Spoločným menovateľom útokov je sociálne inžinierstvo a snaha získať citlivé údaje či peniaze od nič netušiacej obete.
„Podvody, ktoré sa z používateľov Bazoš.sk snažia vylákať čísla platobných kariet, citlivé údaje alebo predávaný tovar, nie sú žiadnou novinkou. Útočníci pri nich najčastejšie vsadia na sociálne inžinierstvo a manipuláciu. Používatelia by si preto mali dobre skontrolovať identitu človeka, s ktorým komunikujú a pristupovať ku každému zaslanému linku s najväčšou možnou opatrnosťou, nakoľko môže viesť na phishingovú stránku, či dokonca web so škodlivým kódom,“ vysvetľuje Ondrej Kubovič, špecialista na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti ESET.
Útočníci to na predávajúcich skúšajú rôznymi spôsobmi a škoda môže byť neraz vyššia, ako cena predávaného tovaru. „Obeť v lepšom prípade príde o tovar, v horšom odovzdá útočníkom aj iné citlivé či platobné údaje, ktoré sa dajú ďalej speňažiť. Asi najhoršou možnosťou je, ak sa útočníkom podarí infikovať zariadenie aj škodlivým kódom a následne získať množstvo údajov, ktoré zneužijú na krádež identity,” dodáva Kubovič.
Nižšie sme sa preto detailnejšie pozreli na tri scenáre hrozieb, ktoré zachytili výskumníci spoločnosti ESET.
Scenár 1: Tovar zaplatím cez špeciálnu službu
Útočníci kontaktujú predávajúceho ohľadom zverejneného inzerátu a predstierajú záujem. Dôveryhodnosť sa snažia získať aj tým, že zisťujú podrobnosti o stave, veku či kvalite predávaného tovaru.
Následne potvrdia záujem a ponúknu, že zaplatia ako prví, keďže nebývajú v rovnakom meste ako predávajúci. V ďalšej správe prepošlú predávajúcemu link na fiktívne platobné alebo doručovateľské služby. Tvrdia, že tejto spoločnosti už zaslali platbu, no tá ju uvoľní až potom, čo predávajúci poštovým dokladom preukáže, že tovar už odoslal kupujúcemu – v tomto prípade podvodníkovi.
Oklamaný predávajúci, ktorý odošle tovar však na peniaze bude čakať márne. Viaceré z týchto útokov prebiehajú aj v slovenčine. Podľa slovosledu, úrovne gramatiky a rôznych chýb sa však zdá, že útočníci používajú online nástroje na preklad z iného jazyka.
Screenshot pokusu o podvod s falošnou doručovacou službou
Scenár 2: Zahraničný kupujúci a fiktívne potvrdenie o platbe
Niektorí útočníci sa ani nesnažia zakryť, že sú zo zahraničia. Práve naopak, snažia sa to využiť vo svoj prospech. Výskumníci spoločnosti ESET zdokumentovali prípad podvodníka, ktorý komunikoval v angličtine a predávajúceho sa snažil presvedčiť, že už za tovar zaplatil. Ako dôkaz poslal snímku obrazovky s fiktívnym potvrdením o platbe, ktorú údajne poslal cez zahraničnú banku ScotiaBank. Tovar žiadal následne doručiť na adresu v Rakúsku.
Falošné potvrdenie o platbe cez zahraničnú banku
Scenár 3: Zapojenie škodlivého kódu a krádež citlivých údajov
Jedna z obetí dokonca hovorí aj o využití škodlivého kódu. Útočník podvedenej osobe totiž zaslal cez WhatsApp link na neznámu stránku. Po kliknutí sa z danej adresy do počítača stiahol škodlivý kód, s pomocou ktorého útočník následne ukradol heslá a zrealizoval aj platbu cez jednu z online platobných služieb obete.
Na danom zariadení pravdepodobne nebol bezpečnostný softvér, takže vzorku spomínaného škodlivého kódu na analýzu sa výskumníkom spoločnosti ESET získať nepodarilo. Tento scenár však nápadne pripomína útoky bankových malvérov, tzv. infostealerov, ktorých počet sa za mesiace máj až august na Slovensku zvýšil až o 33 % v porovnaní s prvými štyrmi mesiacmi tohto roka.
Ich hlavným cieľom je obeti ukradnúť citlivé údaje a heslá a následne ich využiť na obohatenie útočníkov.
Čo robiť, aby ste sa nestali obeťou?
Ondrej Kubovič, špecialista na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti ESET, pripomína, že sa tieto a im podobné útoky v rôznej intenzite na Slovensku vyskytujú pravidelne. Nejde pritom len o prípad portálu Bazoš.sk. Zároveň odporúča päť praktických rád, ako sa im vyhnúť:
- Pri komunikácii s neznámymi ľuďmi zvoľte maximálnu opatrnosť a rovnako pristupujte aj k zaslaným linkom.
- Nahláste akékoľvek porušenia pravidiel, podozrivý inzerát, telefónne číslo potenciálneho útočníka platforme, na ktorej sa vyskytujú.
- V prípade akéhokoľvek podozrenia skúste cez Google preveriť telefónne číslo, adresu alebo meno potenciálneho kupujúceho a zistite, či sa už podobný prípad nevyskytol. Sledujte tiež stránky ako Hoaxy a podvody – Polícia SR, ktorá často podrobne dokumentuje minulé prípady.
- Dajte si pozor na neznáme platobné a doručovacie služby. Používateľom odporúčame držať sa overených poskytovateľov na slovenskom trhu. Ak si chcete byť istý, môžete využiť zásielku na dobierku, ktorú kuriér odovzdá až po zaplatení druhou stranou.
- Používajte bezpečnostný softvér na počítači, ale aj Android smartfóne a Android tablete. Spoľahlivý bezpečnostný produkt dokáže zablokovať škodlivý link či sťahovaný škodlivý kód.
O spoločnosti ESET
Už viac ako 30 rokov vyvíja spoločnosť ESET popredný softvér a služby zamerané na IT bezpečnosť a ochranu podnikov, kritickej infraštruktúry a domácností z celého sveta pred čoraz sofistikovanejšími digitálnymi hrozbami.
V rámci širokej škály riešení určených pre koncové a mobilné zariadenia až po šifrovanie a dvojúrovňové overovanie prináša ESET svojim zákazníkom vysokovýkonné a zároveň jednoducho použiteľné produkty, ktoré chránia bez zbytočného rušenia 24 hodín denne, pričom ochranné mechanizmy sa aktualizujú v reálnom čase, aby boli používatelia vždy v bezpečí a firemná prevádzka mohla fungovať bez prerušení. Keďže hrozby sa neustále vyvíjajú, na svojom vývoji musí pracovať aj IT bezpečnostná spoločnosť, ktorá chce napomáhať k bezpečnému používaniu technológií. Na tomto cieli a podpore lepšej spoločnej budúcnosti pracuje spoločnosť ESET prostredníctvom svojich centier výskumu a vývoja v rôznych kútoch sveta.
Viac informácií nájdete na stránke www.eset.sk, prípadne nás môžete sledovať na sociálnych sieťach LinkedIn, Facebook a Twitter.