Elektrifikácia automobilového priemyslu je často prezentovaná ako ideálna cesta pre čistejšiu a udržateľnejšiu budúcnosť. Ako, ale informuje portál Autosalon, nemusí to byť celkom pravda. Je síce pravda, že tieto vozidla nemajú spaľovacie motory, no počas recyklácie batérií, ktoré sú v nich nasadené, vznikajú nebezpečné emisie. Upozornila na to Toyota.

Práve táto spoločnosť, ktorá je z historického hľadiska považovaná za jedného z lídrov v ekologických inováciách v automobilovom sektore, sa dlhodobo spoliehala na konvenčné metódy recyklácie batérií z elektromobilov a hybridov prostredníctvom spaľovania. Tento postup však vedie k tomu, že sa pri tomto procese uvoľňuje nemalé množstvo CO2 do atmosféry a tým pádom ide o neekologické riešenie.

Toyota si však celú problematiku uvedomuje a presne preto nedávno zaviedla nový, omnoho šetrnejší prístup k recyklácii týchto komponentov, ktorým by sa mohli inšpirovať aj ďalší výrobcovia. Je omnoho šetrnejší k životnému prostrediu.

Toyota vymyslela efektívnejší spôsob spaľovania starých batérií z elektromobilov a hybridov 

Toyota prius
Japonská Toyota patrí medzi priekopníkov v hybridnom pohone (Foto: Unsplash / Raivis Razgals)

Spomínaná technológia funguje tak, že Toyota najskôr naplní staré batérie elektrolytickým roztokom, ktorý uľahčuje pohyb iónov a umožňuje efektívnejšie nabíjanie a vybíjanie batérií. Problémom je, ale to, že táto kvapalina je vysoko horľavá, na čo si v Toyote taktiež posvietili. Aby zabránili vysokému riziku vzniku požiaru, elektrolytický roztok destilujú a extrahujú. Neskôr sú staré akumulátory spálené aj s touto tekutinou.

Ďalším krokom v recyklačnom procese je skartovanie článkov a získavanie cenných materiálov, ako sú kobalt či lítium a hliník so železom, ktoré sú následne posielané do spolupracujúcich spoločností na ďalšie spracovanie. Tento prístup prispieva k efektívnejšiemu využívaniu vzácnych zdrojov.

Doterajšia metóda spaľovania využíva princíp, kedy sa akumulátory najskôr vhodia do spaľovne a až potom sa z nich získavajú cenné kovy, čo znižuje celkové množstvo získaného materiálu. Na záver už treba iba uviesť, že s narastajúcim dopytom po elektrických vozidlách a súčasným tlakom na znižovanie emisií sú otázky spojené s recykláciou batérií omnoho významnejšie.

O slovo sa v tomto smere hlási aj EÚ

Európska únia napríklad plánuje do roku 2031 zaviesť predpisy, ktoré výrobcom batérií ukladajú povinnosť využívať určitý podiel vzácnych kovov získaných z recyklovaných batérií, čím sa zvýši dôraz na udržateľné a zodpovedné využívanie zdrojov.

Tento príbeh odkrýva dôležité aspekty elektrifikácie automobilového priemyslu, ktoré sa často prehliadajú. Zatiaľ čo cesta k ekologickejšej mobilite je nevyhnutná, je dôležité si uvedomiť aj skryté výzvy a pracovať na ich riešeniach s cieľom skutočne minimalizovať dopad na naše životné prostredie.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Prečítajte si tiež  Používanie Touch ID na externej klávesnici prináša nečakané komplikácie
Môže ťa zaujímať
- Reklama -