Na trhu poznáme viacero služieb na počúvanie streamovanej hudby. Patrí sem samozrejme Apple Music, Spotify, Tidal, Amazon Music a mnohé ďalšie. V poslednom desaťročí tento sektor výrazne vzrástol. V roku 2010 mal podiel na trhu v USA len 7%. Dnes je to cez 80%!

Streamovacie služby dosiahli v USA 80% podiel na trhu.

Kedysi sme hudbu buď nakupovali jednotlivo alebo sťahovali na internete. Dnes je trend, že máme všetko dostupné za jednotné mesačné predplatné. Pre používateľa to prináša výhody v tom, že nemusí platiť toľko peňazí za každý stiahnutý album a hlavne má pokope všetko, na čo má práve chuť za jednotný a fixný mesačný poplatok.

Na druhej strane je potom vydavateľstvo alebo interpret. Hovorí sa, že títo ľudia zarábajú omnoho menej ako pomocou predaja. To je pravda a príde nám to logické. Na strane druhej ale oveľa viac ľudí reálne platí za stream a hudbu nesťahuje na čierno z internetu. Všetko má teda svoje “pre aj proti”. V USA zaznamenali za posledných 10 rokov tieto streamovacie služby obrovskú popularitu. Predpokladá sa, že ich podiel bude naďalej rásť.

Až 61 miliónov predplatiteľov za streamovacie služby v roku 2019

Združenie nahrávacieho priemyslu v USA (RIAA) zverejnilo oficiálne čísla prostredníctvam Variety. Tie hovoria o tom, že platené odbery streamovanej hudby naďalej rastú. V prvej polovici roka 2019 mali údajne prekročiť až 61 miliónov používateľov. Takúto hodnotu priemysel dosiahol za necelých 10 rokov.

Pokiaľ sa pozrieme napríklad na takú službu Spotify, tá sa dostala na trh ešte približne v roku 2010. Konkurencia od Apple vstúpila na trh až v 2014. Mám tu ale aj množstvo iných služieb, ktoré ľudia používajú už dlhšiu dobu

Spotify je zastaralý. Podľa analýzy je pozadu za svojou konkurenciou.
Spotify je v USA od roku 2010 – svetapple.sk

V roku 2010 vlastnilo smartfón (na ktorom sa dá prehrávať streamovaný obsah) asi len 35% všetkých Američanov. Dnes sa toto číslo dostalo až na úroveň 81%! To má mimoriadne pozitívny dosah na streamovacie platformy.

Čím viac zariadení, tým viac predplatiteľov. Ešte v roku 2010 bolo až 52% všetkých predajov hudby založených na predajoch fyzických CD diskov. Digitálne nákupy dosahovali približne 38%. Dnes sa obe tieto čísla znížili. Na druhú stranu sa ale zvýšili práve zisky zo streamov.

Zaujímavé je to, ako sa rozšíril predaj klasických vinylových platní. Kým v roku 2009 predstavoval na americkom trhu predaj na úrovni zhruba 50 miliónov dolárov, podľa štatistík z roku 2018 to bolo v danom období až približne 450 miliónov dolárov s tendenciou rastu. Ľudia majú evidentne radi okrem digitálnych platforiem aj poriadne “retro”.

Hudba v Apple Music už aj v špičkovej kvalite. Firma vie, čo ľudia potrebujú. - svetapple.sk
Streamovacie služby dosiahli v USA 80% podiel na trhu. V roku 2010 mali len 7%. – svetapple.sk


Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here