Slovensko môže zaviesť novú digitálnu daň, ktorá by bola zameraná na veľké zahraničné digitálne platformy, s ktorými sa dennodenne dostávame do kontaktu. S návrhom prichádza štátny tajomník Ministerstva investícií a informatizácie Radomír Šalitroš, ktorý verí, že by tak štát získal desiatky až stovky miliónov eur ročne. Informuje o to Živé.sk.

Cieľom dane sú spoločnosti ako Meta (Facebook, Instagram), Google a YouTube, TikTok, Amazon, eBay, Netflix, Spotify, ale aj platformy ako Airbnb, Uber, Bolt či cloudové služby AWS a Microsoft. Tieto firmy na Slovensku síce pôsobia, ale nezdaňujú tu svoj zisk, čo považuje štátny tajomník za nespravodlivé voči domácim podnikateľom.

Podobné dane už zaviedli viaceré krajiny:

  • Francúzsko má 3 % digitálnu daň.
  • Rakúsko uvalilo 5 % daň na digitálnu reklamu.
  • Taliansko digitálna daň vo výške až 3 %.
  • Maďarsko zaviedlo reklamnú daň do výšky 7,5 %.

Na Slovensku by išlo zatiaľ o dočasné opatrenie, kým nezačne platiť globálna daňová dohoda pod hlavičkou OECD/G20, plánovaná na roky 2026 až 2027.

Znie to síce pekne, no nie je to tak jednoduché 

Zdanenie by však mohlo naraziť na praktické prekážky. Firmy ako Google či Amazon totiž vykazujú svoje príjmy napríklad cez Írsko, kde platia výhodnejšie sadzby.

Navyše, nemusí ísť o jednoduché riešenie – už v minulosti sa podobná snaha skončila fiaskom. Ministerstvo financií v roku 2019 odhadlo, že by výber dane dosiahol len približne 7 miliónov eur ročne, pričom náklady na jej správu by boli vysoké.

Štát sa pokúsil riešiť problém už v roku 2018, keď zaviedol povinnosť registrácie zahraničných platforiem ako stálej prevádzkarne. Výsledky však neboli presvedčivé – kým v roku 2018 vybrali daň vo výške 900-tisíc eur, o rok neskôr klesla na iba 300-tisíc. To je v kontexte toho, o aké gignatické firmy v tomto prípade ide a koľko sa cez ne premelie na Slovensku každý rok peňazí absolútne smiešne číslo.

Pocítiť to môžu aj bežní slováci 

Zároveň treba upozorniť na to, že aj keď by digitálna daň teoreticky zarobila desiatky až stovky miliónov eur ročne, je tu jeden zásadný háčik a to ten, kto ju na konci dňa zaplatí. Veľké digitálne firmy totiž väčšinou nenechávajú daň len na sebe – prenášajú ju do cien.

To znamená, že:

  • Reklama na Facebooku či Google Ads môže zdražieť, čo sa odrazí na cenách produktov a služieb firiem,
  • Streamovacie služby ako Netflix či Spotify môžu časom zvýšiť predplatné,
  • Platformy typu Booking alebo Airbnb môžu účtovať vyššie poplatky.
Prečítajte si tiež  AKTUÁLNE: Packeta varuje pred podvodom. Na toto veľký pozor

Firmy môžu kompenzovať daň aj inak – obmedzením akcií, zľavových kupónov či benefitov, ktoré bežní zákazníci využívajú. Nechajme sa teda prekvapiť, ako táto inciatíva dopadne.

Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 200 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -