Magické slovíčko zadarmo láka každého človeka. Ako nás však život naučil, nič nedostaneme len tak bezplatne. Výnimkou nie sú ani aplikácie, ktoré si inštalujeme do nášho smartfónu bez akéhokoľvek nákupu v Google Play či App Store. V skutočnosti za ne platíme ináč ako peniazmi a veľakrát o tom ani nevieme. Téme sa viac venoval portál Cybernews.
Aby sme boli presnejší, mnohé spoločnosti, ktoré sa tvária, že poskytujú bezplatné služby od vás pomerne invazívnym spôsobom „kradnú“ osobné údaje. Najhoršími v obore sú sociálne siete ako Facebook či dokonca služby typu Gmail, PayPal alebo Ebay.
Odhalil to najnovší prieskum spoločnosti OnDeck, ktorý sa zaoberal tým, čo všetko od nás služby a aplikácie zbierajú a predávajú tretím stranám.
Nechcú aby ste čítali podmienky používania
Výskumníci dodali, že veľké korporácie používajú taktiku zdĺhavých súhlasov s obchodnými podmienkami, aby ich používatelia nečítali a len rýchlo odklikli. Pokiaľ by si však podrobne naštudovali zmluvu, možno by sa radšej rozhodli pre inú platenú službu alebo aplikáciu.
„Spoločnosti chcú vaše údaje a často zbytočne komplikujú dohody o ochrane osobných údajov, aby vás donútili súhlasiť naslepo,“ uviedla spoločnosť OnDeck. „Tento model, v ktorom spoločnosť ponúka používanie niektorej zo svojich aplikácií zadarmo výmenou za prístup k údajom používateľa, sa stal v posledných rokoch veľmi populárnym. Spoločnosti potom môžu tieto údaje použiť na informovanie cielených reklamných kampaní, zdokonalenie vlastného produktu alebo na predaj údajov o používateľoch inej spoločnosti.“
OnDeck sa zameral na zásady ochrany osobných údajov pri viac ako 200 aplikáciach v internetovom obchode App Store. Sústredil sa na viac ako 10 kategórií, do ktorých spadal marketing, financie, riadenie produktov či starostlivosť o zákazníkov. No a výsledky boli vcelku šokujúce.
Ako tvrdí Apple na úvodnej obrazovke svojho internetového obchodu, nájdete v ňom aplikácie, ktoré máte radi na mieste, ktorému môžete dôverovať. To znie veľmi pekne.
Problémom je ale to, že podľa obchodných podmienok to nie je celkom pravda. Až 9 z 10 apiek totiž na základe prieskumu Oxfordskej univerzity z roku 2018 odovzdáva informácie o používateľoch aspoň jednej cudzej spoločnosti. No a ľudia o tom samozrejme nevedia.
Facebook je najhorší
Ako zistil OnDeck, sociálna sieť Facebook je v tomto obore svoja vlastná liga a nemôže jej konkurovať absolútne nikto. Označená bola za najinvazívnejšiu komunikačnú aplikáciu, ktorá o vás zhromažďuje údaje celkovo až v 32 dátových segmentoch.
Každý jeden z týchto segmentov je spoločnosťou Apple definovaný ako záznam osobných identifikačných údajov (PII), ktorý môže poznať vaše meno, spôsoby platby, presnú polohu v čase používania a veľa ďalšieho.
Osobnými údajmi platíme aj za mnohé iné aplikácie
Bolo by zrejme naivné napísať, že iné bezplatné aplikácie nezbierajú naše osobné údaje. Z čoho by predsa ich vývojári žili?
Hneď pod sociálnou sieťou Facebook sa nachádza Gmail, ktorý o vás zhromažďuje údaje celkovo v 21 dátových segmentoch. Dobre nedopadol ani WhatsApp, ktorý to robí v 15 segmentoch.
Pomerne veľkým prekvapením je však spoločnosť PayPal, ktorá je skoro rovnako „invazívna“ ako Facebook. Aj keď sa jej zber dát v 26 segmentoch nemôže vyrovnať 32, stále ide o extrémne veľkú hodnotu v porovnaní s inými apkami.
Ak si teda budete nabudúce inštalovať bezplatný softvér do svojho smartfónu, tabletu alebo počítača, myslite na to, že zadarmo nie je nikdy zadarmo. Platiť budete aj naďalej, no nie klasickými peniazmi.
Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach. Sleduje nás dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?