Dôležitý je hlavne softvér
Predpokladáme, že niektorým z vás v týchto dňoch dorazilo domov sledovacie zariadenie AirTag. Hoci je veľmi jednoduché a technologicky nie je ničím výnimočné, v skutočnosti dokáže pomerne veľa. Ak si ho pripnete na kľúče, kabelku alebo peňaženku, jeho poloha sa vám zobrazí skoro vždy vtedy, keď sa dostane do pohybu.
Týmto jednoduchým spôsobom môžete predísť strate, zabúdaniu alebo dokonca krádežiam. AirTag je úžasný predovšetkým v tom, že sa nepripája na Wi-Fi a ani GPS, pričom mu batéria vydrží približne jeden rok. Jej výmena je samozrejme veľmi jednoduchá.
Apple celý hardvér postavilo na perfektne pripravenej softvérovej službe Nájsť, v ktorej je aktuálne prihlásených viac ako miliarda aktívnych zariadení.
Ak napríklad držíte svoj AirTag v ruke ďaleko mimo dosah iPhonu a iPadu, tak stačí, že sa u vás pozastaví cudzia osoba so svojim vlastným iPhonom a ten dokáže naskenovať polohu AirTagu, odoslať ju priamo na sieť a pritom na to uvedenú cudziu osobu vôbec neupozorniť. Všetko prebieha maximálne anonymne a bezpečne.
Výroba za pár centov, nanajvýš eur
No a teraz k tomu podstatnému, prečo sme tento článok vlastne začali písať. Pokiaľ máte doma AirTag, pravdepodobne budete súhlasiť s názorom, že cena 35,00 € nie je za tento drobný a nádherný kúsok spotrebnej elektroniky adekvátna.
Po rozbalení z krabice sa pred vašimi očami ocitne kúsok bieleho plastu s kovovým plieškom v zadnej časti, po ktorého rozobratí uvidíte gombíkovú batériu.
Keby ste išli ešte viac do hĺbky, našli by ste aj reproduktor, ultraširokopásmový čip či technológiu Bluetooth LE. Uznávame, že vývoj, testy, preprava a propagácia AirTagu taktiež nie sú zadarmo, no to čo sme vymenovali vyššie stojí zrejme iba niekoľko centov. Netrúfneme si odhadnúť náklady na výrobu AirTagu, no ak by boli vyššie, ako povedzme 5 €, boli by sme prekvapení.
V tejto časti sa môže niekto pozastaviť a začať sa rozhorčovať nad tým, akú šialenú cenovú politiku si spoločnosť Apple nastavila. Áno, je pravda, že tento lokalizátor je v porovnaní s väčšinou konkurencie o niečo drahší, no taktiež to nie je pravidlom.
Ďalšia vec je potom tá, že používateľ neplatí ani tak za konkrétne zariadenie, ako za pridanú hodnotu, ktorú mu môže ponúkať niekoľko dlhých rokov. Potom už investícia vo výške 35,00 € nie je až taká vysoká.
Treba si uvedomiť, že AirTag je vlastne spôsob, pomocou ktorého sa dá monetizovať služba Nájsť. No a keďže vám teoreticky môže zachrániť čokoľvek, na čo ho pripnete pred stratou alebo krádežou, uvedená čiastka je vlastne veľmi príjemná.
Multimiliardový biznis
Pri tejto úvahe sme dospeli k názoru, že AirTag bude pre spoločnosť Apple ďalším úspešným multimiliardovým biznisom tak, ako sme to videli pri slúchadlách AirPods, príslušenstve MagSafe pre iPhone 12 a ďalších výrobkoch.
Aj keď sa dnes nájde mnoho ľudí, ktorí ho kritizujú a považujú za zbytočnosť, verte alebo nie, mnoho z nich sa bude o pár rokov vytešovať z hľadania kľúčov za pomoci technológie Precision Finding.
Sledovacie prívesky ešte veľmi nepoznáme. Aj keď sa predávajú na trhu už niekoľko rokov, ich skutočný boom nastane až v najbližších mesiacoch..
Rovnaký scenár bol aj s bezdrôtovými slúchadlami, ktoré až 4-5 rokov po predstavení AirPods raketovo rastú na popularite. Aj keď bude AirTag prvých pár rokov výsadou len skalných fanúšikov Apple a ľudí, ktorí dokážu oceniť takéto technológie, neskôr si ho zamiluje každý a v Cupertine na tom rozprávkovo zbohatnú…