic Engine, ktorý sa síce týmto spôsobom vymeniť dá, no niekedy prestane fungovať podľa očakávaní a inokedy je zasa v poriadku.

Akonáhle vymeníte displej, batériu alebo zadnú kameru, zariadenie vám bude po tomto kroku zobrazovať trvalé a hlavne poriadne otravné upozornenia. Nebolo by na tom možno nič zvláštne, keby ste si produkty prenajímali. V tomto prípade ich, ale vlastníte a za to ste výrobcovi zaplatili plnú cenu.

Spoločnosť Apple sa ku týmto praktikám v minulosti vyjadrila v zmysle, že pomocou nich chráni zákazníkov a tiež svoju značku. Každopádne je, ale na posúdení používateľov, či sú podľa nich tieto postupy a trvalé varovania na obrazovkách v poriadku.

Prečítajte si tiež  Pozrite sa na nový a realistický koncept iOS 15

Z nášho pohľadu ide o dosť neférové správanie spoločnosti Apple a myslíme si, že by sa to malo zmeniť. Každopádne v tomto prípade môže pomôcť snáď len prísnejšie legislatívne riešenie. Nechajme sa prekvapiť.

Loopi
REKLAMA

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 900 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJSvetApple
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.