Spoločnosť Apple urobila významný krok v oblasti poplatkov za nákup reklamy na sociálnych sieťach za pomoci prepracovanej politiky, ktorá tvrdo zasiahne peňaženky inzerentov. Ako informuje Macurmors podľa aktualizovaných usmernení spoločnosti Apple musia všetky „posilnené“ príspevky v sociálnych médiách prechádzať cez systém nákupu v aplikáciách, čo spoločnosti Apple umožní z týchto transakcií získať až 30 % províziu. Pôvodná aktualizácia obchodných podmienok prišla ešte v októbri 2022, no do platnosti vstúpi až teraz.
Spoločnosť Meta, pod ktorú spadá sociálna sieť Facebook aj Instagram už samozrejme stihla reagovať a používateľov to veľmi nepoteší. Firma totiž oznámila priamy dôsledok tejto aktualizácie zásad, v rámci ktorého zavádza dodatočný 30 % poplatok pre inzerentov, ktorí používajú aplikácie Facebook a Instagram pre iOS na boostovanie svojich príspevkov.
Tento krok má za cieľ vyvážiť poplatky, ktoré budú za propagáciu príspevkov platené spoločnosti Apple, a účinne preniesť finančné bremeno na inzerentov. Okrem toho bude Meta od inzerentov teraz vyžadovať, aby za posilnené príspevky v systéme iOS platili vopred, čo je odklon od zvyčajnej praxe účtovania po poskytnutí služby.
Spomenutá zmena má byť dostupná na trhu v USA už koncom mesiaca, pričom v priebehu ďalších mesiacov sa rozšíri aj do iných krajín. Dobrou správou je aspoň to, že inzerenti budú môcť poplatok obísť tým, že sa rozhodnú pre boostovanie príspevkov prostredníctvom webových platforiem Facebook a Instagram.
Pôjde o menej komfortnú cestu, no slušne sa na nej bude dať ušetriť a čo je pre spoločnosť Meta hlavné, Apple z toho nebude mať vôbec nič.
Meta kritizuje Apple
Spoločnosť Meta už samozrejme vyjadrila aj svoj oficiálny postoj ku danej téme, pričom zdôraznila význam boostovaných príspevkov pre malé podniky a svoju neochotu odstrániť túto funkciu zo svojich aplikácií.
Spoločnosť považuje možnosť boostovania príspevkov za kľúčovú pre zvýšenie viditeľnosti a dosahu podnikov v sociálnych médiách a zároveň ide aj o jeden z hlavných zdrojov jej príjmov.
Spoločnosť Meta tiež kritizovala spoločnosť Apple za zmeny v politike App Store, ktoré zrejme uprednostňujú jej vlastný rast príjmov na úkor ostatných hráčov digitálnej ekonomiky. Platiť 30 % aj z platby za propagáciu príspevkov jednoducho neznie veľmi fér. Apple má však na celú vec opačný názor.
Apple reaguje
Oficiálne stanovisko ku danému problému zverejnila aj spoločnosť Apple, ktorá uviedla, že internetový obchod App Store dôsledne vyžaduje, aby digitálny tovar a služby v rámci aplikácií využívali jeho systém nákupu v aplikáciách.
Apple tvrdí, že propagované príspevky ako aj digitálne služby prirodzene spadajú pod túto požiadavku. Napriek tejto dlhodobej politike sa vynárajú otázky, prečo spoločnosť Meta mohla predtým priamo účtovať inzerentom poplatky za propagované príspevky bez použitia systému nákupu v aplikáciách spoločnosti Apple. Pravdepodobne však bola medzi oboma firmami výnimka, alebo dohoda, ktorá medzičasom prestala platiť.
Spoločnosť Apple zároveň zdôrazňuje, že spoločnosti Meta poskytla dostatok času na zosúladenie sa s novými usmerneniami App Store. Spoločnosť Apple okrem toho uvádza, že podniky môžu svoje reklamné kampane naďalej spravovať a platiť za ne prostredníctvom aplikácie Meta Ads Manager v systéme iOS, ktorá ponúka možnosť priamej platby v súlade s usmerneniami App Store.
Keďže táto zmena zásad nadobudne účinnosť už o niekoľko týždňov či mesiacov (v závislosti od regiónu), inzerenti využívajúci služby Facebook a Instagram prostredníctvom systému iOS sa musia orientovať v týchto nových nákladoch a zvážiť alternatívne stratégie pre svoje marketingové aktivity v sociálnych médiách. Nikto predsa nechce platiť 30 % navyše len za to, že využíva platformu od spoločnosti Apple.
Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.