Ako iste viete, vo svete sú v súčasnosti najpoužívanejšie Li-ion batérie. Toto riešenie je síce dostupné a efektívne, no zďaleka nie dokonalé. Batérie pomerne rýchlo degradujú a taktiež môžu v budúcnosti trpieť na nedostatok lítia. S tým si teraz poradil čínsky výrobca CATL.

Ako uvádza prestížna agentúra Reuters, inžinieri v CATL išli na vývoj batérie úplne iným spôsobom a namiesto lítia použili sodík. Výsledkom je sodík-iónová batéria, ktorá má fantastické vlastnosti.

- Reklama -

V tomto bode treba podotknúť, že sa po technickej stránke nejedná o žiadnu revolúciu. Hoci sa sodík-iónové batérie bežne nepoužívajú (alebo sa s nimi nestretávajú koncový užívatelia), v skutočnosti je táto technológia podobne stará ako rozšírenejšie Li-ion batérie. Problém bol ale v nízkej hustote energie, ktorá sa zaužívanému riešeniu (Li-ion) doposiaľ nemohla vyrovnať.

V CATL to veľmi dobre vedeli a preto všetky procesy a vývoj zamerali na zväčšenie hustoty energie pre tento typ batérie. Výsledkom je hustota na úrovni 160 Wh/kg, ktorá síce ešte nedosahuje štandardy Li-ion (tu sa môže hustota pohybovať na úrovni od 100-265 Wh/kg), no z veľkej časti sa k ním približuje a v budúcnosti to má byť ešte lepšie.

Skvelé vlastnosti sodík-iónovej batérie

Okrem toho, že sodíkové akumulátory neobsahujú žiadne lítium, kobalt ani nikel majú aj atraktívne vlastnosti v rámci rýchleho nabíjania či fungovania za mrazivého počasia.

Pokiaľ sa takáto batéria objaví napríklad v elektromobile (pre ktorý je primárne vyvíjaná), budete ju môcť nabiť na 80 % už za 15 minút (izbová teplota). To je fantastický čas!

Prečítajte si tiež  Vedci vyriešili najväčší problém Li-Ion batérii - ich degradáciu!

A aby toho nebolo málo, ak ju budete mať vo svojom budúcom vozidle a vonku udrú mrazy na úrovni – 20 stupňov Celzia, sodík-iónová batéria by mala bez problémov udržať až 90 % svojej pôvodnej kapacity. Vďačí za to vynikajúcej tepelnej stabilite.

Na záver je dôležité spomenúť, že výroba sodíkových akumulátorov je v podstate za rohom. Čínska spoločnosť CATL plánuje priemyselné nasadzovanie sodíkových iónových batérií do roku 2023.

Ak sa toto riešenie bude javiť ako vhodné, pravdepodobne na túto technológiu prejdú aj iné spoločnosti. Dajte nám vedieť do komentára, čo si o tom myslíte vy!

 

 

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJCATL
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.