Ak tu niekto sledoval Apple aj v minulosti, medzi rokmi 1997-2011, kedy Steve Jobs pôsobil v spoločnosti Apple, určite videl aj nejednu konferenciu, na ktorej Steve vystupoval. CEO celej firmy, ktorý ju založil, neskôr ho z nej vyhodili a následne sa do nej opäť vrátil dokázal každú svoju prezentáciu urobiť tak, aby sa nikto v sále nenudil a aby bola pre všetkých zážitkom. Ako to ale dokázal? Mal to v sebe!
Najprv niečo o Stevovi
Ak človek vedie jednu z najväčších technologických spoločností na svete, asi si musí dva krát dobre rozmyslieť, akým spôsobom bude prezentovať jej produkty. Určite existuje množstvo expertov, ktorý v tomto smere vedia poradiť, no pri Apple bolo vždy špecifické to, že Steve Jobs to robil tak trochu po svojom.
Bol totižto osobou, ktorú bolo len veľmi ťažké presvedčiť o niečom inom, čo práve nesúhlasilo s jeho názorom, bol tvrdohlavý, ale ako sa ukázalo pri produktoch a zrejme aj pri prezentáciách, práve vďaka tomu dokázal vybudovať to, čo sa už možno nikdy nikomu nepodarí!
Kedysi bola spoločnosť Apple fenomén. Začala predávať osobné počítače, ktoré si mohli dovoliť už aj bežní ľudia a používať ich v pohodlí svojho domova. Dá sa povedať, že Steve Jobs a Steve Wozniak tak trošku trafili tu správnu dobu a včas vydali dokonalý produkt. Prvé počítače od Apple sa predávali veľmi dobre, avšak potom prišli nezhody medzi Stevom a zvyškom vedenia a nasledoval Jobsov odchod z firmy. Toto obdobie bolo pomerne dlhé, trvalo dlhých 12 rokov.
Jobs si medzi tým založil svoju ďalšiu počítačovú firmu NeXT, ktorá sa zaoberala profesionálnymi počítačmi a tiež sa stal vlastníkom Pixaru, po čom nasledoval úspešný animovaný film, Toy Story, ktorý poznáme dnes už v troch pokračovaniach. Tam kde Steve vopchal nos, tam priniesol revolúciu a ukázalo sa to aj v roku 1997, kedy opäť prišiel do Apple, aby zachránil potápajúcu sa loď. V tomto období bolo na tom Apple veľmi zle, ale čuduj sa svete, géniovi Jobsovi sa to skutočne podarilo. Následne z Apple vybudoval firmu, ktorá je najhodnotnejšia na svete a jej predaje sú aj dnes, 5 rokov od jeho odchodu a žiaľ aj následného úmrtia neskutočné!
Prezentácie
Poďme teda k tomu, s čím sme vlastne začali. To, že Jobs dokázal vybudovať z Applu firmu takýchto rozmerov určite nebola náhoda a nešlo len o dokonalé produkty, premyslený marketing či Jobsovu tvrdohlavosť pri rozhodovaní o jednotlivých veľmi dôležitých veciach.
Šlo tu aj o to, aký mal Jobs prejav na pódiu počas toho, ako predstavoval niečo nové. Počas jeho druhého pôsobenia v Apple zvládal 4-7 konferencií ročne, samozrejme pokiaľ nemal zdravotné problémy a vždy stáli tieto konferencie za to, pozrieť si ich. (Len tak pre predstavu, v súčasnosti máva Apple približne 3-4 konferencie za rok.
Jobs začínal prakticky tým najnudnejším, no svojou charizmou a humorom dokázal zaujať aj tu. Áno hovoríme o tých číslach, ktoré Apple dokázalo. Jasné, treba sa pochváliť a podobné údaje aj kvôli akcionárom jednoducho treba dať do éteru na najsledovanejších Keynotes na svete, ale popravde, veľa krát to nikoho nezaujíma. Akonáhle sa ale objavil Jobs na pódiu, aj tie najmenej zaujímavé informácie dostávali celkom iný rozmer. Tie najnudnejšie veci si nechal vždy na začiatok a nakoniec predstavil niečo zásadné.
Medzi tým ešte rozprával o aktualizáciách a podobne. Pred veľkým finále, kedy odkryl zásadný produkt ešte stihol predstaviť niekoľko menších či menej podstatných produktov. Keď už to vždy vyzeralo tak, že konferencia končí, Jobs sa vrátil na pódium a povedal „Ešte jedna vec“, čo v preklade znamenalo, „Teraz vám ukážem to, na čom sme celý rok pracovali a prečo ste sem prišli“.
Akonáhle sa Jobs dostal sem, jeho prejav bol prakticky dokonalý. Vedel byť prirodzený, no zároveň aj vážny, keďže zastupoval jednu z najväčších firiem sveta. Často krát dával najavo počas konferencií aj svoje názory. Veľa krát niečo zosmiešnil. Napríklad počas predstavovania prvého iPhonu, ešte v roku 2007 totálne zosmiešnil stylus. Steve túto technológiu tak nenávidel, že jej venoval niekoľko minút svojej prezentácie. „Kto potrebuje stylus?“. Takto znela jeho otázka v čase, kedy iné smartfóny, ako tie bez stylusu na trhu asi ani neboli.
Okrem iného tu bol prítomný aj humor. Steve si rád robil zábavky priamo na svojich konferenciách. Napríklad raz zavolal do Starbucks a objednal 4000 latte. Najlepšie na tom celom ale bolo, že Steve tento telefón nehral, on skutočne zavolal do populárnej siete kaviarní. Bolo to niečo, čo si len tak niekto nedovolil a všetkých tým ohromne pobavil. Bol to skrátka showman vo svete biznisu.
Ľuďom dokázal predať prakticky aj nos medzi očami. Jeho produkty riešili vždy nejaký problém. Inými slovami, ľudia zistili, že ich potrebujú až potom, ako ich predstavil, pretože podobné technológie v dobe ich predstavenia skrátka neexistovali. Spomeňme napríklad iPod, iPhone, či možno aj iPad.
Toto všetko sú zásadné produkty, ktorými Jobs zmenil svet. Dokázal nemožné a najlepšie na tom je, že to dokáže každý jeden z nás, len to v sebe musí nájsť a musí to vedieť predať tak, ako to robil Jobs počas jeho prezentácií. Tajomstvo nebolo v tom, že by mal niekde napísaný postup ako má vystupovať.
Tajomstvo bolo v tom, že bol maximálne prirodzený a bol sám sebou aj vtedy, keď ho sledovali milióny ľudí a predstavoval niečo tak zásadné ako iPhone. Chladnú hlavu zachoval aj vtedy, keď predstavoval počítače, ktoré častokrát ešte neboli hotové a kedykoľvek počas konferencie mohli zlyhať. Nikdy sa to našťastie nestalo, no aj keby niečo nevyšlo, sme si istí, že Jobs by to vedel nejakým spôsobom obhájiť a ukecať.
V súčasnosti sú konferencie vedené v „Jobsovskom duchu“. Majú humor, presný postup, ale popravde im niečo chýba. Možno je to trošku ľudskosti, to nevieme, no dúfame, že sa niekto podobný Jobsovi raz do Apple dostane a posunie ho opäť vpred. V poslednej dobe totiž akosi zaspáva.
Napokon jedna z najlepších Steveho Keynotes!
https://www.youtube.com/watch?v=9hUIxyE2Ns8