Generálny riaditeľ spoločnosti Meta Mark Zuckerberg tvrdo kritizuje Apple za jeho uzavretý ekosystém a neprimerane vysoké provízie, ktoré firma vyberá z App Store. Tvrdí, že ak by Apple nevyžadoval svoj „poplatok“, Meta by mohla výrazne navýšiť svoje zisky.
Tento argument sa však objavuje pravidelne, už od chvíle, keď Facebook prešiel do ofenzívy voči Apple na poli ochrany súkromia a personalizovanej reklamy. Zuckerberg v rozhovore pre Joe Rogan Experience podotkol, že iPhone je skvelý produkt, nakoľko ho používa obrovské množstvo ľudí po celom svete.
Na druhej strane však skritizoval, že Apple využil uzavretú platformu iOS na to, aby si zaviedol vlastné pravidlá a poplatky. CEO Meta má okrem toho pocit, že v Apple už dlho nevynašli nič nové. Celé to na neho pôsobí tak, akoby Steve Jobs 20 rokov dozadu predstavil iPhone a Apple na ňom nič poriadné nezmenil.
Zuckerberg si neuvedomil, že už vyše 20 rokov robí to isté čo Apple
Zaujímavé však je, že to tvrdí práve Zuckerberg, ktorý zhruba pred dvadsiatimi rokmi (2004) spustil svoju sociálnu sieť Facebook. Aj keď došlo ku niektorým zmenám, nikdy nešlo o nič zásadné. Podobne je na tom aj Instagram či WhatsApp a teda sociálne siete, ktoré Facebook (neskôr Meta) odkúpila pod svoje krídla ešte pred rokmi.
A áno, Meta sa pokúša expandovať aj do ďalších oblastí, napríklad do virtuálnej reality. Celý tento projekt je však v súčasnosti považovaný za jedno veľké fiasko a je len otázkou, či sa mu v budúcnosti podarí presadiť. Jediný veľký projekt, za ktorým teda stojí Zuckerberg už od začiatku a dodnes z neho extrémne taží je práve Facebook. Aká náhoda, však?
Apple Vision Pro je podľa CEO Meta len horšia verza okuliarov Meta Ray-Ban. Ide pri tom o dva odlišné výrobky
Zaujímavosťou je, že Zuckerberg označil nové Apple Vision Pro za „drahšiu a horšiu verziu“ Meta Ray-Ban okuliarov. Odborníci však upozorňujú, že ide o úplne iné kategórie zariadení, zamerané na odlišné používateľské potreby.
Mark Zuckerberg tiež mierne zavádza, keď si privlastňuje pozíciu lídra v inováciách, aj keď vlastný vývoj spoločnosti Meta často kopíruje trendy konkurencie. Stačí sa pozrieť na sociálnu sieť Threads a X (bývalý Twitter) či napríklad to, ako Instagram či Facebook okopírovali krátke videá „Reels“ z konkurenčného TikToku (a nezabúdajme ani na 24 hodinové príbehy, s ktorými prišiel pôvodne Snapchat).
Čo čaká oboch technologických gigantov?
Ukončenie fakt-checkingu a tým pádom aj potenciálne uvoľnenie politiky voči nenávistným prejavom nasvedčujú, že Meta sa čoraz viac približuje k modelu „slobody slova“, ktorý hlása Elon Musk.
Apple sa na druhej strane naďalej stavia do pozície ochrancu súkromia a moderovania obsahu a v tomto smere hodlá pokračovať ďalej. Týmto kontrastom sa viac prehlbuje rivalita medzi oboma gigantmi, ktorých spor môže ovplyvniť regulátorov a budúcnosť digitálneho priestoru. Ostáva nám preto iba čakať, ako sa to celé vyvinie. Nechajme sa prekvapiť.
Nižšie si môžete pozrieť rozhovor medzi Joe Roganom a Markom Zuckerbergom. Dokopy má skoro tri hodiny!
Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.