Je tu doba, kedy sme permanentne obklopovanými rôznymi druhmi reklamných materiálov, televíznych spotov, internetových banerov, alebo zvukových rádio reklám. Je to už raz tak, bez reklamy sa dnes ani lístok nepohne. Spomedzi všetkých druhov reklamy je však reklama na internete tou najlepšou. Prečo je to tak?

Reklamné materiály

Určite Vám do schránky chodia pravidelne letáky z Kauflandu, Lidlu, Baumaxu, Nay Elektrodomu, alebo z iných obchodov. Sem-tam sa nájde nejaký papierik s názvom a ponukou novovzniknutej firmy, alebo vizitka realitného makléra. Keď som v roku 2011 brigádoval na pošte, boli veľké problémy s tým, že sa do schránky nedali vkladať listy, pretože boli preplnené letákmi a reklamnými materiálmi. Takýchto kolportérov som vtedy výstižne označoval pojmom „spameri“. Schránka však nie je jediným miestom, kde prichádzame do styku s reklamnými materiálmi. Poslednú dobu je veľký problém prejsť centrom Košíc bez toho, aby Vás niekto neotravoval, nedal Vám leták, alebo Vás nepozýval do ankety.

Problém tohto typu reklamy je v tom, že je nepresne mierená a pomerne nákladná, teda málo účinná. 500ks letákov vo formáte A5 stojí nejakých 40-70€. Navyše, ak dávate letáky do schránok, veľké percento z nich výjde navnivoč. Neviete, či v danom príbytku býva starena na dôchodku, ktorú nezaujímajú záhradné altánky, ani akumulatorové vŕtačky, alebo či tam býva stavbár, ktorého tieto veci zaujímajú. Ak robíte reklamu pre potraviny, dobre, tie potrebuje každý. Nie každý si však rád prezerá potravinové letáky. A nie každý bude pre pár ušetrených centov podnikať ďaleké cesty do Vášho obchodu. Ďalším problémom je to, že pri tomto type reklamy sa špecializujete výlučne na lokálnych zákazníkov. To znamená, že nebudete chodiť z Košíc do Bratislavy rozdávať letáky. Nie, porozdávate ich len po Košiciach. Ak však bývate v menšom meste, počet Vašich zákazníkov rapídne klesá. O to viac, ak ponúkate exotický typ tovaru, ktorý je zaujímavý len pre veľmi malú skupinu ľudí. V takom prípade ste takmer všetky financie vyhodili zbytočne.

Čo myslíte, koľko zákazníkov prinesie reklama v meste s 8 000 obyvateľmi, ak ponúkate vankúšiky naplnené liečivými bylinami, ktoré sa dajú zohrievať v mikrovlnke a pomáhajú pri bolestiach chrbta, končatín a kĺbov? Našli sa traja zákazníci, z toho jeden napokon nekúpil. Cena jedného vankúšika bola 30€, z toho čistý zisk je 10€. Na  1500 letákov sa vynaložilo 130€ a predali sa dva vankúšiky. Zisk bol teda 20€. Táto kampaň teda bola stratová (-110€). Z 8000 oslovených ľudí bola úspešnosť 3, resp. dvoch ľudí, čo znamená, že účinnosť takejto reklamy bola v tomto prípade 0,25 promile. Vyhodené peniaze *

Prečítajte si tiež  Apple chystá nový iPad mini. Dostane 8,4" displej

Televízna reklama

Televíziu sleduje veľký počet ľudí a preto umiestnením reklamy v TV môžete osloviť desiatky tisíc budúcich zákazníkov. Ďalšou výhodou v porovnaní s letákovou kampaňou je to, že Vašu reklamu sleduje celé Slovensko. Kým k Vášmu letáku sa nedostal človek, ktorý býva 150km od Vás, pri TV tento problém odpadá. Stačí, aby sledoval TV a uvidel Vašu reklamu. Čo na tom, že ste od seba vzdialení? Podnikať sa dá aj na diaľku.

Nevýhoda televíznych spotov je však iná. Táto reklama nie je presne mierená a jej efektivita sa pohybuje medzi 10% až 70%. Opäť ide o to, čo ponúkate. Pri vyššie uvedených vankúšikoch by ste neoslovili 8 000 ľudí, ale možno 800 000 ľudí. Opäť by ste však oslovovali dôchodcov, dospelých, deti a mládež. Deti a mládež sú zdravé, nebolia ich chrbty ani kĺby a teda vankúšiky nepotrebujú. Ani väčšina dospelých nepotrebuje vankúšik. Dôchodcovia to zas budú pokladať za oblb podobný kosmodisku. Ďalšou vecou je cena za TV reklamu. Tá sa pohybuje v tisíckach € za niekoľko sekundový spot. Stojí za to vyhodiť stotisíce eur, aby sme nalákali možno 5 000 zákazníkov? Asi ani nie…

Reklama na nete

Napokon sa dostávame k reklame na internete. Tu existuje niekoľko spôsobov. Buď použijeme štandardné služby „strejdu Googla“ – adWords/adSense, alebo potom rôzne formy možnej reklamy u súkromných poskytovateľov priestoru. Poskytovatelia priestoru sú väčšinou veľké portály s návštevnosťou niekoľko tisíc ľudí denne (topky, zoznam, centrum, atlas, a pod.). Tí poskytujú priestor pre Vašu reklamu, za ktorú musíte mastne zacvakať. Dovolím si tvrdiť, že tento typ reklamy je zrovnateľný s reklamou v TV, alebo s bilboardmi. Tie vidia síce tisícky ľudí, avšak reálnych zákazníkov je málo.

To, čomu sa chcem podrobnejšie venovať je však služba „strejdu Googla“. Ich systém na správu reklamných kampaní je naozaj najlepším spôsobom, ako zviditeľniť svoju novu firmu. Ako sa líši adWords od ostatných foriem internetových reklám? Nuž, je tu niekoľko vecí, ktoré by som mal opomenúť:

– Relatívne lacná. Najlacnejšia reklamná kampaň sa dá zohnať za 25€, pričom vám navýšia kredit automaticky na 100€ (75€ teda máte zadara). To je suma, za ktorú je problematické umiestniť týždenný inzerát do obecných novín (pre porovnanie – Katolícke noviny pýtajú za slovo 20 centov+DPH na jedno vydanie. Teda 100 slovný inzerát a už máme dvacku+DPH fuč).

Prečítajte si tiež  Kedy môžeme očakávať AirPods Pro druhej generácie?

– Ekonomicky hospodárna. Google peniaze pýta len vtedy, ak daný užívateľ klikne na reklamu a dostane sa na Vaše stránky. Inak sa reklama zobrazuje ZADARMO! Vašu reklamu teda vidia milióny ľudí po celom svete, ale platíte len za skutočného zákazníka. To je základný rozdiel oproti ostatným formám reklamy. Vašich trápnych 25€, ktoré ste na reklamu vložili Vám môže vyniesť niekoľkonásobne viac.

– Najvyššia efektivita.  S rozvojom internetu sa efektívnosť takejto reklamy blíži k hodnote 100%. Prečo je to tak? Google totiž zobrazuje len reklamy relevantné pre daného užívateľa. Google roboti, google chrome, google účty, Android, cez toto všetko Vás zlý, zlý Google sleduje. Indexuje si, čo na nete robíte, o čo sa zaujímate a na základe toho vyhodnocuje, akú reklamu Vám zobrazí. Tak sa napríklad nestane, že by mužom zobrazovalo reklamu na očkovanie proti rakovine krčka maternice, ženám zase nebude zobrazovať reklamy na Hugo Boss. Manažérom nebude zobrazovať inzeráty na pokladníkov do Kauflandu a nezamestnaným nebude zobrazovať cenovú ponuku nového Porsche. Ale každému zobrazí len to, o čo by človek mohol mať relatívny záujem. Zobrazí mu to zadarmo a peniaze pýta len vtedy, ak Váš budúci zákazník klikne na reklamu a tým sa dostane na Vašu stránku. Táto reklama stojí drobne a je najviac efektívna. Tak, na čo ešte čakáte?

PS: Na tejto adrese si môžete nastaviť Vaše záujmy a základné info o Vás, na základe čoho Vám bude google vyberať len relevantné reklamy

* Príklad na základe skutočne vykonanej reklamnej kampane v meste Svit (okres PP), rok 2014

Autorom článku je „Mego“ z partnerského webu itspecial.sk!

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.