Spoločnosť iFixit, ktorá je známa po celom svete sa často angažuje v tom, aby urobila elektronické zariadenia jednoduchšie opraviteľné pre bežných spotrebiteľov. Firma teraz zaslala petíciu Federálnej obchodnej komisii Spojených štátov amerických (FTC). Pomocou nej sa snaží dosiahnuť to, aby si aj bežní ľudia vedeli opraviť napríklad rozbitý displej na svojom smartfóne. Ide o nepriamy útok na najväčších svetových výrobcov na čele s Apple.
O celom tomto prípade nás informoval portál Macrumors. V správe sa píše, že iFixit chce zaviesť nové pravidlá práva na opravu, pomocou ktorých sa snaží chrániť záujmy bežných spotrebiteľov. V petícii sa konkretizujú niektoré prekážky, ktoré výrobcovia cielene zaviedli, aby skomplikovali servis zákazníkom a tiež nezávislým opravárom či servisom elektroniky.
iFixit považuje za najviac problematické rôzne patentované skrutky alebo opravy, pri ktorých je nutné vykonať aj overenie softvéru. Práve toto je metóda, ktorú po väčšine servisných úkonoch vyžaduje spoločnosť Apple. Podľa iFixit je to úplne zbytočné.
Reklama: Využite zľavový kód „svetapple20“ a nakupujte na Loopi.sk všetko príslušenstvo pre Apple zariadenia s 20 % zľavou. Akcia platí aj na produkty, ktoré už sú zľavnené. Ušetriť teda môžete pomerne dosť peňazí.
Šesť zásad práva na opravu zariadení
Jedna z najznámejších servisných spoločností na svete preto stanovila šesť pravidiel, ktoré by mali v tomto smere veľké technologické spoločnosti dodržiavať.
Je totiž veľmi pekné, že svojim zákazníkom umožňujú domáce opravy, no čo majú tí z toho, keď sa ich z dôvodu náročných procesov a softvérových schválení boja realizovať:
- Komponenty by mali byť vymeniteľné a ľahko dostupné počas celej doby použiteľnosti produktu.
- Komponenty, ktoré sa bežne rozbijú, by mali byť vymeniteľné a ľahko dostupné ako náhradné diely.
- Spotrebitelia by mali mať možnosť vybrať si, či odniesť poškodené výrobky do opravovne podľa vlastného výberu, alebo vykonať opravu sami.
- Keď výrobca ukončí podporu pre produkt, jeho kľúčové funkcie by mali zostať nedotknuté a nezávislí poskytovatelia opráv by mali byť schopní pokračovať vo vykonávaní opráv.
- Identické súčasti z dvoch identických zariadení by mali byť zameniteľné bez zásahu výrobcu. (Presne s týmto má problém Apple).
- Nezávislí poskytovatelia opráv by nemali mať povinnosť oznamovať výrobcovi osobné identifikačné údaje zákazníkov.
Apple má z domácich opráv obrovský biznis
Len nedávno sme písali o tom, že hoci Apple odsúhlasil ešte pred dvoma rokmi domáce opravy, v skutočnosti si z toho spravil iba ďalší multimiliardový biznis.
iFixit navyše ešte minulý rok pochválil Apple za to, akú dobrú opraviteľnosť ponúka iPhone 14 a ohodnotil ho skóre 7 / 10 bodov. Neskôr však svoje hodnotenie nečakane znížil len na 4 / 10 bodov.
Dôvodom bol fakt, že opravené komponenty sa viažu na komplikované overenie. Uvidíme, ako bude na tieto záležitosti reagovať FTC. Každopádne by sa už v tomto smere malo určite niečo zmeniť.
Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.