Apple je jedna z najväčších technologických spoločností na svete, za čo vďačí nielen výborným zariadeniam, ale aj výnimočnému marketingu. Svoje produkty už od roku 1998 označuje pomocou písmenka “i”, pričom po prvýkrát sme sa s týmto stretli pri iMacu G3, ktorý po návrate Steva Jobsa zachránil celú firmu pred istým krachom.

Táto udalosť akoby naštartovala kompetentných a tí začali tvoriť. Po iMacu G3 prišiel iBook G3, potom iPod, iTunes, iPhone či iPad. Vo všetkých prípadoch bolo zachované písmeno “i” na začiatku označenia produktu.

- Reklama -

Je síce pravda, že v niektorých zariadeniach ako napríklad MacBook sa nevyskytovalo, avšak tu sa to zrejme nehodilo z marketingového hľadiska. V Apple chceli viacej odlíšiť iMac a iBook a tak zvolili kompromis, v ktorom skombinovali oba názvy do jedného.

V roku 2014 sa ale táto technologická spoločnosť rozhodla predstaviť ďalšiu “malú” revolúciu v podobe nositeľného zariadenia. Prakticky všetci si mysleli, že jeho názov bude iWatch. Následne však na pódium vystúpil Tim Cook a prekvapeným novinárom predstavil Apple Watch.

Šlo tak o pomerne neštandardné označenie, hoci veľmi vhodné a ako sa ukázalo po čase, tak aj chytľavé.

Tim Cook na otázku neodpovedal 

V roku 2018 sa uskutočnil rozhovor medzi generálnym riaditeľom spoločnosti Apple Timom Cookom a redaktorom agentúry Bloomberg Davidom Rubensteinom. Jedna z otázok sa venovala práve inteligentným hodinkám a ich názvu, kedy sa David priamo opýtal Tima, prečo sa zariadenie nazýva Apple Watch a nie iWatch.

Prečítajte si tiež  Prečo chce Apple získať váš starý iPhone pri predaji toho nového? Dôvodov je viac

CEO Apple reagoval tak, ako by to urobil zrejme každý, kto nechce na takýto dotaz odpovedať príliš konkrétne. Najprv sa zasmial a potom povedal, že sa mu názov Apple Watch skrátka páčil. Otázku teda “svojsky” preskočil a pokračoval ďalej.

Z tejto reakcie sa dalo vyčítať, že Apple malo s názvom iWatch nejaký problém a preto ho nepoužilo vo svojom produkte. Na strane druhej, takúto slabinu nechcelo prezentovať verejne a už vôbec nie prostredníctvom generálneho riaditeľa, ktorý by mal mať vo firme hlavné slovo.

Problémy s ochrannou známkou “iWatch” po celom svete 

V čase, keď spoločnosť Apple začínala naberať na sláve so svojimi “i” produktami, iné firmy sa rozhodli “priživiť” na tomto trende. V USA to bola napríklad spoločnosť OMG Electronics, v Európe zase írsky softvérový developer Probendi a v Číne neznáma firma. Všetky tri si dávno pred predstavením prvých Apple Watch dali patentovať názov “iWatch”.

Pokiaľ by ho teda Apple použilo, riskovalo by veľké súdne procesy o ochrannú známku po celom svete, čo by nestálo len príliš veľa peňazí ale aj času.

Možno, že ste o tom ani nevedeli, no v minulosti sa to už niekoľkokrát stalo. Napríklad taký “iPhone” predávala dávno pred rokom 2007 spoločnosť Cisco. Presná čiastka vysporiadania síce nie je známa, no analytici odhadujú, že Apple muselo zaplatiť zhruba 25-50 miliónov dolárov, aby toto zariadenie mohlo pod uvedeným názvom bezstarostne ponúkať svojim zákazníkom.

Veľmi podobný príbeh sa odohral aj v Číne, kde spoločnosť Proview vlastnila ochrannú známku na názov “iPad”. Technologického giganta z Cupertina to vtedy stálo cez 60 miliónov dolárov! A to nie je málo peňazí…

Apple si chcelo patentovať písmeno “i” v roku 2010

iPhone 12 OLED displej
Zdroj: ExpretReviews

Apple chcelo celú situáciu so svojimi “i” zariadeniami vyriešiť pomerne múdrym ťahom v roku 2010, keď si dalo patentovať písmeno “i” ako predponu pred celým názvom produktu.

Pokiaľ by v budúcnosti chcela firma predstaviť čokoľvek ako iWatch, iCar, iGlasses a podobne, nemusela by sa zaoberať potencionálnymi patentovými spormi.

Problémom žiaľ bolo, že úrady uvedenú žiadosť zrušili, pretože žiadna firma nemá nárok držať patent len nad jedným písmenom.

Firma využila tú najlepšiu možnosť a Apple Watch dokonca neboli prvé, kde bola po prvýkrát uplatnená 

Keďže sa kompetentným a právnikom nedarilo vyriešiť situáciu s písmenom “i”, pri niektorých zariadeniach sa ho úplne vzdali a nahradili ho niečím, čo už dávno tento technologický gigant vlastní. Je to jeho meno.

Prečítajte si tiež  Repasovaný iPhone: Čo to je a kde kúpiť kvalitný model?

Slovíčko “Apple” ja patentované po celom svete, takže ho nemôže zneužiť žiadna iná spoločnosť. Akonáhle je teda použité pred iným slovom, názov je automaticky možné používať prakticky kdekoľvek.

Hoci by ste sa mohli domnievať, že firma túto stratégiu po prvýkrát uplatnila v roku 2014 pri predstavení Apple Watch, nie je to pravda. Priamo Steve Jobs riešil rovnakú situáciu ešte v roku 2006, keď predstavil prvú iTV.

Zariadenie si zákazníci mohli predobjednať 9. januára 2007, no označenie sa v priebehu pár mesiacov “záhadne” zmenilo na “Apple TV“. Dôvodom v skutočnosti bolo, že nad slovíčkom “iTV” držala ochrannú známku spoločnosť s rovnakým názvom vo veľkej Británii.

Apple sa chcelo vyhnúť prípadnému súdnemu procesu a tak zmenilo taktiku, ktorú neskôr uplatnilo aj pri Apple Watch. Z nášho pohľadu sa rozhodlo správne.

Či už je to Apple TV alebo Apple Watch, názvy týchto produktov sú chytľavé, ľahko zapamätateľné a rozšírené po celom svete. V súčasnosti sa šepká, že by mohlo Apple predstaviť svoje vlastné vozidlo s označením iCar. Je však zrejmé, že toto meno už vlastnia iné menšie firmy, ktoré čakajú na správnu chvíľu, aby mohli zarobiť.

My predpokladáme, že Apple sa podobnému tlaku nepodriadi a svetu ukáže vozidlo, ktoré bude označené ako Apple Car. Celkom by sa mu to hodilo, čo poviete? Napíšte nám svoj názor na túto tému do komentára.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -