Spoločnosť Samsung môže zmeniť svet elektromobility. Počas tohto týždňa na výstave SNE Battery Day 2024 v Soule odhalila svoje najnovšie technológie, medzi ktorými boli aj pilotné línie akumulátorov, ktoré môžu byť obrovským prínosom pre elektromobily. Samsung ich údajne testuje už šesť mesiacov a má od nich obrovské očakávania. O téme informoval portál The Elec.

Energetická hustota pevných batérií od Samsungu dosahuje približne 500 Wh/kg, čo je približne dvojnásobok toho, čo ponúkajú aktuálne batérie pre elektromobily. To by v praxi mohlo znamenať, že elektromobily by dokázali na jedno nabitie prejsť skoro 1 000 kilometrov. Na toto nemajú ani niektoré spaľováky. Problémom však zostáva vysoká výrobná cena, ktorá bude obmedzovať masovú produkciu týchto batérií.

Batéria so životnosť 20 rokov a rekordne rýchlym nabíjaním 

Shell elektromobily
Zdroj: DALL-E (vytvorené pomocou umelej inteligencie)

Možno si poviete, že akumulátory v elektromobiloch majú príliš obmedzenú životnosť a po pár rokoch a niekoľkých sto tisíckach kilometrov ich treba vymeniť, čo je zasa príliš nákladná investícia.

V tomto smere však Samsung uvádza, že jeho akumulátory by mali vydržať až 20 rokov, čo by mohlo predstavovať celú životnosť elektrického vozidla. Samozrejme, že kapacita takejto batérie môže postupne degradovať, no ubúdajúce percenta nemusia byť také dramatické, ako si to bežne predstavujeme.

Okrem toho by malo byť obrovskou výhodou nových batérii aj schopnosť ich rýchleho nabíjania. Samsung uvádza, že by to malo trvať približne 9 minút, čo je extrémne krátky čas. Veď desať minút bežne strávime aj na čerpacej stanici.

Hoci Samsung bližšie proces nabíjania neobjasnil, pravdepodobne myslel štandardné nabíjanie z 10 – 20 % na 80 %. Pokiaľ by však batéria dokázala poskytnúť dojazd na úrovni 1000 kilometrov, za tých deväť minút na nabíjačke by vám mohlo pribudnúť pokojne aj viac, ako 500 či 600 kilometrov!

Problémom je zatiaľ vysoká cena 

Viceprezident Samsung SDI uviedol, že automobilky už prejavujú záujem o ich pevné batériové moduly, najmä vďaka ich menšej veľkosti, nižšej hmotnosti a vyššej bezpečnosti v porovnaní so súčasnými batériami.

Avšak, cenová náročnosť výroby týchto batérií znamená, že sa najprv objavia v „super prémiovom“ segmente, teda v luxusných elektromobiloch. Až neskôr by sa vývoj mohol posunúť ďalej a takéto batérie by sme mohli nachádzať aj v cenovo dostupnejších elektrických vozidlách.

Najskôr prídu v Lexuse. Číňania však môžu byť prví

Lexus
Zdroj: Lexus

Kým Samsung plánuje spustiť v spolupráci s japonskou Toyotou, respektíve Lexusom masovú výrobu pevných batérií v roku 2027, konkurencia z Číny nenecháva nič na náhodu.

Prečítajte si tiež  Nie len iOS 15.3. S vybíjaním batérie má problémy aj macOS 12.2 Monterey

CATL, najväčší výrobca batérií pre elektromobily, a NIO – čínska automobilka, už pracujú na vlastných technológiách s cieľom udržať si v tomto smere náskok. Obe firmy už dokážu ponúknuť podobné technológie, ako tento týždeň prezentoval Samsung.

Zdá sa teda, že boj o budúcnosť batériových technológií pre elektromobily sa iba začína a Samsung, hoci ponúka sľubné riešenia, bude musieť zvládnuť tvrdú konkurenciu, najmä z Číny.

Rýchlosť vývoja, cena a výdrž batérií budú kľúčovými faktormi, ktoré rozhodnú o tom, kto bude dominovať v nasledujúcom desaťročí. Jedno je však jasné. Vozidlá s klasickým spaľovacím pohonom to majú pravdepodobne zrátané.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -